Hej, Vi ejer en udlejningsejendom og bruger virksomhedordningen. Vi har en kreditlån på ejendommen med restgæld som er for eksempel 1.000.000. Anskaffelsesummen af lejligheden er omkring 1.500.000, altså en halv million mere end vores restgæld. Også ejer vi et hus som nu er solgt. Dette var finansieret med en lån hos familie. Denne lån har en størrelse af for eksempel 2.000.000. Denne lån vil vi gerne beholde. Helst vil jeg flytte denne private lån over til vores virksomhed og bruge rentekorrektionen til at betale den rigtige mengde skat. Mine Spørgsmål: 1. Kan jeg 'bare' flytte min private lån over til min bogholding af min virksomhed? 2. Hvis ja, er rentekorrektion baseret på de to lån minus anskaffelsesummet, altså 1.000.000 + 2.000.000 - 1.500.000 = 1.500.000? (Rentekorrektion udgår 4% deraf i 2015) Efter denne øvelse er på plads vil jeg alligevel bruge en del af pengene privat: 3. Hvad jeg tænker er at jeg tager en beløb X ud fra virksomheden igen mens jeg stadigvæk betaler renteudgifter fra den del indenfor virksomheden. I denne tilfalde, bliver rentekorrektion så baseret på en beløb som er X større end den var før? Eller er der nogle specielle regler? Tak for hjælpen! |
johu:1. Kan jeg 'bare' flytte min private lån over til min bogholding af min virksomhed?
Ja, i princippet er der ikke noget til hindrer herfor. Så længe du gør det korrekt med de konsekvenser som en hævning af den størrelse har for opsparet overskud, indskudskonto m.m.
johu:2. Hvis ja, er rentekorrektion baseret på de to lån minus anskaffelsesummet, altså 1.000.000 + 2.000.000 - 1.500.000 = 1.500.000? (Rentekorrektion udgår 4% deraf i 2015)
Din betragtning omkring rentekorrektion lyder korrekt, med forbehold for de simplificerende oplysninger du giver.
Samtidig skal der tages højde for evt. opsparet overskud.
johu:3. Hvad jeg tænker er at jeg tager en beløb X ud fra virksomheden igen mens jeg stadigvæk betaler renteudgifter fra den del indenfor virksomheden. I denne tilfalde, bliver rentekorrektion så baseret på en beløb som er X større end den var før? Eller er der nogle specielle regler?
Uden at vide det med sikkerhed, så har jeg en formodning om du har glemt det faktum at gæld der bliver skudt ind i VSO'en er at betragte som en hævning. En hævning som skal have plads i din hæverækkefølge (med mindre du har likviderene til at skyde ind på en mellemregning først), så jeg ved ikke hvor meget overskud i VSO'en (ikke regnskabsmæssigt overskud) du har sparet op?
NB: Nu ved jeg ikke hvad renten på dit "private lån" er, men der jo risikoen for en rentefiksering fra Skat hvis ikke de mener jeg aftale er på arms-længde vilkår.
NBB: Du kan med en negativ indskudskonto ikke længere spare op i VSO'en