Hej jeg er lige kommet i tvivl her og håber i kan hjælpe, da det jeg lige har læst mig til ikke er entydigt. Da jeg har mit eget ApS som jeg arbejder ud fra er jeg nu i tvivl om hvor vidt jeg må udbetale udbytte i år da jeg havdeunderskud i skatte året 2015 grundet investeringer som ikke kan straks afskrives, dog er der en god sjat penge på firmakontoen som er genererer over de sidste par år! må man stadig udbetale udbytte eller er det udlukket baseret på sidste års regnskab? det er jo trods alt billigere at smide noget udbytte ud og tage lidt mindre ud i løn :) håber der sidder en der lige ved det her :) |
jeg forstår ikke hvordan investeringer der ikke kan afskrives giver underskud som sådan - og hvad der står på kontoen er uden betydning. Det som tæller er, om der i 2015 er en fri kapital i selskabet - ud over selskabskapitalen - formentlig 50 t hvis det er det du har skudt indJimmywork:Da jeg har mit eget ApS som jeg arbejder ud fra er jeg nu i tvivl om hvor vidt jeg må udbetale udbytte i år da jeg havdeunderskud i skatte året 2015 grundet investeringer som ikke kan straks afskrives, dog er der en god sjat penge på firmakontoen som er genererer over de sidste par år!
må man stadig udbetale udbytte eller er det udlukket baseret på sidste års regnskab?
det er jo trods alt billigere at smide noget udbytte ud og tage lidt mindre ud i løn :)
Udbytte vedtages på generalforsamling og da det er af fri kapital, så er der jo betalt selskabskat af årets resultat og dermed er udbytte - først 23,5% selskabskat 2015 og så 27% udbytte skat op til de ca 50 t (dobbelt for ægtefæller) svarer ganske fint ialt til 42% som man betaler af løn, så udbytte er ikke billige skattemæssigt end løn
Læs evt http://johnhannover.blogspot.dk/2014/04/udbytte-eller-ln.html
vh John Hannover