Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forfaldsdato/Bilagsdato/m.v. + Ingen moms på gebyr

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 11
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 14:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Jeg skal for første gang prøve at bogføre et køb i Dinero Surprise Det drejer sig om internet, som er betalt gennem mit firma. Det første jeg er i tvivl om, er datoerne. Der er opgivet følgende, og jeg har registreret følgende:

Udskrevet: d. 09.03.16
Betalingsdato: d. 01.04.16
Betalt den: d.04.04.16

Jeg fandt en guide på Dinero, og kan se at det hænger således sammen: Udskrevet må være Bilagsdato i dette tilfælde. Betalingsdato er forfaldsdato, og betalt udfylder jeg, når bilaget er godkendt. Er der nogen der kan bekræfte, at dette er forstået korrekt?

Mit andet problem er, der er gebyrfakturaen. Det ser således ud: Min regning lyder således: 405.6 (internet) + 101.4 (moms) = 507 + 25 (gebyr) = 532.
Dinero siger dette bliver 106.4 i moms. Dette pga. gebyret, men hvordan ændrer man dette?

På forhånd tusind tak! :-)

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 21:04
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Til den første:

Hvis det skal være heeeelt korrekt (gå straks videre til "i praksis"): Du skal bogføre det med dato i den momsperiode, ydelsen/ydelserne gælder, eller hvor varen/varerne er modtaget. Hvis betalingen gælder ydelser og/eller leverede varer, som krydser to eller flere momsperioder, især årsskifte, skal du periodisere, dvs. fordele udgiften over perioderne.

I praksis er det sædvanligvis ok at bruge den dag, hvor du har betalt, her 4/4 16, hvis dette er nemmest og ikke krydser en momsperiode. Herved stemmer din bankkonto også (hvis du bruger en sådan) på dato. Ellers kan du som regel bruge fakturadatoen/"dato for sidste betaling"/forfaldsdatoen efter eget valg, når blot det er en dato i perioden for ydelsen/leveringen. Med relativt små beløb tillader jeg mig i alle tilfælde at bruge betalingsdatoen, så min bank stemmer på dato. Jeg formoder, at du betaler internet forud, og i så fald ville jeg bruge 4/4 16. Medmindre du har et større kreditor-regnskab, er det som regel overkill både at registrere bilaget med én dato, så du derved får en kreditor, og efterfølgende betalingsdato for at betale kreditor. Dette gælder især, hvis du allerede har betalt. Dette gælder dog ikke over årsskiftet.

Jeg kan generelt ikke forestille mig, at Skat vil brokke sig over et par hundrede kroner, så længe der ikke er tale om en tendens

Se evt. mere her, hvis du ikke har andet at lave: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=2068789

Til det andet:

Jeg ville nok allerede nu vænne mig til at kommunikere med support@dinero.dk. De kan give dig et præcist svar.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:02

Vonheimann:
Udskrevet: d. 09.03.16
Betalingsdato: d. 01.04.16
Betalt den: d.04.04.16

Jeg ville vænne mig til at bruge systemet korrekt - Udskrevet/faktura dato bogføres det altid. Så bogfører systemet det på konto for kreditorer udestående (og du kan se hvad du mangler at betale til hver enkelt) - og når det er betalt, 4.4 så bogføres det som betalt, hvorved det automatisk rykker sig fra udestående til bank

Så er du korrekt i momsperioden og får ikke lille diskusion med skat ved kontrol - og du har dine kreditorer og debitorer korrekte - kender din gæld og din bank vil også stemme altid. At springe kreditore/debitor delen over lidt lettere, men ikke en god ide med et moderne system

Ved bogføring af fakturaen her, skulle du har bogført TO linjer - linje et 405,60 internet med moms - og linje to gebyr 25 kr uden moms - så var det blevet rigtigt. Du kan stadigt rette den - men overvej en online bogholder så du ikke ender med en gang rod

En anden sag er, at det lyder sjovt at de fakturerer gebyr uden moms? Når momspligtige fakturerer gebyr videre, også betalingsgebyrer, så SKAL der være moms på, men det er mere deres problem end dit - men lyder underligt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Kongerslev
Tilmeldt 19. May 15
Indlæg ialt: 120
Fra  Slyde ApS Skrevet kl. 07:42

Nede i bunden (over subtotal) er der et link som hedder 'Opret ny linje'.

