Hej Amino. Jeg skal for første gang prøve at bogføre et køb i Dinero Udskrevet: d. 09.03.16 Jeg fandt en guide på Dinero, og kan se at det hænger således sammen: Udskrevet må være Bilagsdato i dette tilfælde. Betalingsdato er forfaldsdato, og betalt udfylder jeg, når bilaget er godkendt. Er der nogen der kan bekræfte, at dette er forstået korrekt? Mit andet problem er, der er gebyr på fakturaen. Det ser således ud: Min regning lyder således: 405.6 (internet) + 101.4 (moms) = 507 + 25 (gebyr) = 532. På forhånd tusind tak! :-) |
Til den første:
Hvis det skal være heeeelt korrekt (gå straks videre til "i praksis"): Du skal bogføre det med dato i den momsperiode, ydelsen/ydelserne gælder, eller hvor varen/varerne er modtaget. Hvis betalingen gælder ydelser og/eller leverede varer, som krydser to eller flere momsperioder, især årsskifte, skal du periodisere, dvs. fordele udgiften over perioderne.
I praksis er det sædvanligvis ok at bruge den dag, hvor du har betalt, her 4/4 16, hvis dette er nemmest og ikke krydser en momsperiode. Herved stemmer din bankkonto også (hvis du bruger en sådan) på dato. Ellers kan du som regel bruge fakturadatoen/"dato for sidste betaling"/forfaldsdatoen efter eget valg, når blot det er en dato i perioden for ydelsen/leveringen. Med relativt små beløb tillader jeg mig i alle tilfælde at bruge betalingsdatoen, så min bank stemmer på dato. Jeg formoder, at du betaler internet forud, og i så fald ville jeg bruge 4/4 16. Medmindre du har et større kreditor-regnskab, er det som regel overkill både at registrere bilaget med én dato, så du derved får en kreditor, og efterfølgende betalingsdato for at betale kreditor. Dette gælder især, hvis du allerede har betalt. Dette gælder dog ikke over årsskiftet.
Jeg kan generelt ikke forestille mig, at Skat vil brokke sig over et par hundrede kroner, så længe der ikke er tale om en tendens.
Se evt. mere her, hvis du ikke har andet at lave: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=2068789
Til det andet:
Jeg ville nok allerede nu vænne mig til at kommunikere med support@dinero.dk. De kan give dig et præcist svar.