Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gammeldags eller moderne tankegang på website

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Mar 16
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 09:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Jeg er kommet i et irriterende dilemma, som jeg godt kunne tænke mig nogle flere synspunkter på. 

Jeg har tre superdygtige unge gutter til at designe og kode mit kommende website. De er dygtige, og jeg har set noget af deres tidligere arbejde - en af dem er endda i familie - dog langt ude. Men jeg har okay tillid til ham. 

Dilemmaet er, at de vil kode det i det, der hedder Mean Stack - en pakke med MongoDB, Express, Angular og Node.js, som tilsammen danner en CMS framework, som kaldes Mean stack, som der er JavaScript baseret. (det er det, de har forklaret mig - og Google har også været med til at udvikle det) 

Det skulle gøre det til en hurtigere løsning og mere dynamisk. 

Mit dilemma - der findes ingen dansk webhoster, der understøtter Mean Stack - det vil sige, at vi skal rykke det ud af landet. Deres forslag er digitalocean.com, som blandt andet har servere i Frankfurt og Amsterdam. 

De vurderer ikke, at det vil påvirke load-hastighed eller give andre komplikationer, at vi ikke har en dansk webhoster. Men de er stadig uerfarne og har altså ikke erfaringen, hvor de måske kan forudse problemerne. 

Jeg har rådført mig med et større web-bureau, som spørger, hvorfor vi ikke bare koder det i php eller .net - fordi det er normalt- men mine udviklingsgutter mener, at vi tænker mere fremadrettet med Mean Stack

Er der nogen her på Amino, som kan komme med nogle synspunkter - hvad skal jeg/vi passe på, hvis vi bruger Mean Stack og rykker ud på webhoster - fordele og ulemper. 

Der forventes pæn stor opmærksomhed på websitet grundet, at det bliver fyldt med landskendte bloggere, så jeg har ikke rigtig råd til at stå med håret i postkassen, når vi først har launchet.

Håber at få lidt input.

Tilmeldt 18. Apr 16
Indlæg ialt: 35
Fra  MachineReady Skrevet kl. 10:10

Lige hurtigt så er det ganske fornuftige teknologier, og som du er inde på en meget moderne tilgang.

Omvendt er det også alle nogle teknologier som altså kræver en seriøs mængde erfaring for ikke at fare vild i (de er dog hurtige at komme igang med). Derfor ville jeg være nervøs ved at du siger de er unge, medmindre de har brugt samme teknologier til flere andre projekter tidligere. Risikoen ligger i at dit site bliver meget ustabilt eller forsinket.

Angående hosting så skal den slags hostes på en vps eller dedikeret server efter min mening. Det er der flere udbydere af i DK og jeg har selv tidligere brugt Unoeuro vps med ok resultater. Du kan i princippet godt hoste i udlandet, jeg har selv hosted mine ting i USA, men er du meget krævende med hensyn til latens-tider så er en server i DK bedst.

Machine Learning rådgivning og Software udvikling: MachineReady

Tilmeldt 21. Mar 16
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 10:23

Hej Alex 

Tusind tak for hurtigt svar. Meget værdsat. 
Det er første gang, de laver et website med Mean Stack, men vurderer selv, at de er godt inde i det. Har jeg ingen mulighed for at kontrollere. 

Hvad angår hosting, så nævner du Unoeuro Vps - de siger, at de har tjekket alle danske webhostere, og ingen understøtter Mean Stack, så de kan ikke implementere det på et dansk hosted site. Digital Ocean har en server i Frankfurt, som vurderingen lyder er lige så god som hvis det var i Danmark - men jeg vil jo allerhelst også foretrække dansk webhoster.

Tilmeldt 24. Feb 16
Indlæg ialt: 316
Skrevet kl. 10:30

lordvader:
Det er første gang, de laver et website med Mean Stack, men vurderer selv, at de er godt inde i det.

Du kan godt indstille dig på forsinkelser og et langt udviklingsforløb, når de samtidig skal lære undervejs.

lordvader:
de siger, at de har tjekket alle danske webhostere, og ingen understøtter Mean Stack

Med andre ord: De er afhængige af et installationsscript og har ikke den nødvendige viden og erfaring til at holde en virtuel server i drift.

Du bør derfor få en tekniker til at stå for serverdriften.

Mvh. Karsten Sønderup

Tilmeldt 18. Apr 16
Indlæg ialt: 35
Fra  MachineReady Skrevet kl. 10:40

lordvader:

Det er første gang, de laver et website med Mean Stack, men vurderer selv, at de er godt inde i det. Har jeg ingen mulighed for at kontrollere. 

Hvis de aldrig har brugt nogen er de teknologier før, så er det totalt no-go at prøve alle 4 nye teknologier af på et vigtig projekt. Express er rimeligt tilforladeligt. Node kræver ret dygtige udviklere for at det ikke bliver spaghetti/callback-hell og det er noget man skal vænne sig til. Mongo har fået en del kritik for at bide folk i bagdelen hvis de ikke er helt klare på hvad der er fordele og ulemper ved deres valg. Angular er en masse "magi" som har det med at opføre sig anderledes end man regner med og når det går galt er det nærmest umuligt at fikse medmindre man har brugt mange timer på at sætte sig ind i detaljerne af Angular.

lordvader:

Hvad angår hosting, så nævner du Unoeuro Vps - de siger, at de har tjekket alle danske webhostere, og ingen understøtter Mean Stack, så de kan ikke implementere det på et dansk hosted site. Digital Ocean har en server i Frankfurt, som vurderingen lyder er lige så god som hvis det var i Danmark - men jeg vil jo allerhelst også foretrække dansk webhoster.

