Hej, jeg har ikke kunne finde en lignende tråd ved at søge på google.
Vi er inde i en opstart og overgang, til at "gøre det her rigtigt" ved kørselsgodtgørelse etc., I mellemtiden har vi brug for at køre ud til kunder og har derfor valgt at lade virksomheden betale for brændstofforbruget ud til kunden og tilbage til virksomhedens adresse. Måden det er gjort på, er ved at påfylde fuld tank for privatøkonomien, inden der køres ud til kunden. Efter kundebesøget, tankes der så op på firmaets regning.
Er denne metode korrekt og hvad skal man ellers være opmærksom på?
Vi er i selskabsformen IVS og kører i privat hvidpladebil. Kundebesøget resultere i en fortjeneste, altså faktura og kundebetaling.
Hvordan kommer du frem til at der skal udbetales løn af en væsentlig størrelse?
det er skatteloven - I personlig virksomhed må man altid tage kørselsfradrag - i selskaber ses man i kørsel som ansatte - og her er kravet - Løn OG den skal være af en betydende størrelse som skal så i relation til udbetalt statens takst skattefrie kørepenge.
Ikke lønnede ansatte, må aldrig modtage kørepenge - og kørepenge må ikke være af en størrelse, som kunne ses som trædende i stedet for løn - Man skal derfor ha en væsentlig løn (fuldtids - nok 16-20 t) hvis kørepenge er et rigtigt væsentlig beløb. Kørepenge 30 t og løn 3 t ville med al sandsynlighed blive forkastet - mindre naturligvis for ikke fuldtid - men stadigt må de ikke af skat kunne ses som - skattefri kørepenge udbetalt i stedet for løn
helt uden løn som IVS ejer - ingen kørepenge (også låst for det i danløn osv)
Trådstarter kan føre kørebog - fylde bilen op inden dagens firma kørsel - og så fylde den op op selskabets regning igen ved afslutning - så passer liter benzin med kørte firma km - Det er eneste anden løsning
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER