Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

En gratis idé til alle baby sites

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 14. Jul 05
Indlæg ialt: 575
Skrevet kl. 11:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig med Mikkel

her i huset bruger vi godnathistorielæsning til at geare ungerne ned med.

Hvis man skal sidde i sengen med en pc og trykke på knapper for at høre lyde tror jeg det vil have modsat resultat.

Jeg har haft de mest dybsindige samtaler med mine børn, netop i disse rolige stunder uden tekniske hjælpemidler.

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 12:07
Ah en bog er nu vist også et teknisk hjælpemiddel når alt kommer til alt ;-) Jeg er dog enig i hele gearen ned tankegangen omkring lyd m.v. Min indgangsvinkel var mest tillagt at hvis man som forældre har brug for hjælp til at finde på inspirerende historier til højtlæsning (godnat, godmorgen eller goddag), så kan en mobil enhed forbundet med nettet formodentlig være en rigtig god hjælp til at skabe varianter i historierne til dem med lidt mindre fantasi, uden at det bliver et helt projekt hver aften med at finde downloade og printer historier ud. Det er jo ikke sådan at bare man får leveret teksten på en skærm i stedet for på papir, så er der tale om en uengageret og følelskold forældre, som bare vil parkere sit barn foran en skærm. Så kunne man have sagt det samme dengang man gik fra at huske historien i hovedet til at læse den op af en bog, fordi det gav mulighed for at "huske" flere historier og se på billeder samtidig". Men ok, for mig er ting ikke som udgangspunkt dårlige bare fordi de er elektroniske i modsætning til de analoge alternativer, som man lidt for fornemmelsen af i denne tråd. Det handler om personen der håndterer værktøjet. Så det kan godt være der vi har forskelige udgangspunkter? :-)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9740
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 17:08

> Men ok, for mig er ting ikke som udgangspunkt dårlige bare fordi de er elektroniske i modsætning til de analoge alternativer,

Har duj tjekket de fysiske rammer på en PC i forhold til en let lille biledbog? Hvis har det vil du vide, at det første paser forbandet dårligt ind i en barneseng - og det sidste passer fint. Hver ting til sin tid, og jeg er 100% sikkert ikke den eneste forældre der blot vil grine lidt ad et koncept som det der forklares om her.

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 17:59

>Hvis har det vil du vide, at det første paser forbandet dårligt ind i en barneseng.

Har du tjekket de fysiske rammer for en tablet pc, n800, en n95, en ipod touch/iphone eller for den sags skyld den horde af MID enheder der er på vej her i 2008 stærkt støttet af Intel. Der findes andre formater for en computer end en 4 kg tung Dell laptop.  ;-)

Det skader ikke at tage med i betragtningen hvor verden formodentlig er på den mobile del af computerfronten inden for det næste år eller to. Allerede med Apples frigivelse af en SDk til iPhonen/ipod Touchen her til februar, kunne det måske være en interessant applikation at lege med, taget multi touch interfacets muligheder i betragtning og den relativt lave entry pris der er på ipod touch i forhold til at farmand kan bruge den som ipod om dagen og "teleprompter" til spændende godnathistorier om aftenen. Rent lavpraktisk kunne man allerede i dag lave en formodentlig ret snazzy løsning med browseren i en ipod touch og et specialdesignet website/webapplikation.

Om det så lige er en god ide i forhold til børnetøjssites og lignende der oftest har de ofte knap så gadget interesserede mødre i målgruppen er nok tvivlsomt, men jeg synes måske det er lidt tamt at afskrive idéen bare fordi det de fleste kender i dag som en computer er den klodsede laptop. Jeg synes idéen har potentiale, men måske ikke lige i den originale form præsenteret af tråd-starter, og det bliver nok heller ikke noget man bliver millionær på i morgen, men set på globalt plan, tror jeg sagtens man kunne tjene en fornuftig skilling eller to på en form for microbetaling eller lignende pr. historie. Jeg tror ikke problemet nødvendigvis bliver teknikken, men det at skaffe gode og unikke historier og skrue hele modellen sammen på en måde der gør det nemt og hurtigt at få inspiration til en ny historie uden at det kræver en tur til "boghandleren" (websitet, fysisk butik eller andet).

