Jeg har udarbejdet et projekt i samarbejde med en ven. Projektet er ikke afsluttet endnu, og er derfor ikke klar til at gå live. Af personlige årsager kan jeg ikke fortsætte på projektet, men har lagt en masse arbejde i koden. Det var ikke noget vi havde forestillet os ville ske, så vi har ikke underskrevet nogle samarbejdskontrakter eller hvad man måske skulle have gjort til at starte med. Hvordan er jeg stillet i forhold til mine rettigheder til den del af projektet jeg har udviklet? Jeg vil gerne have mulighed for at bruge det jeg har udviklet i fremtiden hvis jeg får energi til det. Samtidig vil min ven gerne arbejde videre med det samlede projekt, så han skal betale for at bruge min kode eller hvad? |
Når det kommer til koder, så er ophavsret og rettigheder noget mere kompliceret. Som udgangspunkt har du rettighederne til det kode, som du har skabt, er det skabt sammen med din partner, deler i ophavsretten.
Men for at du kan have ophavsretten, skal koden være unik, dvs det må ikke være kode, som du har hentet fra andre sider, tools eller produkter.
Nu siger du intet omkring, hvad koden skal/kan bruges til, så det er meget svært at give dig et brugbart svar, da det bliver meget generelt og upræcist, når informationerne er så sparsomme...