Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lavede arbejde for min kollega - hvorefter han gik konkurs

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Herning
Tilmeldt 24. Feb 09
Indlæg ialt: 1018
Fra  Maler-maling.dk Skrevet kl. 01:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amigos.

Jeg lavede noget malerarbejde for min kollega, men da regningen skulle betales, trak han den i over en måned, og gik derefter konkurs.

Fakturaen var på knap 50.000kr.

Han havde meget arbejde inde i hans malerfirma og kunne ikke få fat i vikarer, så jeg tilbød at hjælpe ham.
Han tilbød mig at jeg kunne overtage et stykke arbejde af hans. Det var en butik i Herning centret, på 900M2 hvor lofterne skulle sprøjtemales sorte, og ca. 16 prøverum og skillevægge, skulle spartles og males samt væggene skulle males og der skulle sættes tapeter og fototapeter op flere steder.

Han sagde at det var et nemt job for mig, alene.

Jeg spurgte til, hvad pris han fik for det. Han sagde 90.000kr. eks. moms. Jeg sagde at det lød ikke af meget, men han sagde at han havde talt med ejeren af butikken om det, og han havde sagt, at vi ikke skulle komme til at tabe penge på det!

Han sagde at jeg selv skulle købe materialerne til lofter og vægge. Fototapeter var hjemkøbt af butikken.

Jeg gik igang med arbejdet, men efter første dag og halvdelen af loftet malet, ringede jeg til min kollega og bad ham sende en mand mere eller to. Han sendte en mand mere. Jeg gav ham besked om, at prisen slet ikke kunde holde, og at det ville koste mindst det dobbelte. Og at jeg ikke kunne stå for det hele, at han skulle betale mig timeløn, plus de materialer, jeg nu havde købt. Det sagde han okay til.

Jeg følte hele tiden at der var noget galt, og fik at vide, at han skyldte en leverandør ca. 30.000kr. og at de havde rykket for dem, rigtig længe.

Jeg meldte ud til ham, at han selv måtte lave resten færdig, med hans egne folk, og at han ville få en regning fra mig, på mine timer og de materialer, jeg havde købt til projektet. Det var okay sagde han.

Men der kom ingen penge...jeg ringede til hans kontordame, og rykkede for dem. Men hun sagde at hun ikke måtte udbetale, uden hans accept.

Jeg ringede så til ham og han sagde at han nok skulle betale. Men der kom stadig ingen penge. Jeg kørte så ud til hans firma, og jeg havde ikke holdt udenfor hans butik ret længe, før han kom ud til mig i bilen. Jeg sagde at jeg gerne ville have de penge, og han lovede at betale dem.

Men der gik ikke længe, før jeg fik at vide fra en af hans ansatte, at de var blevet kaldt hjem, og at de ikke skulle arbejde mere... Han havde åbenbart ikke fået penge ind, fra et meget stort arbejde, for en anden entreprenør, og så var kassen tom. Han ventede åbenbart bare på, at et firma skulle erklære ham konkurs, da det ellers ville være ret dyrt for ham, selv at gøre det.

Han tog på skiferie med alle ansatte, i en uge, da der var sparet penge op i personaleforeningen, som var betalt halvt af hans firma og halvt af personalet.

Jeg har så her for nylig læst, at han måske kan stilles til regnskab personligt, selvom det var et ApS, når han har handlet uforsvarligt eller lavet "frække" aftaler.

Mit spørgsmål går så ud på, om han har det, og om jeg har noget at komme efter. Efter ham personligt?

Jeg nåede netop at sende hans regning til advokat, ca. 2-3 dage inden han gik konkurs. De kunne så fortælle mig, at han havde et nyt firma på hans privat adresse, en uge efter konkursen. Og det med flere ansatte. (hvordan kan man det, når det er ulovligt at overføre gamle kunder fra et konkursbo, til et nyt oprette firma af samme ejer)

Jeg ved at hans gode ven og nabo til butikken, købte hans lift, vist for en slik sjovt nok....

