Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fejl i balance ved årsskift

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 22:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kører personligt ejet virksomhed (enkeltmands- eller I/S) og kører ikke efter virksomhedsordningen. Så gælder: Du kan putte penge ind i virksomheden og trække penge ud helt som du lyster. Det har ingen skattemæssoge konsekvenser. Din skat beregnes efter overskuddet, overskuddet og overskuddet (eller gennemsnittet heraf  Wink).

Begreberne 'Indskud', 'Opsparet overskud', 'Privat hævning' og 'Egenkapital' i det hele taget er mest knyttet til selskaber og virksomhedsordningen. Jeg anbefaler alligevel at du bruger dem - det giver et udemærket overblik.

Tilmeldt 4. Jan 08
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 22:14

OK - så er jeg med, tror jeg nok. Jeg kører enkeltmandsfirma.

Altså, som du skriver. Private indskud i 2007 føres ned i egenkapital ultimo 2007. Egenkapital 2007 (ultimo) og egenkapital 2008 (primo) skal være det samme. Indskud privat 2008 (primo) starter i 0, og efterhånden som jeg indskyder flere penge i firmaet i løbet af 2008 vokser indskud privat 2008 stille og roligt, ligesom egenkapitalen!

Tak for hjælpen

Mvh Søren

Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 08:18

Yes!

"egenkapital ultimo 2007" ER simpelthen summen af de enkelte under-konti under egenkapital.

Det er ikke forkert det du gør med 'indskud', men jeg undrer mig lidt over at årets indskud er så væsentlige. Er det virkelig nødvendigt konstant at skyde penge i virksomheden?

Normalt hedder det: Nu skaffer jeg 100.000 til at komme igang med. Enten putter jeg dem selv ind privat - så hedder det indskud/egenkapital - eller osse får jeg et banklån - så er det fremmedkapital. Når så startkapitalen er kommet på plads så starter firmaet og tjener godt fremover. Noget bibeholdes i virksomheden. Fx 150.000 mere, så nu er der en egenkapital bestående af 100.000 i indskud, 150.000 i opsparet overskud, ialt 250.000. Resten hæves privat.

Traditionelt (og lovkrav ved virksomhedsskatteordningen) hæver man først af årets overskud, derefter af tidligere års overskud og sidst af indskuddet). Men et tegn på at det er gået godt i virksomheden og at du ikke har 'drænet den' er at dit indskud er intakt. Det går "aldrig" godt fra dag et, men senere skulle du gerne være færdig med at skyde penge i virksomheden.

Tilmeldt 4. Jan 08
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 09:28

Hej Henrik

Tak for dine udførlige svar.

Det er nu heller ikke fordi jeg hele tiden skal indskyde/udtage penge i firmaet. Det er blot så jeg er sikker på at regnskabet passer, og at jeg forstår hvorfor jeg gør hvad. Det er længe siden jeg lavede regnskab sidst.

Tak for hjælpen!

Mvh Søren

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)