Det første du gør at du indtaster det beløb som er med moms.

På den nye linje kan du så indtaste det momsfrie beløb, hvis du så beskriver det med #Gebyr så vil du kunne vælge "Du har betalt andre former for ikke momsbelagte gebyrer, f.eks. til din bank'

Og så burde der være styr på det hele :-)

Tilmeldt 20. Apr 11
Skrevet kl. 09:47

Tusind tak for svar til jer alle 3! :-)

Jeg har ikke bogført det i Dinero endnu, men fakturaen er dog betalt.

At det er uden moms, er noget jeg antager, da det ikke står udspecificeret, men jeg kan dog være forkert på den :-)

Jeg har nu fundet ud af det med de to linjer, hvoraf moms står for sig. Efter flere gennemlæsninger, er resten forsat en smule sort for mig Indifferent Prøver at give det et forsøg mere, og så er det nok en god idé at jeg alliere mig med Dinero. Dog har jeg indtil nu ikke haft Dinero Pro.

Når nu fakturaen er betalt, hvad vil næste skridt så være for mig? Skal jeg forsat bogføre det to gange, eller blot én gang?

Fra Kongerslev
Tilmeldt 19. May 15
Indlæg ialt: 120
Fra  Slyde ApS Skrevet kl. 09:56

Vonheimann

Jeg er også selv ny i Dinero og kan derfor ikke sige om du stadig skal bogføre det to gange, jeg gør det på nuværende tidspunkt ikke selv, men jeg har også betalt alt indtil nu med det samme.

Dinero holder tit webinar, og det holder faktisk et begynder kursus iaften som jeg også selv regner med at kigge med på, du kan læse mere om det her: https://dinero.dk/webinar/ 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 10:24

Hvis du første gang bogfører det, så du skylder kreditor penge, skal du anden gang betale kreditor fra banken. Dette er unødvendigt, medmindre du ønsker løbende at holde styr på, hvad du skylder dine kreditorer. Det er dog også nødvendigt, hvis fakturaen og betaling krydser årsskifte (og i princippet også momsperiode).

Hvis du første gang bogfører det, så du blot betaler med det samme, skal du kun bogføre denne ene gang. Herved registreres blot, at du har betalt, f.eks. internet som i dit eksempel, ikke at du først skylder pengene og dernæst betaler dem.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:04

Benjamin Karlog:
Jeg er også selv ny i Dinero og kan derfor ikke sige om du stadig skal bogføre det to gange, jeg gør det på nuværende tidspunkt ikke selv, men jeg har også betalt alt indtil nu med det samme.
i det fald er to bogføringer jo overflødigt - men Dinero (og andre programmer) er indrettet så det er superlet at bogføre mod kreditor/debitor (gør det helt automatisk ved oprettelse af køb/salg når der ikke køres via bank) - og så bare trykke betalt

Det er let hvis du som beskrevet betaler med det samme - så skal du bare køre mod bank

god ide at deltage i webinar

vh John H

Tilmeldt 20. Apr 11
Skrevet kl. 13:56

Endnu engang tusind tak for jeres svar! :-) Det med kurset er genialt! Det vil jeg klart tilmelde mig.

Der er en ting, jeg ikke lige forstår - og jeg overfortolker nok bare. Det her med "at betale med det samme". Tænker I på samme måde, som hvis man har et mastercard eller hvis jeg sætter den til i netbank, at blive betalt på en senere dato?

På forhånd tak :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:25

Vonheimann:
Det her med "at betale med det samme". Tænker I på samme måde, som hvis man har et mastercard eller hvis jeg sætter den til i netbank, at blive betalt på en senere dato?
betale med det samme er direkte så det går ud af netbank samme dag du får regningen

Betale via master skal du bogføre som udestående via master (kommer jo ofte mere end en måned efter til banken - og samme med sætte betaling i netbank til senere - bogføres mod kreditor udestående og på den dato du har sat til betaling - som betalt hvor den så flytter sig til bank

vh John H

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)