Håber jeg har lidt at komme efter..? Surprise

Dbh
Michael Haahr

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:45

Om du har noget at komme efter er svært at vurdere ud fra dine oplysninger. Hvorfor ikke starte med at bede kurator vurdere om der efter hans opfattelse kunne være basis for at gå efter personen selv. Det er trods alt dined interesser som kurator skal varetage.

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4217
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 07:51

Hejsa Michael !

Ja du har noget at komme efter.

Det som kaldes hæftelsesgennembrud.

Har for ca. ½ år år fået en dom ved retten i Næstved lignende din.

Og der var hovedstolen kun på ca. 8.500 kr.

Denne advokat http://www.machenhauernielsen.dk/index.php/10-advokater/16-stig.html kørte sagen for os.

Og som i alle sagen er det en "længere" sag.

Men han blev dømt personlig, for at have bestilt arbejde, som forpagter i et A/S, som senere gik konkurs.

Det er den som bestiller og fakturaen er udstedt til, der hæfter for betaling. 

Du er velkommen til at kontakte.

Fra Herning
Tilmeldt 24. Feb 09
Fra  Maler-maling.dk Skrevet kl. 12:46

Hej Ib.

Mange tak for dit svar 😉👌🏻
Det lyder da godt, hvis jeg har en god sag imod ham 💪🏻
Jeg vil tage fat i kurator.

Dag
Michael Haahr

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:59
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Om du har en god sag afhænger af de konkrete omstændigheder. Hæftelsesgennembrud er ikke noget der dømmes per automatik. Et af de elementer der vil være afgørende er om det var åbenlyst for ham at han ikke vil kunne betale dig. Hvis hans konkurs var forårsaget af en kundes manglende betaling så kan en sag hæftelsesgennembrud være svært at løfte.

Fra Herning
Tilmeldt 24. Feb 09
Fra  Maler-maling.dk Skrevet kl. 14:50
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Whiskey:
Om du har en god sag afhænger af de konkrete omstændigheder. Hæftelsesgennembrud er ikke noget der dømmes per automatik. Et af de elementer der vil være afgørende er om det var åbenlyst for ham at han ikke vil kunne betale dig. Hvis hans konkurs var forårsaget af en kundes manglende betaling så kan en sag hæftelsesgennembrud være svært at løfte.

Hej Whiskey.

Ja det har du selvfølgelig ret i. Men når han allerede på dette tidspunkt ikke kunne betale en leverandør af maling, og han bad mig om at købe materialerne til "hans" projekt...Det lugter langt væk af at der ingen penge er i firmaet.

Men der kan jo ikke ske noget ved at prøve det af Wink

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4217
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 20:27

Michael Haahr:

Det lugter langt væk af at der ingen penge er i firmaet.

Men der kan jo ikke ske noget ved at prøve det af Wink

Yes

Maler kør du bare på. Nu ved du der findes en dom ved retten i Næstved.

På samme måde findes en Højesterets Dom, der er meget analogt. Ud fra det du beskriver

WinkHusk også at kurator ikke alene er din mand, men boets.

Der også er frist for hvornår du kan komme på kreditorlisten over simple kreditorer.

I mit tilfælde anmeldte jeg mit krav først til kurator og blev optaget som nr. 17.

Der var aktiver for ca. 86.000 kr. og gæld på ca. 2,6 mill. kr. i foretagende.

Så selv en maler kunne regne ud, at chancen for dividende m.m. var næsten lig 0.'

Derfor gik vi i kødet på ham som havde bestilt arbejde og dikteret hvem og adresse på faktura bærer.

Det var forpagteren af det pågældende sted, selvejende institut og med offentlig institut som ejer af bygningerne.

Det var derud over også en forsikringskade.Wink 

Men få gang i den. Så du ikke ender med passivt.

PØJ PØJ

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)