Hej, Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, som jeg laver freelance arbejde igennem, hvor jeg blandt andet laver video produktioner. Jeg har en kammerat der sidder i en ligene situation med hans egen enkeltmandsvirksomhed. Vi har snakket om at deles om udgifterne på et professionelt filmkamera, da det er en stor investering, og vi begge stadig laver film på freelance plan, ved siden af vores normale arbejde. Som udgangspunkt ønsker vi at beholde hver vores virksomhed, så jeg mangler lidt råd og vejledning til hvordan vi bedst kan gribe det an. Jeg er en meget ny iværksætter, så jeg har endnu ikke den komplette forståelse for virksomheds økonomi, men der er vel nogle klare skattemæssige fordele for den virksomhed udstyret bliver købt ind i, som kan afskrive indkøbet over nogle år? På den måde kan det vel være svært for begge virksomheder at opnå samme fordele, hvis udstyret bliver købt ind i den ene, og udgifterne for indkøbet delt lige med det andet? Kunne man på en måde opnå samme økonomiske fordele i begge virksomheder? Er det mest hensigtsmæssigt for os at lave et fælles I/S, som vi indkøber udstyret i? Hvis vi skulle vælge ikke at stifte virksomhed sammen, og stadig gå sammen om købet, kan vi så sikre eventuel splid, med en kontrakt på fælleseje af udstyret? På forhand tak for hjælpen :) Ny på Amino men elsker gejsten herinde! |
Jeg skal ikke sige det er helt umuligt at gå sammen om et køb men ser det som noget rod både med moms og afskrivninger - regningen kan næppe laves til begge enkeltmands og - i så fald skulle er også en overvordentlig god og besværlig aftale til
Et I/S giver jer jo solidarisk personlig hæftelse og her kræves givet også en super ejeraftale - læs evt min e bog om personlig virksomhed, enkeltmands og IVS http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/personligvirksomhed.html
OM man skal gøre alt dette for at få fordelt en udgift tvivler jeg lidt på.
Er der ikke råd til, at den ene køber og laves lejer aftale hvor den anden lejer udstyret efter helt faste regler og forpligtelser? Der kunne jo laves aftale hvor ikke ejer var forpligtet til en vis minimums leje per måned eller år - med en opt.out mulighed for begge parter hvis kamera solgtes efter faste regler
Venlig hilsen John Hannover