Jeg overvejer at starte en lille side business med salg af niche videoer. Nu sidder jeg så og kigger på noget af det administrative og det første der springer mig i øjnene er de relativt nye EU regler ang moms på salg af digitale produkter. Jeg skal opkræve lokal moms i kunden hjemland (så længe det er indenfor EU), det er intet problem, men nu kommer spørgsmålet så. Hvordan styre jeg bedst prissætningen? Ændre jeg pris alt efter hvilket land kunden angiver eller æder jeg af/tilføjer til min margin alt efter hvilket land så kunden ser samme pris. Løsning 1: En kunde fra Luxembourg ser prisen 10.3€ (10€ + moms) En kunde fra Danmark ser prisen 12.5€ (10€ + moms) Dette gør det svære at kommunikere priser globalt og kan virker som om man "snyder" nogle kunder udfra UX standpunkt Løsning 2: Både kunden fra Danmark og Luxembourg ser 12.5€ som pris, men jeg tjener 2.2€ mere på kunden fra Luxembourg end den Danske kunde. Dette vil resultere i en højere pris for alle kunder globalt, men samtidig give en højere fortjeneste hvis jeg altså kan konvertere kunderne. Hvad gør I andre? |
Jeg ville bruge 1 - tanken er netop blot, at en fra Luxemburg betaler samme pris uanset hvor han køber ydelsen og samme for en i DK - de konkurrerer jo ikke mod andre lande, men blot - samme pris i samme land.
2 kan givet også bruges - så længe du afregner momsen korrekt -
Mig bekendt er standard moms som vil være for disse ydelser - 17% i luxemburg - du ser ud til at have den specielle super reduced som jeg ikke mener gælder digitale ydelser som sådan
http://johnhannover.blogspot.dk/2014/08/nye-momsregler-for-en-del-ydelselssalg.html
vh John Hannover