Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afmelde momsregistrering, hvad med mine anskaffelser ?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. May 16
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 15:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg er lydtekniker og er momsregistreret som enkeltmandsvirksomhed.

Jeg vil afmelde momsregistrering og CVR for at holde det så simpelt som muligt. Jeg tjener honorar, sælger ikke varer, køber lidt udstyr.

Hvad med det udstyr jeg har købt mens jeg har været momsregistreret?

Skal jeg så betale moms af det?

Tak for hjælpen

Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 3316
Fra  Easypie ApS Skrevet kl. 15:05

Du køber aktiver ud til markedspris med moms.

Tilmeldt 8. May 16
Skrevet kl. 15:16

Ok. Tak for svar.

Tilmeldt 8. May 16
Skrevet kl. 15:57

Skal det så gøres sådan her:

1) sælge aktiver til mig selv +moms (overføre fra privat- til firmakonto) 

2) hæve privat fra overskud fra virksomhed (overføre fra firma- til privatkonto)  bortset fra beløb som skal momsafregnes i sidste periode.

3) afmelde på virk.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:46

Jacob:

Brug reglerne i momsloven om udtagning. Det betyder at der kan fra trækkes momsen nedsættes med 20 % for hvert påbegyndt år efter anskaffelsen.
Eksempelvis køb af aktiv i 2012 for 10.000 kr. incl moms giver et momsfradrag i 2012 på 2000 kr. Tager du det ud til privat brug i 2012 vil momsen der skal tilbagebetales være de 2000 kr. Tager du det ud til privat brug i 2013 vil du skulle betale 1600 kr tilbage i moms, i 2012 1200 kr. i moms og så fremdeles.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:00

Whiskey:

Jacob:

Brug reglerne i momsloven om udtagning. Det betyder at der kan fra trækkes momsen nedsættes med 20 % for hvert påbegyndt år efter anskaffelsen.
Eksempelvis køb af aktiv i 2012 for 10.000 kr. incl moms giver et momsfradrag i 2012 på 2000 kr. Tager du det ud til privat brug i 2012 vil momsen der skal tilbagebetales være de 2000 kr. Tager du det ud til privat brug i 2013 vil du skulle betale 1600 kr tilbage i moms, i 2012 1200 kr. i moms og så fremdeles.

som jo også betyder, at momsen IKKE står i forhold til en evt markedspris for selve aktivet. Ret mig Whiskey hvis galt, men selve aktivet kan man tage ud til den værdi aktivet vil koste idag f.eks. Dokumenteret via Den Blå Avis eller andet.

Momsen er så i anskaffelsesåret altid samme som man trak fra, og så falder den hvert år 20% til den år 6 er 0

Det betyder, at der lige skal bogføres som salg af aktiv (hvis til en selv) på en konto UDEN moms og så skal momsen bogføres direkte på salgsmoms ud fra den der fra 100% ned til 0 trappestige

Man må ikke afmelde moms i øvrigt, og så forsætte samme aktiviet uden moms de første 2 år fra momsregistrering om jeg husker ret? Moms binder 2 år, men det var jo ikke spørgsmålet

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)