En Vps er bare en virtuel server. Så med sådan en kan man installere hvad som helst den linux-distribution man har valgt understøtter. De nævnte teknologier kan man sagtens installere på en unoeuro vps, har selv gjort det.

Så at de siger noget andet er endnu et "rødt flag".

Machine Learning rådgivning og Software udvikling: MachineReady

Fra Aarhus
Tilmeldt 9. Mar 10
Indlæg ialt: 695
Skrevet kl. 10:56

Jeg er enig med Alex. Hvis ikke de har erfaringer med teknologierne, skal du ikke være prøvekanin. Måske er du heldig - min erfaring siger mig, at det ikke vil gå godt. Medmindre du skal have lavet et produkt, som af en eller anden grund er afhængig af en eller flere af de teknologier, så vælg noget, som er mere udbredt. Fx PHP eller .NET, som er nævnt. Der findes utrolig mange rigtig gode løsninger i de sprog. Der er ingen grund til altid at vælge det absolut nyeste og hotteste. Dels er der langt flere udviklere, som kan assistere, hvis det bliver nødvendigt at skifte udviklerne ud. Dels er der flere hostingvirksomheder, som har erfaring med teknologierne, og bedre kan assistere.

En anden hurtig kommentar vedr. hosting, så passer det ikke, at ingen danske hosts kan levere de teknologier. Digital Ocean er "bare" virtuelle servere, og det findes der en del danske virksomheder der også tilbyder, heriblandt min egen. Dog skal I huske at alting skal sættes op fra bunden, så hvis dine udviklere heller ingen erfaring har med systemadministration og sætte servere op til hosting, er det endnu en alarm. 

Tilmeldt 10. Sep 07
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 11:32

Anders - Meebox:

Dog skal I huske at alting skal sættes op fra bunden, så hvis dine udviklere heller ingen erfaring har med systemadministration og sætte servere op til hosting, er det endnu en alarm. 

Og her skal man især være opmærksom på hvad der sker ved nedbrud - jeg har flere gange oplevet at tingene kører fint når systemet bliver "tændt", men efter nedbrud har det taget flere timer at få systemet op igen. Sådan er det oftests ikke out of the box med både PHP og .NET løsningerne da webhosts af disse har meget mere erfaring.

Fra København
Tilmeldt 5. May 10
Indlæg ialt: 522
Fra  RasmusKnabe.com Skrevet kl. 13:19

For mig lyder det lidt som om at de valgte teknologier mere er valgt fordi at det er nogle spændende teknologier som nørderne gerne vil lære mere om, fremfor at det skyldes at det vil være de bedste teknologier i forhold til at bygge et godt og solidt website til dig.

Det er typisk et dårligt udgangspunkt og med mindre du skal have udvikle en avanceret webapp der kræver disse teknologier ville jeg anbefale en mere simpel php tilgang.

Fokus skal være på din hjemmeside og forretning og ikke på fede teknologier som det er sjovt at arbejde med :)

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 18:21
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nu vil jeg ikke ligefrem kalde MEAN eller MongoDB, Express, Angular og Node.js for nye teknologier. Jo, nyere end PHP og .NET, men hvis man ser lidt udenfor DKs grænser er det teknologier og frameworks der har været brugt i en del år efterhånden. Det er jo teknologier som store sites som eBay, LinkedIn etc. har brugt i årevis. 

Min holdning er, at man skal vælge det værktøj som passer til opgaven. Og det er vanskeligt at sige om MEAN er det rette valg, uden at kende mere til det site der skal udvikles. Generelt er jeg ikke stor fan af komplette stacks som pakker andre frameworks. Jeg vil hellere selv designe stack'en.

Jeg har udviklet web apps i Javascript baserede frameworks i nogle år efterhånden, og sommetider har det været en kombination af frameworks. Et eksempel er hvor backend'en lavet i PHP med Laravel framework'et, og frontend'en er lavet med Angular. Jeg har også arbejdet med projekter med Node.js som backend, og eks. React som frontend. Der er så mange muligheder for at kombinere, også på tværs af sprog og frameworks. Hvad der er bedst kommer an på opgaven.

Når du spørger bureauer, vil nogle jo altid anbefale det de har arbejdet i de sidste 10-15 år, uanset hvilken retning verdenen ellers har bevæget sig i, så tag deres anbefalinger med visse forbehold. 

Men når alt kommer til alt, så er dit websites besøgende og kunder ret ligeglade med hvordan sitet er programmeret, bare det virker. Og som startup kan det indimellem være bedre at spille sikre kort, og komme fra start hurtigt, end gøre ting på den bedste måde. Done is better than perfect Smile

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)