Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skattefordele i holdingselskab ved salg fra 10% til 9%

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 31. Mar 16
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er i tvivl om jeg skal sige ja til at give nogle optioner i mit selskab, der gør at mine ejerandele (ejet at mit holdingselskab) vil gå fra 10% til 9%, hvis optionerne indløses senere.

Vil jeg stadig have skattefordelene eller vil alle disse blive tabt hvis jeg kommer under 10%? Jeg har ikke kunne finde noget info om det som giver klart svar. Håber der er en der kan hjælpe med at afklare det.

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 13:58

Du skal eje mndst 10% af andelen for at kunne modtage skattefrit udbytte

Tilmeldt 31. Mar 16
Skrevet kl. 14:04

Ok, lyder som om det så er hul i hovedet at give optioner som kan få mig under 10%.

Tilmeldt 27. Feb 12
Indlæg ialt: 326
Skrevet kl. 14:09

arguins:

Du skal eje mndst 10% af andelen for at kunne modtage skattefrit udbytte

Ikke nødvendigvis. 

Man kan også modtage skattefrit udbytte på koncernselskabsaktier/anparter, dvs. mellem selskaber der er sambeskattede, jf. selskabsskattelovens § 31, jf. § 31C. Dette vil som udgangspunkt kræve at du via dit holdingselskab har beføjelse til at træffe alle finansielle og driftsmæssige beslutninger i driftsselskabet eller at du har beføjelse til at afsætte/besætte flertallet af medlemmerne i driftsselskabets ledelsesorgan. Med andre ord kræver dette at I har en aktionæroverenskomst der giver dig/dig holdingselskab udvidede rettigheder. 

Men ellers som udg.pkt. enig med Arguins i at du mister retten til skattefrit udbytte. Et eventuelt fremtidigt salg af de resterende anparter kan formodentlig stadig ske skattefrit. 

Tilmeldt 20. Jun 14
Fra  Arguins Skrevet kl. 14:10

Ja, det er ikke smart.

Hvordan er fordelingen ellers i forvejen, og er du aktiv deltagende i selskabet?

Tilmeldt 31. Mar 16
Skrevet kl. 14:11

20-20-16,6-16,6-16,6% er fordelingen ellers og ja jeg er i direktionen og aktiv fuld tid i selskabet.

Tilmeldt 20. Jun 14
Fra  Arguins Skrevet kl. 14:12

Er selskaberne sambeskattede, vil der så ikke ske løbende beskatnng?

Tilmeldt 31. Mar 16
Skrevet kl. 14:16

Jeg ved ikke helt hvad sambeskattede betyder i denne sammenhæng. Altså det er en simpel konstruktion med et driftselskab, som er ejet at 6 private holdingselskaber med de ejerandele jeg angav og hvor stemmeantallet er lig med ejerandelene.

Tilmeldt 20. Jun 14
Fra  Arguins Skrevet kl. 14:19

daluun4:

20-20-16,6-16,6-16,6% er fordelingen ellers og ja jeg er i direktionen og aktiv fuld tid i selskabet.

OK, ja så er din fordel med holding mere eller mindre udhulet. Jeg har i nogen tilfælde været inde i senarier  hvor 10% ejerne ikke har deltaget i optionsaftalen, men at andelene er taget hos de andre.

Det er ellers ikke et ukendt fænomen at nogle mister fordelen med holding ifm kapitaludvidelser.

Tilmeldt 31. Mar 16
Skrevet kl. 14:31

OK tak for svaret. Det giver god mening. Jeg tror løsningen vil være for mig at købe 1% af en af de andre ejere såfremt optionerne udnyttes, så jeg kommer tilbage på 10%.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)