Kære aminoer Jeg har en lejlighed, jeg gerne vil leje ud og håber, at der er nogle andre udlejere her, med mere erfaring end jeg :-) Lejligheden trænger til en kærlig hånd, blandt andet er badeværelset nedslidt og strømmen i huset skal deles op. Derudover kunne jeg godt komme i tanker om nogle andre fede ting, som at fritlægge mursten på en væg og at løfte loftet til kip. Men kan den slags betale sig ind over huslejen? Og bliver lejligheden mindre robust af den slags gode ideer? Jeg kunne også godt tænke mig at høre, hvad I mener vil være økoomisk smartest - at leje ud privat eller at lægge ejendommen ind i et firma? Og hvis der er andre gode råd eller faldgruber, så skyd endelig :-) mvh. tina |
Tina, simpelt hvilket segment ønsker du skal leje din lejlighed...
De mest attraktive lejere stiller krav og betaler gerne, men husk smag og behag.
Du nævner intet om hvor lejligheden ligger, så kan ikke svare om det kan betale sig, men overvej igen hvilke lejere du ønsker, sjovt nok er dem der raserer en lejlighed også dem, der ikke kan betale istandsættelse...
Hvis du tidligere har beboet ejendommen og der dermed er mulighed for skattefri fortjeneste ved salg, er firma næppe en god ide.
Men til sidst vær ikke bleg for at afvise lejere, check deres indtægt og formue, og afvis hvis det ser suspekt ud.. har just betalt 130.000 kr for istandsættelse af hus efter en lejer.
Kræv at se lønsedler og skatopgørelser og afvis, hvis de nægter.. alternativet kan blive for dyrt.