Jeg har lavet et stykke software jeg nu ønsker at sælge. Mit problem er blot at jeg ønsker at udgive det, med et helt OS i form af en Linux distribution. Denne Linux distribution går under licensen GPLv2, og så vidt jeg kan forstå, så skal mit software indeholde kilde koden til den linux distribution jeg vælger at bruge. Jeg ved dette emne er ret specifikt, men håber på noget uddybelse. Hvordan gør jeg dette ? Og er det overhovedet rigtigt forstået ? Kan jeg nøjes med f.eks. at linke til kildekoden på en hjemmeside eller skal den på en ukendt måde ligge sammen med mit eget software ? Hvis jeg lige skal uddybe hvad det er jeg har lavet, så er det noget software som skal køre på en Raspberry Pi. Det jeg ønsker at sælge er så et helt image til denne. Sådan et image, skal så "brændes" ned på et hukommelses kort af kunden, som så kan sætte det i deres egen Raspberry Pi, der så herefter kan starte op og benyttes. Problemet er bare at dette image indeholder en Linux Distribution, kaldet Raspbian, som godt nok er Open Source og gratis, men går under licensen GPLv2, som jeg ikke helt forstår. Der udover selve styresystemet linux, også nogle andre programmer inkluderet som også er open source, gratis og med GPL licensen. Håber i kan assistere. |
Jeg ville gå en anden vej: Sørg for at dit program nemt (automatisk) kan installeres på Raspbian, og sælg kun dit program til kunden. Hvis Raspbian skal 'konfigureres', så skal du blot udvide installationsprogrammet.
Du har ikke brugt opensource kode til dit program ?