Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Boligudlejer - vil du vise din husorden?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Jan 15
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 23:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et lillebitte hus, jeg gerne vi leje ud og har allerede fundet ud af, at der er en kæmpestor forskel på selv at bo i noget man selv lejer ud, og ikke at bo i det - musene danser godt nok på bordet ;-) Så jeg tænker, at jeg hellere må komme i gang med at lave en husorden, bare så alle ved hvor vi har hinanden og ingen kommer i tvivl. Nogle punkter i denne kender jeg så godt nu, men jeg er simpelt hen blevet SÅ overrasket over, hvad der kan være issues og tænker, at jeg sikkert godt kan overraskes endnu, så jeg må hellere få det hele med, når jeg nu er i gang :-)

Er der nogle boligudlejere, der vil vise jeres frem? Og hvis I har ting I skriver i lejekontrakten, vil jeg også mægtigt gerne høre om det ;-)

mvh. tina

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 20:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tina,

Der findes standardkontrakter til dette på nettet. Jeg ved ikke, hvordan du vil bære dig ad med at håndhæve en husorden, når du ikke selv bebor ejendommen.

Hvad andre gør i dit hjem, er sådan set ikke din hovedpine, når de betaler for at leje det. De har 100% lov til selv at bestemme, hvad de gør og hvornår. Sålænge de ikke generer andre mennesker ved deres gøren og laden, så kan du faktisk ikke kontrollere andet end de ting, som står i standardkontrakten. Det vil sige: at ejendommen f.eks. skal istandsættes ved fraflytning, at de ikke må holde husdyr, at de ikke må foretage ændringer på din ejendom, at de skal betale depositum, forudbetalt leje etc.

Du kan ikke bestemme, hvor ofte de bruger vaskemaskinen eller om de skifter en elpære til elsparepære etc. Du kan heller ikke forlange at de tømmer skraldespanden hver dag eller lufter ud hver dag.

Hvad er det egentligt, du vil have med i kontrakten, som ikke allerede findes i standardkontrakterne?

Tilmeldt 30. Jan 15
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 20:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Flemming.
Tak for dit svar og din interesse. Jeg har styr på kontrakten, men har brug for også at lave en husorden. Det lyder ikke umiddelbart som om det er noget du tror på / benytter? Men hvis du gør, vil jeg meget gerne se den 😊
Mvh. Tina

Fra Hobro
Tilmeldt 11. Jun 14
Indlæg ialt: 179
Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Som jeg læser det, og ret mig hvis jeg tager fejl, så bor der nogen i lejligheden/huset nu, som du så vil introducere en husorden for? Det kan du ikke.. Husordenen er et bilag til lejekontrakten, og vil derfor være en ændring i deres lejekontrakt.. Så skal det varsles, og det er jeg ikke sikker på, at du kan når der er tale om udleje til private. Det skal du nok forhøre dig ved LLO eller lign. for at få af- eller bekræftet. :-)

Tilmeldt 30. Jan 15
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lklitgaard.
God pointe! Det vil jeg tjekke, tak 😊
Mvh Tina

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2491
Skrevet kl. 09:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan ikke la´vær´... Big Smile

HUSORDEN

 

  • 1)            Lejeren skal hurtigst muligt til udlejeren anmelde enhver Fejl og Uorden ved de i Lejligheden værende Indretninger til afløb og til forsyning med Lys, Gas, Vand, Varme og Kulde. Lejeren er pligtig at refundere Udlejeren Udgiften ved Vandspild fra utætte Cisterner, som Lejeren har undladt at give Udlejeren Meddelelse om.
  • 2)            Brænde, Kul etc. maa kun hugges paa en Blok i Brændekælderen og kun mellem Kl. 8 og Kl. 20.
  • 3)            Paa Trapper, i Gange, Gaard og Port maa ikke hensættes Spande, Kasser, Skarnbøtter, Cykler, Vogne eller andet, og Ejeren kan ved egen Foranstaltning fjerne slige uberettiget anbragte Genstande.
  • 4)            Urenlighed maa ikke udtømmes i Vasken. I Frostvejr maa Vand ikke kastes i Vasken, men skal udbæres til Gaard eller Gade efter Ejerens Anvisning, hvorhos Ejeren er berettiget til at lade Vand og Vandledning samt Vask aflaase naar det fryser. I Frostvejr maa Vinduer til Rum med udsatte Vandledninger kun aabnes i kortere Tid af Hensyn til Udluftning.
  • 5)            Intet Fejeskarn el. a. Affald maa henkastes i Gaarden eller anbringes noget andet Sted end i de tilstedeværende Skarnbeholdere. – Affald, der ikke bortfjernes af Dagrenovationen, maa Lejeren selv besørge bortfjernet for egen Regning. Spildevand maa kun hældes i Kloaken.
  • 6)            Finder Forurening af Trapper og Gange Sted, maa den nødvendige Rengøring foretages uopholdeligt af den Beboer, der har Ansvar for Forureningen.
  • 7)            Det er forbudt at tegne og male paa Ejendommens Træ- og Murværk eller paa anden Maade beskadige Ejendommen eller dens Inventar.
  • 8)            Husholdningsvask og Tørring heraf maa ikke finde Sted i Lejligheden, for saa vidt der i Ejendommen findes Vaske- og Tørrerum eller Tørreplads. Tøjtørring fra Vinduer og Altaner eller fra Trapper maa ikke finde Sted.
  • 9)            Unødigt Forbrug af Vand i Vaskekældre og i Lejlighed maa ikke finde Sted, og enhver Ødslen med det varme Vand er forbudt.
  • 10)       Børns Leg eller Ophold paa Legeplads, i Gaard eller Anlæg maa ophøre ved Mørkets Frembrud (dog senest Kl. 21).
  • 11)       Cykelkørsel paa Ejendommens Grund er forbudt.
  • 12)       I Regn-, Sne- og Stormvejr samt om Natten skal Vinduerne i Loftsrum og Tørrelofter holdes tillukkede.
  • 13)       Findes der i Ejendommen W.C., maa det i Klosetrummet ophængte Reglement for Vandklosettets Benyttelse nøje overholdes, der maa kun benyttes Klosetpapir; i Klosetskaalen maa ikke henkastes Tændstikker, Aske, Skarn eller andre Ting, der kan tilstoppe Afløbet.
  • 14)       Lejeren er pligtig at refundere Ejeren de Udgifter til Reparationer, som maatte følge af ethvert Misbrug foranlediget ved aabentstaaende Vinduer, jfr. Punkt 4 og 12, samt Vandspildsudgiften for utætte Cisterner, hvorom Lejeren har undladt at give Ejeren Meddelelse.
  • 15)       Findes der Badeværelse i Lejligheden, maa Badekarret kun benyttes til Badning. Badekarret maa ikke renses med Saltsyre eller andet ætsende Middel. Det samme gælder W.C. Kummer. Afløb (samt disses Vandlaase) fra Kummer, Køkkenvask og Badekar skal tilbørlig renholdes af Lejeren for at undgaa Tilstopning.
  • 16)       Parketgulve maa ikke vaskes eller ferniseres, men kun bones.
  • 17)       Af Hensyn til Natteroen i Ejendommen maa Vandhaner i Badeværelse og Sovekammer ikke benyttes mellem Kl. 23 og Kl. 6.
  • 18)       Møbel-, Tæppebankning og Udluftning af Sengeklæder maa kun ske på de af Ejeren anviste Steder og til de af ham fastsatte Tider.
  • 19)       Brændsel maa ikke oplægges i Pulterkammer eller Loftsrum uden Ejerens skriftlige Tilladelse.
  • 20)       Lejerens Børn maa ikke støje eller lege på Trapperne eller Gangene. Hovedtrappen maa ikke befærdes med Træfodtøj af nogen til hans Husstand hørende eller til ham kommende Personer. Handel og Opbæring af Varer samt Brændsel maa kun finde Sted ad Køkkentrappen.
  • 21)       Sy- og andre Maskiner, der gør Larm, maa ikke benyttes i Lejligheden efter Kl. 21, og Maskiner maa overhovedet ikke være til Gene for andre Beboere i Ejendommen.
  • 22)       Udover Bestemmelsen i Kontrakten om professionel Udøvelse af Musik bestemmes, at Musiceren – derunder Spil med Grammofoner og Højttalere eller anden støjende Underholdning o.l. – ikke maa finde Sted for aabne Vinduer, og saadan Musiceren eller Støj maa overhovedet ikke finde Sted efter Kl. 23, medmindre alle de øvrige Beboere samtykker deri.
  • 23)       Fyrværkerisager maa ikke afbrændes i Lejligheden eller Ejendommens Gaard eller udkastes fra Vinduer og Altaner.
  • 24)       Auktion maa ikke afholdes i Ejendommen.
  • 25)       For øvrigt har enhver Lejer at iagttage, hvad der hører til god Husorden, og efterkomme, hvad der i saa Henseende af Ejeren eller hans Befuldmægtigede paabydes bl. a. af Hensyn til de øvrige Lejere.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)