Jeg har udarbejdet et projekt i samarbejde med en ven. Projektet er ikke afsluttet endnu, og er derfor ikke klar til at gå live.
Af personlige årsager kan jeg ikke fortsætte på projektet, men har lagt en masse arbejde i koden. Det var ikke noget vi havde forestillet os ville ske, så vi har ikke underskrevet nogle samarbejdskontrakter eller hvad man måske skulle have gjort til at starte med.
Hvordan er jeg stillet i forhold til mine rettigheder til den del af projektet jeg har udviklet? Jeg vil gerne have mulighed for at bruge det jeg har udviklet i fremtiden hvis jeg får energi til det. Samtidig vil min ven gerne arbejde videre med det samlede projekt, så han skal betale for at bruge min kode eller hvad?
Når det kommer til koder, så er ophavsret og rettigheder noget mere kompliceret. Som udgangspunkt har du rettighederne til det kode, som du har skabt, er det skabt sammen med din partner, deler i ophavsretten.
Men for at du kan have ophavsretten, skal koden være unik, dvs det må ikke være kode, som du har hentet fra andre sider, tools eller produkter.
Nu siger du intet omkring, hvad koden skal/kan bruges til, så det er meget svært at give dig et brugbart svar, da det bliver meget generelt og upræcist, når informationerne er så sparsomme...
Jeg er på ingen måde ekspert i jura og fik derfor ikke Googlet de rette termer. Med din kommentar kom ordet ophavsret og så kunne jeg bedre finde mere information om netop ophavsret.
Fra side 60 kan man læse om ophavsret med mere end en ophavsmand.
I mit tilfælde er der primært tale om et tveværk da vi har lavet hver vores del, men vi har også lavet noget af det sammen. Det betyder at min ven ikke kan benytte min del af koden uden mit samtykke.
Jeg er på ingen måde ekspert i jura og fik derfor ikke Googlet de rette termer. Med din kommentar kom ordet ophavsret og så kunne jeg bedre finde mere information om netop ophavsret.
Fra side 60 kan man læse om ophavsret med mere end en ophavsmand.
I mit tilfælde er der primært tale om et tveværk da vi har lavet hver vores del, men vi har også lavet noget af det sammen. Det betyder at min ven ikke kan benytte min del af koden uden mit samtykke.
Jeg arbejder med ophavsret til dagligt i Not Allowed, så jeg kender en del til det, men det var også svært at komme med et præcist svar, når jeg ikke har alle informationerne...
Men super at du selv lige kunne Google dig videre, du kender bedre til omstændighederne, end jeg gør :)
Kan godt se jeg har været lidt sparsom med detaljerne, men vidste ikke hvor meget der var nødvendigt.
Jeg vil gerne dele mere om det, så andre kan gøre brug af eksemplet fremadrettet.
Vi har lavet en opdeling, hvor han har lavet Frontend og jeg har lavet Backend. Det svarer lidt til at jeg har lavet motoren til en bil og han har lavet alt udenom den.
Spørgsmålet er så hvordan jeg kan sikre mig at han ikke bruger min motor, for den er jo ikke synlig før man åbner motorhjelmen, og så skal man have adgang til kildekoden?
Jeg foreslår I udarbejder en aftale mht.
1 han får retten mod betaling
2 I får/giver retten til hinandens software
3 du/I licenserer løbende efter behov
Overvej endvidere at patenbeskytte relevante ikke offentliggjorte software dele
Spørgsmålet er så hvordan jeg kan sikre mig at han ikke bruger min motor, for den er jo ikke synlig før man åbner motorhjelmen, og så skal man have adgang til kildekoden?
Det er umuligt at sikre sig 100%, men såfremt han ikke overholder en evt aftale, kan du gå rettens vej for enten at få stoppet brugen, eller få kompensation for krænkelsen.
Det ideelle er dog, at I finder en løsning, som gavner begge to, således I ikke skal bruge oceaner af kræfter, tid og penge på retssager eller advokater...
@Mogens. Tak for input, havde ikke tænkt på licensering, og det er rart at have mange muligheder.
@Fashion-Seller. Jeg foretrækker også at lave en aftale, men ville gerne vide hvordan jeg står juridisk hvis vi ikke kan blive enige. Det lyder ikke som om man lige kan kræve at en konsulent ser hans kode igennem fx. uden at man har en eller anden for for juridisk papir først. Igen, tak for svar.
@Fashion-Seller. Jeg foretrækker også at lave en aftale, men ville gerne vide hvordan jeg står juridisk hvis vi ikke kan blive enige. Det lyder ikke som om man lige kan kræve at en konsulent ser hans kode igennem fx. uden at man har en eller anden for for juridisk papir først. Igen, tak for svar.
Jamen såfremt du har lavet din del selv, så har du ophavsretten og rettighederne til den del, og så må din partner ikke anvende den uden tilladelse.
Selv med et papir, kan du næppe kræve, at en konsulent ser hans kode igennem. Han kan jo sige, at det er en forretningshemmelighed, og dermed kan du ikke få adgang til den, uden at skulle have det store og dyre maskineri igang, og her er der så risiko for, at du tager fejl, og dermed ender med en mega regning...
Tak for præciseringen, man kan bedre forhandle når man kender sine rettigheder.
Så må jeg hellere tage mit diplomattøj på og sikre der kommer en aftale, for det tyder på jeg vil have meget svært ved at gøre noget ved det hvis ikke vi får lavet en.
Det er bare ikke så nemt når der pludselig er penge blandet ind i det og et venskab man skal tage hensyn til.