hvor finder jeg information om lagerstyring og lagerprincipper - eller kan nogen hjælpe:
Vi købte i oktober 2006 et vareparti, som først blev leveret i juni 2007 (ja, det kan gå laaangsomt, når man handler med Afrika). Da containeren kom levede op til 2/3 af indholdet ikke op til vores forventninger, blandt andet fordi meget af det var smadret pga. forkert pakning. Vi kan altså ikke bruge disse varer til salg, men kan vi lagerjustere os ud af det? Er det en simpel nedskrivning af lageret? Skal det bogføres ved varens modtagelse i juni eller først ved lageroptælling her pr. 31/12-2007?
Når der er tale om et så stort spild, bør I dokumentere det f.eks. ved fotos eller ved kvittering for aflevering til Vestforbrændingen eller hvad I nu gjorde med varerne. For det er jo voldsomt mange.
Og ja: Så kan I bogføre jer ud af det. Lav en særskilt konto til det i driften, så posteringen ikke bliver "gemt", men at det tydeligt fremgår, at jeres vareforbrug er meget højt i forhold til salget, fordi der netop har været mange ukurante eksemplarer i leveringen.
Bogføringen kan se på begge datoer, alt efter hvornår I faktisk tæller op, hvor mange smadrede varer, der er i forsendelsen.
Varene vi har fået hjem er en container med afrikanske belægningssten. 2/3 er smadret i mindre stykker end bestilt. Vi har billededokumentation. Vi kan ikke køre det på Forbrændingen, men bruger nok småstumperne privat. Er det bedst bare at betragte hele indkøbet som en vareprøve? Hvis vi afskriver de ødelagte 2/3 dele i lageret, fordi de er uegnet til brug i virksomheden, kan vi så privat - for en slik forstås - købe det afskrevne? Skal vi så svare moms? Hvordan bogføres det?
Hvis der er en revisor der også har lyst til at vejlede i denne sag, er det mere end velkomment!