Jeg er lidt i vildrede om hvordan fanden jeg bogfører importmoms i Dinero da Post DK har gjort det svært for mig.
Jeg har købt vare i udlandet uden for EU og af en eller anden grund stod der ikke CVR nr på selv om det var blevet oplyst. Post DK har derfor behandlet min pakke som en privatpakke og jeg har fået en toldopkrævning i min postkasse som jeg skulle betale før de ville sende pakken. Normalt får man jo en importspecifikation som jeg klarer via SKAT og bogfører helt normalt. Men nu er problemet bare at jeg har bogført varekøbet i Dinero og der laver den jo en momsberegning som jeg skal forholde mig til ved momsafregning næste gang. Men samtidig har jeg lige betalt moms og toldgebyr til post dk. Hvordan i h***** gør jeg nu hvor jeg har en udgående betaling i min bank der skal bogføres og samtidig har en post i mit momsregnskab der dækker det samme?
Ved godt det er en smule kringlet men er helt lost på dette. Post DK damen sagde de ikke kunne lave det om nu og tilknytte forsendelsen til mit CVR da de havde sendt brevet ud og jeg derfor bare skulle betale og bogføre momsbetalingen i mit regnskab. Men hvordan?
Håber at der er en der kan hjælpe ?
Mvh
Jonas
SNEAKERLACES.DK - Snørebånd og skopleje fra Mr. Lacy, Lace Jam, Relace, Staeckler, Angelus og Jason Markk.
Post DK damen sagde de ikke kunne lave det om nu og tilknytte forsendelsen til mit CVR
Naturligvis kan de lave det om, du skal kontakte deres toldcenter i kastrup. Men noget kunne tyde på at dit firmanavn ikke er fremgået af hverken pakken eller fakturaen.
Så er du jo også helt selv skyld i dine problemer, Post DK kan jo så ikke vide at det er til et firma hvis det hverken fremgår af pakken eller fakturaen.
Helt enig... Prøver heller ikke skyde skylden på dem. Men at de siger det er nemmere bare at betale synes jeg er problematisk hvilket de også selv erkendte da jeg snakkede med dem idag. :D Men har talt med SKAT i dag og de har vejledt mig i hvordan jeg kunne gøre.
SNEAKERLACES.DK - Snørebånd og skopleje fra Mr. Lacy, Lace Jam, Relace, Staeckler, Angelus og Jason Markk.
Ja det er jo underligt bare at skrive det er løst uden hvordan - men mit bud er enkelt. Bogfør som helt almindeligt køb med dansk moms, som det jo er, og dermed momsfradrag Det er ikke helt korrekt da det skulle have været i statistik som EU import, men for enkelt fald og fejl går det fint
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Det er - i princippet - også, det jeg har gjort ... mener jeg.
Nu var mit tilfælde kompliceret af, at varekøb og POST DK ekspeditionsgebyr med importmoms befandt sig på hver side af d. 31/12 og varekøbet allerede var bogført uden moms i det afsluttede årsregnskab for 2015. Desuden svarede den i 2016 opkrævede importmoms ikke til 25% af varekøbet - men var fejlagtigt betydeligt lavere, da det nok var svært at tyde kragetæerne for pakkens værdi - i øvrigt opgivet i USD.
I 2016-regnskabet har jeg bogført POST DK ekspeditionsgebyr på 160 kr som gebyr med moms, hvorimod importmoms er bogført som gebyr uden moms. Dernæst er importmomsen via et finansbilag modposteret på konto 64060 - Købsmoms (indgående moms). Så vidt jeg kan gennemskue kommer pengene dermed til at passe. Det ville i hvert tilfælde give samme resultat, som hvis varekøbet var blev bogført som almindeligt varekøb med moms - dog under forudsætning af, at importmomsen havde været opgivet korrekt.