I dag er jeg på kontoret - for første gang i månedsvis, for at rode med lidt regnskab og har lige, for 5 minutter siden fået uventet besøg af Arbejdstilsynet.
De tjekker alle virksomheder, registreret under "Produktion af Film & Videofilm" i disse dage, så hvis din virksomhed er faldet i den kategori, kan det være at du skal til at rette på slipset og gemme askebægerne (eller hvad du nu kan finde på).
Blot til information. Personligt var jeg ved at skide 8 grønne grise - og jeg har kun én ansat. Mig.
Så har du vel intet at frygte, men mindre du har glemt at lave en skriftlig rygepolitik og ophængt den op på dit kontor..
Rygepolitikken skal være skriftlig og tilgængelig for de ansatte. Den skal fortælle, om der må ryges på arbejdspladsen og i givet fald hvor. Og den skal fortælle om konsekvenserne, hvis rygepolitikken overtrædes. Politikken skal være i overensstemmelse med reglerne om, at der ikke må ryges indendørs på arbejdspladser, med mindre det foregår i rygerum, rygekabiner eller lokaler, der kun er arbejdsplads for én person ad gangen.
Tjae... vi har også haft besøg af dem to gange i de 5 år vi har eksisteret. Og ja... grundlæggende er det da fint at de kommer og alt det der, men nogle af de ting de kommer med, er en aaaanelse langt ude hvis I spørger mig.
F.eks. fik vi ikke den gladeste smiley i én af kategorierne og grunden; der hang ledninger ned mellem bordene (de står to og to med ryggen mod hinanden). Medarbejderne kunne jo risikerer at strække benene op under bordpladen, så foden blev viklet ind i ledningen og når de så rejste sig for at gå fra deres plads kunne de falde - og det ville være en arbejdsulykke. Jaja bevares... Men helt ærligt? Alting kan vel ikke pakkes ind i skumgummi. Nåh, nu ligger de i kabelbakker, så dét kan de i hvert fald ikke klage over længere.
Der stod også toiletrens på toilettet til brug for vores rengøring. Der måtte det heller ikke stå, idet vores tre piccoloer/piccoliner er 14 år gamle og så må der ikke stå kemikalier indenfor rækkevidde. Gud ved om de også går og pimper af toiletrensen derhjemme privat??
Kort og godt er det fint at Arbejdstilsynet eksisterer - men jeg ville nu tage det med et gran salt når de kommer med alle deres fantastiske fif.