Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ændring af aktie indskud efter oprettelse af Aps

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Kongerslev
Tilmeldt 19. May 15
Indlæg ialt: 120
Fra  Slyde ApS Skrevet kl. 09:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har oprettet et Aps hvor jeg har indskudt for lidt over 50.000kr i værdi igennem aktier.

Der efter har jeg så fået oprettet bank og depot til firmaet, og har så bedt banken om at flytte x aktier fra privat til firma depot og sætte dem til at være solgt til y pris.

Banken vender så tilbage med at de kun kan flytte aktierne imellem depoterne til dags kursen, men så kommer prisen jo ikke til at passe, hvad bør jeg gøre her?

Jeg har aktier nok til at det ikke er et problem at give firmaet aktier til samme værdi, men så passer det jo ikke med den beretning som der er blevet lavet ved stiftelse af firmaet?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:26

Benjamin Karlog:

Jeg har oprettet et Aps hvor jeg har indskudt for lidt over 50.000kr i værdi igennem aktier.

Du har oprettet et selskab via apportindskud? (bare lige for at være sikker)

For i så fald ligger der vel en vurderingsberetning fra en godkendt revisor? kan du ikke vise den til banken og bede dem flytte på dato for stiftelsen?

Fra Kongerslev
Tilmeldt 19. May 15
Fra  Slyde ApS Skrevet kl. 09:30

Jo det er det som jeg har fået lavet.

Og det prøvede jeg også at sende med til banken, men fik bare følgendesvar:

"Hej Benjamin

Det gør vi gerne, men det bliver til markedsprisen idag. 

Blot bekræfte her også får jeg min mægler til at gøre det. 

Venlig hilsen"

Det kan så godt være at jeg skal prøve at ringe til dem istedet og se om jeg kan forklare dem det bedre. Det må da kunne lade sig gøre.

Tilmeldt 19. Jan 15
Skrevet kl. 09:34

Benjamin Karlog:

Jo det er det som jeg har fået lavet.

Og det prøvede jeg også at sende med til banken, men fik bare følgendesvar:

"Hej Benjamin

Det gør vi gerne, men det bliver til markedsprisen idag. 

Er det noterede aktier?

Fra Kongerslev
Tilmeldt 19. May 15
Fra  Slyde ApS Skrevet kl. 09:38

Ja det er noteredet på den svenske børs.

Det drejer sig om X 'Fingerprint Cards AB ser B' 

Tilmeldt 14. Jun 13
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 09:39

Du kan bare have værdipapirerne i regnskabet til markedskurs. Forskellen lægger du ind i egenkapitalen som andre reserver eller lign.

Fra Kongerslev
Tilmeldt 19. May 15
Fra  Slyde ApS Skrevet kl. 09:41

Okay super, tak for hjælpen :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47145
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:41

min opfattelse er vel, at banken ikke kan flytte noget ud af privat aktiedepot og ind i firmaets depot for hovedaktionær, uden det sker til markedspris - da der jo ellers kan være tale om skattetænkning, hvor du måske kunne sælge til en klar underpris og dermed spare skat af salget privat.

Jeg tror det må være hovedgrund. Den revisor der, om jeg har fattet det ret, har lavet apport og vurdering, må kunne sige om det er i orden, at prisen/værdien idag, er en anden, end den var den dag han udarbejdede erklæring om værdien

Hvis det er aktier som apportværdi, forstår jeg måske ikke helt, at valget ikke er faldt på at sælge og stifte kontakt - og så, hvis man ellers vil have aktier i selskabet, genkøbe, for at ha sparet apporterklæring - men jeg hænger måske ikke helt med her.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Skrevet kl. 10:53

Cookie - John Hannover:

min opfattelse er vel, at banken ikke kan flytte noget ud af privat aktiedepot og ind i firmaets depot for hovedaktionær, uden det sker til markedspris

Det er vel blot af hensyn til selve registreringen i værdipapirhandels-systemet, hvor man af praktiske hensyn ikke kan lave et ejerskifte/handel med tilbagevirkende kraft.

Cookie - John Hannover:

da der jo ellers kan være tale om skattetænkning, hvor du måske kunne sælge til en klar underpris og dermed spare skat af salget privat.

Jeg kan ikke helt se skatteproblematiken, da en vurderingsberetning i forhold til apportindskuddet jo netop vil blive lavet med udgangspunkt i dagsprisen. 

Selve indgangsværdien må være på baggrund af selskabets stiftelsesdato, og alle efterfølgende beregninger og reguleringer (både skatte- og driftsmæssige) sker med udgangspunkt i værdierne på stiftelsesdagen.

Der kommer en praktisk problemstilling i forhold til Skat, da bankens indberetning vil være overførselsdatoens dagskurs. Men Skat skal jo respektere selskabsloven og dermed afståelsessummen på stiftelsesdagen når der skal laves avanceberegning på den personlige årsopgørelse.

I øvrigt, helt enig i din betragtning om at det havde været nemmere/billigere at lave et helt almindeligt salg af aktierne og bruge kontanterne til at stifte selskabet. De handelsomkostninger som er forbundet med det ekstra køb/salg må kunne dække omkostninger til vurderingsberetningen.

Fra Kongerslev
Tilmeldt 19. May 15
Fra  Slyde ApS Skrevet kl. 11:10

Mange tak begge to :-)

Det havde helt klart været nemmere at stifte kontant, men aktiemarkedet flytter sig ret meget for tiden, og forventer at aktien ligepulselig kan stige en del, og derfor vurderede jeg at det var bedst at indskyde aktierne.

Set i bakspejlet så havde det nok været meget nemmere at sælge aktierne og så stifte kontant.

Men så er det vel bare at få banken til at flytte dem over til dagskurs, og så indberette til skat at der er ændringer iforhold til hvad banken indberetter, og så vedlægge dokumentationen? :-)

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)