Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af posthuskvitteringer??

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Nov 07
Indlæg ialt: 402
Skrevet kl. 22:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tilbyder mine kunder, at de udover forsikret pakke, kan vælge at få sendt som f.eks. maxibrev.

Derved har jeg en del kvitteringer fra posthuset, men som er betalt med virksomhedens dankort.

Jeg havde tænkt mig de blot bogføres i bankkladden.

Debet porto/forsendelse og Kredit bank - er det korrekt at gøre sådan?

Hvad med datoen, er det fint nok at anvende datoen på kontoudtoget fra banken, som ofte er 1 hverdag senere end angivet på kvitteringen fra posthuset? Der er jo ikke moms på alligevel, så det må man vel godt eller?

Webshop med kvalitet i børnehøjde - www.vildbasser.dk

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 23:21

Ja til det hele. Alt efter hvordan din forretning kører, kan det være praktisk at opdele fragt og porto i to, så fragt fra leverandører adskilles fra fragt til kunder. Men det er jo ikke, hvad du spurgte om - du kan godt gøre det på den måde, du beskriver - også vedrørende 1 dags forsinkelse. Undtagen den 31.12 og 2.1., hvor man skal sørge for at få bogøføringen på plads i det rigtige år.

Tilmeldt 2. Nov 07
Skrevet kl. 23:26

Super...

Jeg kan så orientere dig om jeg har en fragt/forsendelse under varesalg, som jeg bogfører på når jeg bogfører debitorfakturaen ud. Så har jeg en fragt/forsendelse under varekøb som jeg bogfører på når jeg bogfører mine kreditorfakturaer ud. Og til sidst en porto/forsendelse under administrationsomkostninger, hvor jeg så vil indsætte de kvitteringer fra posthuset.

Lyder det ikke nogenlunde korrekt?

Og ja det er lidt noget skidt med d. 31.12 og 2.1 - tror rent faktisk jeg lige nøjagtig har sådan en, men den kan jeg jo lige vende tilbage til - eller har du lige svaret på hvad jeg gør med den? Skal jeg ud i periodeafgrænsning osv.?

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 23:33

Jeg synes jo ikke, at en administrationskonto er passende til at bogføre fragt af varer til kunder på.  Men der er ikke noget galt i at gøre det, ud over at man får et lidt skævt billede i dit dækningsbidrag, fordi nogle fragtomkostninger er gemt længere nede. Jeg ville lave en ny oppe under varekøb.

Hvis det er en enkelt og et mindre beløb, du har bogført forkert mener jeg altså, at man skal vurdere, hvor meget tid/besvær der går med at rette det i forhold til, at du måske har trukket nogle få kroner fra for meget i det ene år og tilsvarende færre i næste. Men det er naturligvis ikke korrekt. Man bør, som du selv nævner, periodisere. (Jeg kan godt lide udtrykket "bagatelgrænse"...)

Tilmeldt 2. Nov 07
Skrevet kl. 23:41

Hmm... det var ikke så godt!

Jeg har rent faktisk taget ideen fra mit arbejde, hvor vi også under administrationsomkostninger har en konto til porto - altså al den porto vi bruger på breve (fakturaudsendelse m.m.) - men det er måske en helt anden sag?

Kan mærke kl. er mange... tænker jo lige, at jeg jo har en konto til forsendelse under varesalg, hvor jeg jo bogfører den fragt ind som kunden betaler - men nej kan da egentlig godt se det ikke giver helt rette billede, da jeg ikke skriver ind hvad jeg reelt selv giver (hvilket er mere når vi snakker pakker).

Kan bare ikke lige gennemskue nu her, at få ændret på det. Synes jeg kæmper en kamp lige pt. i forvejen med det bogføring her.

Og hvorfor vil du have en under varekøb til den porto jeg bruger på at sende til kunder?

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 23:48

Det er helt OK, hvad du gør. Og lav det endelig ikke om, bare fordi jeg siger det. 

Fragt kan i visse butikker være en væsentlig del af omkostningen, og derfor er det praktisk at tage fragten med under vareforbrug, så man får et samlet billede af, hvad det koster at sende en - eller alle - pakker med varer til kunderne.

Det er noget lidt andet, når det bare er en faktura, synes jeg. Det er jo netop en administrativ omkostning, som ikke altid hænger sammen med leveringen af varen eller ydelsen.

Lad være med at kæmpe kampe. Afslut dit regnskab, som du har startet - du snyder hverken dig selv eller SKAT. Så kan du altid justere lidt fremadrettet, når og hvis du får lyst til det.

God arbejdslyst. 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)