Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udbytte i ApS

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Mar 14
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 18:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej jeg er lige kommet i tvivl her og håber i kan hjælpe, da det jeg lige har læst mig til ikke er entydigt. 

Da jeg har mit eget ApS som jeg arbejder ud fra er jeg nu i tvivl om hvor vidt jeg må udbetale udbytte i år da jeg havdeunderskud i skatte året 2015 grundet investeringer som ikke kan straks afskrives, dog er der en god sjat penge på firmakontoen som er genererer over de sidste par år!

må man stadig udbetale udbytte eller er det udlukket baseret på sidste års regnskab?

det er jo trods alt billigere at smide noget udbytte ud og tage lidt mindre ud i løn :)

håber der sidder en der lige ved det her :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46639
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:58

Jimmywork:

Da jeg har mit eget ApS som jeg arbejder ud fra er jeg nu i tvivl om hvor vidt jeg må udbetale udbytte i år da jeg havdeunderskud i skatte året 2015 grundet investeringer som ikke kan straks afskrives, dog er der en god sjat penge på firmakontoen som er genererer over de sidste par år!

må man stadig udbetale udbytte eller er det udlukket baseret på sidste års regnskab?

det er jo trods alt billigere at smide noget udbytte ud og tage lidt mindre ud i løn :)

jeg forstår ikke hvordan investeringer der ikke kan afskrives giver underskud som sådan - og hvad der står på kontoen er uden betydning. Det som tæller er, om der i 2015 er en fri kapital i selskabet - ud over selskabskapitalen - formentlig 50 t hvis det er det du har skudt ind

Udbytte vedtages på generalforsamling og da det er af fri kapital, så er der jo betalt selskabskat af årets resultat og dermed er udbytte - først 23,5% selskabskat 2015 og så 27% udbytte skat op til de ca 50 t (dobbelt for ægtefæller) svarer ganske fint ialt til 42% som man betaler af løn, så udbytte er ikke billige skattemæssigt end løn

Læs evt http://johnhannover.blogspot.dk/2014/04/udbytte-eller-ln.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Mar 14
Skrevet kl. 19:14

Hej John, nu har jeg så smidt 125 ind i mit selskab (2008)
Siden da er det gået op og ned 2015 gik så ned i forhold til 2014 tab på 20000 i skatte året, men der står bestemt mere end 125k på kontoen nu
Vil det så sige uagtet at der var tab i 2015 så er det ok at udbetale udbytte?

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 19:39

Hvis du har fri kapital (læs frie reserver dvs. overført resultat er positivt og altså ikke  alene moneter på bankbogen), samt det ud fra den samlede økonomiske situation i selskabet er forsvarligt, at udlodde udbytte - så kan du udlodde udbytte.

Alternativt kan du overveje en kapitalnedsættelse til 50 tDKK, dog med samme in mente, at der skal være forsvarlig økonomi

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 15. Mar 14
Skrevet kl. 20:28

Tak for svarene :) den samlede kapital skulle være god nok :) med en ny bil samt et nyt kloak kamera og div værktøj der er samlet gennem årene!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46639
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:12

Jimmywork:
Siden da er det gået op og ned 2015 gik så ned i forhold til 2014 tab på 20000 i skatte året, men der står bestemt mere end 125k på kontoen nu
Vil det så sige uagtet at der var tab i 2015 så er det ok at udbetale udbytte?
det er helt ligemeget hvad der står på¨en bankkonto. Det eneste afgørende er hvad der står som fri kapital - egenkapital om du vil, i dit 2015 regnskab - men er den over de oprindelige 125 så ja - Men lad en revisor eller anden se regnskabet

Som nævnt er udbytte ikke en fordel frem for løn umiddelbart

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)