Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til at oprette den rigtige selskabsform

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Apr 16
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg står og skal til at oprette et firma da jeg har fået noget freelance arbejde. Ud over freelance arbejdet tjener jeg også nogen penge som musiker, som også ligeså godt kunne køres igennem firmaet.

Firmaet behøver ikke at udbetale mig alt overskud, da jeg også har et andet job hvor jeg tjener mine daglige penge. Derfor tænker jeg at det kan være smart at have pengene stående i firmaet til en "rainy day" eller til hvis jeg en dag skal købe noget der er relevant for det.

Jeg er derfor lidt i tvivl om jeg skal oprette et enkeltmands firma eller et ivs. Jeg har som udgangspunkt ikke nogen jeg skal have med i firmaet sammen med, men det kunne tænkes at det kunne blive aktuelt at skulle udbetale noget løn til nogen af mine med-musikanter..

Håber der er nogen herinde som har et råd, eller to.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 19:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg gætter på, at du blot kan anvende den nemme model med indtægtsføring som B-indkomst.

Men ellers vil jeg drive min virksomhed som personlig virksomhed, som det mest simple, hvis der ikke er nogen risiko ved din virksomhedsdrift. Men vurdere selv - læs eks. her http://www.advokatkontoretrws.dk/index.php/2-uncategorised/19-vejledning-i-om-du-skal-drive-virksomhed-i-selskabsform-eller-i-personligt-regi.

John Hannover herinde fra har i øvrigt adskillige blogs og mig bekendt også en relevant lille bog. Jeg har ikke selv bogen, men jeg kan se på hans svar herinde, at han har kæmpe viden og ud fra en praktisk indgangsvinkel.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:53
Hvor mange stjerner giver du? :

lade penge stå - overskud - kan du i personlig virksomhed drevet under VSO og som IVS - lade stå til selskabsbeskatning 22% hvis du intet hæver selv - men du vil jo stadigt skulle af med noget personlig skat når du siden hæver så du ender med mindst alm bundskat/topskat

Musiker - kunne være momsfrit - freelance formentlig momspligtigt - Udbetale løn kræver firma

Jeg synes du skal ofre en proff rådgiver med mere konkret viden - ser her lidt om omkostningsforskelle og hæftelser - personlig virksomhed eller selskab http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html 

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Apr 16
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 09:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svar. Jeg tror det bliver et enkeltmands firma.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)