Hej, jeg er i tvivl om følgende som jeg håber I kan hjælpe med: Jeg laver bogholderi for en enkeltmandsvirksomhed, og hun har ikke ansatte endnu. Hun køber mad til til sig selv og til møder. Når der ikke er fradrag på mad, skal det så overhoved bogføres? Eller har det nogle virksomheds konsekvenser? Når der er fradrag skal det selvfølgelig bogføres. Jeg tænker om det bare skal betales kontant og så ikke bruge tid på at bogføre det, når der alligevel ikke er fradrag. Næste spørgsmål. Kan hun få fradrag på parkering? Hun har ikke firmabil. Hun låner fra tid til anden en bil, men jeg har fået at vide at hun får kørselsgodtgørelse og det skal også dække parkering. Næste spørgsmål. Kunden skal udfylde udvidet selvangivelse, jeg formoder det vedrører 01.01.15- 31.12.15, er det ikke korrekt? Hun skal taste resultat og rente indtægter og renteudgifter er det ikke korrekt? Jeg kan også aflæse disse tal i diniro ikke? På forhånd tak. |
ChristinaMS:Hun køber mad til til sig selv og til møder.
til sig selv når hun er hjemme eller lige kort ude - nej det er der ikke mening i at bogføre - ejeren må selvklart betale sin egen mad
til sig selv når hun er på rejse - eller egentlig borte på midlertidig arbejdsplads - kvart momsfradrag og fuldt fradrag for omkostningen - mange programmer har en konto til det - ellers skal den del der ikke er fradrag for- lægges til resultatet igen i skatteregulering, inden det opgives til skat
Til møder med forretningsforbindelser i egne lokaler - Kvart fradrag for omkostningen og fuld moms - mange programmer har en konto til det - ellers skal den del der ikke er fradrag for- lægges til resultatet igen i skatteregulering, inden det opgives til skat (sørg for at der står hvilke forbindelser der deltager hver gang og at der ikke deltager venner også - men rene forretningsmøder)
Til møder med rene forretningsforbindelser ude - Kvart fradrag for moms og kvart for rest af selve udgiften
Hun må ikke få kørselsfradrag når det ikke er hendes egen bil. Det skal tilbageføres omgåendeChristinaMS:Kan hun få fradrag på parkering? Hun har ikke firmabil. Hun låner fra tid til anden en bil, men jeg har fået at vide at hun får kørselsgodtgørelse og det skal også dække parkering
Hun må så til gengæld godt tage parkering ind i regnskabet - men UDEN moms uanset noget parkering er med moms på regningen, når det er hvidplade bil
Hun må føre kørebog og inden start på kørslen kan den der låner bilen ud fylde den helt op, og låneren kan så lade firmaet betale opfyldning af bilen når kørslen er slut (uden moms igen) - og benzin liter skal så passe med den nøje førte kørebog. Ingen kørselsgodtgørelse når man ikke har EGEN bil - og korrekt at hvis man har det, så er parkering med i kørselsgodtgørelsen
ja til perioden og ja til at det er uden rente indtægter og udgifter når den ikke drives i virksomhedsskatteordningen. Der er rubrikker til disse tal som oplysning, hvis omsætningen er over et vist tal, jeg ikke husker i hovedet (kunne være 300.000) men de skal ikke med i de rubrikker som skatten baseres på, de hører til hendes personlige del af selvangivelsen. De skal kunne aflæses i Dinero ja - hvis de er bogført korrektChristinaMS:Kunden skal udfylde udvidet selvangivelse, jeg formoder det vedrører 01.01.15- 31.12.15, er det ikke korrekt? Hun skal taste resultat og rente indtægter og renteudgifter er det ikke korrekt? Jeg kan også aflæse disse tal i diniro ikke?
Dinero har vist nyhed hvor enkeltmands kan trække oplysninger til selvangivelsen, men den funktion vil advare her - for det med mad skal korrigeres for at det skal virke og forkert kørselsgodtgørelse skal rettes også + som du beskriver det, så kunne der godt være en del andre fejl (evt computer køb og delt moms (privat/fiorma del%) - evt fri telefon (også der delt moms)gaver, repræsentation - varelagerregulering som oplagte at gennemgå), så det ville nok være fint med en tættekam gennemgang
Overvej min bog om fradrag - som gennemlæsning letlæst - og specielt i E-bogs versionen let at bruge som opslagsværk, da man kan klikke på hvert punkt i indholdsfortegnelsen og dermed hoppe til det efterspurgte fradrag http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/fradrag.html
Er der moms usikkerhed - så er der bogen om Moms og Momsfradrag
vh John Hannover