Ville man ikke nøjes med børnehistorier, så kunne sådanne en model måske også udvides med opskrifter direkte på touchen i et læsevenligt format, så den kunne ligge på hylden eller bordet og vise 1..2..3.. billeder og beskrivelse, eller videoklip m.v. Touchens indpakning gør den ikke vandtæt eller lignende, men skulle man spilde lidt på den eller lignende, så er den til at tørre af. Der er stort set ingen knapper/revner eller lignende  af kritisk karakter. Med touchinterfacet og et fornuftigt slim cover til den kan den næsten også betjenes med hele hånden fuld af dej. Sæt det sammen med at den også kan bruges til at have indkøbsedlen til opskrifterne, parat i hånden mens man går rundt og køber ind (og hører musik), så bliver det næsten ikke mere "convinience". :-)

Selvfølgelig er en ipod touch måske ikke lige det billigste og mange vil måske se en entry pris på 2300,- dk som en høj pris for at kunne læse godnathistorier eller se opskrifter nemt i køkkenet, men oven i det får man så også en af de lækreste ipods der er udgivet til dato, og samlet set får man en del value ud af noget så banalt som reelt bare er en super god mobil browser (Den mobile udgave af Safari).

Så måske er spørgsmålet bare tid inden folk indset at de fleste af deres mobile computerbehov ikke behøver at involvere megamonsteret  af en firmalaptop og lignende bare fordi man har brug for lidt informationer fra internettet.
Om det så bliver en ipod Touch, en MID eller en anden form for enhed, så tror jeg godt man kan finde en fornuftig forretningsmodel på at levere godt indhold til den voksende gruppe af mobile enheder, der ikke længere bare er telefoner med ringetoner og MMS billeder af nøgne damer i elendig opløsning eller halvdumme PDA'er som alligevel ender med at ligge i skuffen efter 2 dage. Børnehistorier kunne godt være en del af det efter min mening :-)

Fra Sønderjylland
Tilmeldt 27. Jul 07
Indlæg ialt: 118
Skrevet kl. 18:01

Hej Amino's

Hvis ikke andet, så er de i hvert tilfælde en idé der er mange meninger om Smile.

For mit eget vedkommende vil jeg sige at jeg syntes det kunne være en sjov feature som jeg godt kunne tænke mig at prøve. Jeg giver jer alle ret i at det handler om at være sammen med børnene, og det kan man på være på mange måder. Og midt i alt gonat læsningen af diverse pixie bøger eller hvad man nu vælger, så kunne det for mig være et sjovt afbræk. Så har jeg vidst ikke trådt på nogen.

MVH Hans Poulsen hans@kinedic.dk www.kinedic.dk
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:11

Oscar, dit indlæg illustrerer meget godt min pointe - spørgsmålet om fokus ligger i funktionen eller børnene eller i teknologien.

Jeg hader teknologi. Jeg elsker gode løsninger :)

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 19:25

Mikkel deMib Svendsen:

Oscar, dit indlæg illustrerer meget godt min pointe - spørgsmålet om fokus ligger i funktionen eller børnene eller i teknologien.

Jeg hader teknologi. Jeg elsker gode løsninger :)

Ehh, jeg tror ikke jeg forstår din pointe med at mit indlæg illustrere din pointe? Jeg forsøger netop at give et praktisk løsningsforslag til hvordan det kan undgåes at den 4kg tunge Dell laptop skal stjæle billedet,som var et af argumenterne for at idéen var tosset. Bare ordi mit indlæg er en teknisk engangsvinkel til hvordan en problemstilling kan løses, så behøver det jo ikke at betyde at løsningen i brugssituationen skal være fokuseret på teknologien bag løsningen.

At intel har meldt ud at 2008 bliver året hvor de for alvor tager hul på at lave forskelige mobile enheder til at vise digitalt indhold "i marken" for normale forbrugere, gør det da kun så meget mere spændende for iværksættere at begynde at overveje hvilke muligheder der kunne være for at bringe indhold ud på disse mobile platforme til forskelligt brug i de aktuelle situationer. 

Om oplæseren sidder med en elektronisk bog eller en papirbog tror jeg ikke gør den helt store forskel i oplæsningssituationen, hverken til det bedre eller det værrer. Det afhænger i sidste instans af oplæseren evne til at leve sig ind i historien, gøre den spændende og skabe kontakt til historien. Det kan derimod gøre en gevaldig forskel om oplæseren kan vælge mellem de 5 godnathistorier på hylden som er blevet læst igennem 500 gange allerede, eller hurtigt kan finde en spændende historie, f.eks. om et emne som barnet netop har oplevet noget om den samme dag, uden at skulle huske at komme forbi boghandlen på vej hjem fra arbejdet. Jeg tror heller ikke at en godnathistorie med alt for meget lyd m.v. er vejen frem, men jeg synes der er spændende perspektiver i at kigge på den teknologiske udvikling for at se om der er måder man kan hjælpe de knap så fantasifulde forældre efter en travlt arbejdsdag, med alligevel at fortælle en spændende og inspirerende godnathistorie. Så det ikke kun er de børn med idérige forældrer der skal have glæde af de fantasifulde historier.

Jeg elsker teknologi fordi jeg ved at bag enhver rigtig god løsning står der en række af teknologiske landevindinger som chefen og sælgerne aldrig bemærker når han sælger sin løsning, men som teknikkerne bag har lagt blod sved og kærlighed i for at sætte i verden. Som Arthur C. Clarkes 2. lov siger:

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Og jeg kan rigtig godt lide magi. Både da jeg var lille og i dag. Wink 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 19:35

> jeg tror ikke jeg forstår din pointe med at mit indlæg illustrere din pointe?

Nej, netop! :)
Det er helt almindeligt for folk der er tilstrækkeligt teknologifikseret - brugen af teknologien bliver for meget en efterrationalisering, frem for et grundlag. Det er bl.a. derfor så sindssygt mange teknologiske "genistreger" aldrig bliver forretningsmæssige succeser

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 12:09

Mikkel deMib Svendsen:

> jeg tror ikke jeg forstår din pointe med at mit indlæg illustrere din pointe?

Nej, netop! :)
Det er helt almindeligt for folk der er tilstrækkeligt teknologifikseret - brugen af teknologien bliver for meget en efterrationalisering, frem for et grundlag. Det er bl.a. derfor så sindssygt mange teknologiske "genistreger" aldrig bliver forretningsmæssige succeser

Javel ja. Men var det ikke dig der oprindeligt startede med at skyde idéen i sænk med argumentet om at teknologien i dag er for klodset? :-) Mine indlæg handlede faktisk primært kun om at kigge lidt videre og se hvad der allerede er på markedet af dimser som folk render rundt med og hvad der er på vej i de kommende år, som erstatninger for de klodsede laptops og kunne være en idé til at tænke den oprindelige idé videre.

Du skrev at du i hvert tilfælde ikke kunne finde på at købe en telefon for at læse godnathistorier, og det kan jeg da sagtens forstå. Det gad jeg heller ikke,og det er nok lidt der du misser min pointe med at der kommer flere og flere enheder på markedet i øjeblikket der har fået kastet en browser ind i sig eller på anden vis ikke bare udfører en enkelt opgave. Det betyder også at tilstedeværelse på disse enheder kan gå hen og blive en reelt fordel for nogle typer af indhold i fremtiden, fordi de er nemmere at tage med i en hurtig vending eller altid er til stede grundet andre årsager (som f.eks. en telefon).

Hvis man så samtidig vil benytte en tilstedeværelse på de enheder som et branding signal for måske at ramme en målgruppe der normalt ikke besøger det typiske børnetøjswebsite (nemlig de teknologifikserede unge fædre, som måske ikke er så garvet i gårde som du er inden for emnet godnathistorier) og på den måde kunne få dem til at interessere sig i de gamle ritualer fordi indgangsvinklen gør det lidt sjovere for dem. Ja, så er det måske værd at prøve af for en børnetøjs-webshop. Det er ikke fordi det er verdens største udgift for en webshop at finde nogle gode børnehistorier og formatere dem i et godt mobilt format måske med lidt billeder, medmindre man mener man skal ud og købe licens til Peter Pedal, Plys, Pan, eller en af de andre Peterer. :-)

Jeg tror ikke jeg på noget tidspunkt gjorde mig nogle store armbevægelser om at det skulle blive en forretningsmæssig succes og et verdensfirma i stil med Disney bare fordi man udgav nogle børnehistorier i et nemt og praktisk format som "merchandise", men jeg har godt nok nævnt at det sikkert kunne være et ganske spiffy ide at prøve af og teste hvis man har tiden og overskuddet til det, hvilket du måske har misforstået. Personlig er jeg i hvert tilfælde meget tilhænger af at prøve idéer af i stedet for bare at afvise dem fordi jeg tror resten af verden er ligesom mig, hvis tiden og økonomien er til det. :-)

Jeg tror nu godt jeg kan sætte mig ind i din tankegang og som du også nævner, så skal der nok være en god bunke forældre der vil grine af idéen, ligesom der altid har været nogen der har grinet af de fleste idéer igennem tiden, men det er vel ret ligegyldigt, hvis der også er en række forældrer der kan få glæde af det og den sidste gruppe er stor nok til at det kan betale sig for en webshop eller to og give dem en vinkel i forhold til de 1000 af andre børnetøjswebshops der er i dag? Den eneste måde at finde ud af det på er at prøve det af og se hvad resultatet er og evaluere processen.

Under alle omstændigheder er det i hvert tilfælde billigere at distribuere en række børnehistorie elektronisk på et website som et billigt markedsføringsstunt for en webshop, end det er at begynde at gå ud og trykke en bog med det. Der er jo heller ingen der siger at man ikke kan gøre begge dele for den sags skyld hvis man har midlerne til at prøve det af.

Jeg tror det handler om at tænke idéen lidt videre herinde i stedet for bare at stille sig med korslagte arme og blankt afvise den som den dummeste idé siden ruder konge var knægt, med argumentet om at teknologi er dårligt, bare fordi det handler om børn og godnathistorier. Som tidligere nævnt; det er bare et redskab, ganske som den trykte bog var da den kom frem. Før den blev historierne fortalt uden en mental krykke til huskeren. I dag har vi accepteret bogen som et "klassisk" redskab, hvorfor er det så forfærdentlig at forsøge at innovere på den, så man måske kunne se om det kunne spare lidt på miljøet i form af færre print, mindre distributionsforurening, bedre historier fordi pengene går til forfatteren i stedet for til trykkeriet m.v.

Skulle man eventuelt dreje idéen igen og tage den lidt længere væk fra det oprindelige, så kunne det også handle om noget så simpelt som at man som børnetøjsforretning udgav noget så banalt som et nyhedsbrev hvor der hver gang fulgte en ny historie med. Om man som modtager så vil printe den ud, eller læse højt fra skærmen, mobilen eller noget helt andet, det er så op til modtagerens temperament.

Der er mange muligheder og jeg synes da hellere vi skulle gøre tråden til en "idéer for babysites" tråd end til en "nøj, hvor fatter du bare ikke noget"-tråd? Smile

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)