Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Handelsagenter? Personer eller virksomheder

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra Vilnius, Litauen
Tilmeldt 13. Nov 07
Indlæg ialt: 147
Skrevet kl. 23:55
Hvor mange stjerner giver du? :

I kloge sagkyndige i erhvervsret...

Jeg har sammen med min partner den danske virksomhed Imaginess, placeret i det smukke - og iskolde - Vilnius. Vi er tæt på at godkende en kontrakt som handelsagenter for et dansk produkt på det markedet i Litauen med eneret og hele molivitten.

Men ingen glæde uden tårer...

Spørgsmålet er: Kan en virksomhed (I/S) være en handelsagent som en juridisk enhed eller er det kun enkeltmandsejede, der kan fungere sådan, som en juridisk personlig enhed?

Jeg er klar over, at handelsagenten har en række fordele frem for distributør, men hvor går den juridiske grænse mellem handelsagent og distributør?

Fra Kolding
Tilmeldt 27. Mar 07
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 17:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter,

1. enhver juridisk person kan være handelsagent, dvs en fysisk person, et interessentskab eller et aps.

2. en agent handler ikke i eget navn og for egen regning. det gør en distributør (forhandler). agenten skal sørge for at skaffe den, hvis produkter han markedsfører salg og får provision. Forhandleren handler i eget navn og for egen risiko. Du skal være opmærksom på at der er regler i handelsagentloven, der er baseret på euretten, der giver en agent ret til godtgørelse under visse betingelser.

good luck.

Mvh Jon

jst@lett.dk, 82282032

Jon, jst@lett.dk, tlf 82282032
Side 1 ud af 1 (2 indlæg)