Jeg er i tvivl om jeg skal sige ja til at give nogle optioner i mit selskab, der gør at mine ejerandele (ejet at mit holdingselskab) vil gå fra 10% til 9%, hvis optionerne indløses senere.
Vil jeg stadig have skattefordelene eller vil alle disse blive tabt hvis jeg kommer under 10%? Jeg har ikke kunne finde noget info om det som giver klart svar. Håber der er en der kan hjælpe med at afklare det.
Du skal eje mndst 10% af andelen for at kunne modtage skattefrit udbytte
Ikke nødvendigvis.
Man kan også modtage skattefrit udbytte på koncernselskabsaktier/anparter, dvs. mellem selskaber der er sambeskattede, jf. selskabsskattelovens § 31, jf. § 31C. Dette vil som udgangspunkt kræve at du via dit holdingselskab har beføjelse til at træffe alle finansielle og driftsmæssige beslutninger i driftsselskabet eller at du har beføjelse til at afsætte/besætte flertallet af medlemmerne i driftsselskabets ledelsesorgan. Med andre ord kræver dette at I har en aktionæroverenskomst der giver dig/dig holdingselskab udvidede rettigheder.
Men ellers som udg.pkt. enig med Arguins i at du mister retten til skattefrit udbytte. Et eventuelt fremtidigt salg af de resterende anparter kan formodentlig stadig ske skattefrit.
Jeg ved ikke helt hvad sambeskattede betyder i denne sammenhæng. Altså det er en simpel konstruktion med et driftselskab, som er ejet at 6 private holdingselskaber med de ejerandele jeg angav og hvor stemmeantallet er lig med ejerandelene.
20-20-16,6-16,6-16,6% er fordelingen ellers og ja jeg er i direktionen og aktiv fuld tid i selskabet.
OK, ja så er din fordel med holding mere eller mindre udhulet. Jeg har i nogen tilfælde været inde i senarier hvor 10% ejerne ikke har deltaget i optionsaftalen, men at andelene er taget hos de andre.
Det er ellers ikke et ukendt fænomen at nogle mister fordelen med holding ifm kapitaludvidelser.
OK tak for svaret. Det giver god mening. Jeg tror løsningen vil være for mig at købe 1% af en af de andre ejere såfremt optionerne udnyttes, så jeg kommer tilbage på 10%.