Hej! Jeg har et spørgsmål om henvisningshonorar. Jeg har en lille IT virksomhed, og fik henvist en medarbejder af en headhunter. Medarbejderen jeg fik blev jeg nødt til at fyre, da han prøvet at snyde os. Og medarbejderen var ansat under 6 måneder. Nu vil headhunteren have 20.000,- for at have henvist ham, hvilket jeg mener er meget, i forhold til at medarbejderen blev fyret pga. bedrag og samtidig kun var ansat under 6 måneder. Jeg har hørt at hvis den medarbejder man får henvist er ansat under 12 måneder, så får headhunteren ikke penge for det, altså en form for garanti. Er det rigtigt, er der nogen regler/love der kan bekræfte det? Endvidere har vi ikke haft en skriftlig aftale om hvormeget headhunteren skulle have for det, vi har bare over nogle sms´er talt om at headhunteren skulle have nogen naturalier for det. Så jeg blev overrasket da han pludselig mener han skal have 20.000,- Er der nogen der kender reglerne(hvis der overhovedet er nogen) for honoraret til headhunterne, og hvad de normalt kan kræve hvis der ikke har været en præcis aftale om betalingen? Nogen der har henvisning til noget lov eller andet relevant der kan afklare om jeg bliver nødt til at betale? Tusind tak på forhånd |
Amardeo:Nu vil headhunteren have 20.000,- for at have henvist ham, hvilket jeg mener er meget, i forhold til at medarbejderen blev fyret pga. bedrag og samtidig kun var ansat under 6 måneder.
Jeg har hørt at hvis den medarbejder man får henvist er ansat under 12 måneder, så får headhunteren ikke penge for det, altså en form for garanti. Er det rigtigt, er der nogen regler/love der kan bekræfte det?
Endvidere har vi ikke haft en skriftlig aftale om hvormeget headhunteren skulle have for det, vi har bare over nogle sms´er talt om at headhunteren skulle have nogen naturalier for det. Så jeg blev overrasket da han pludselig mener han skal have 20.000,-
Er der nogen der kender reglerne(hvis der overhovedet er nogen) for honoraret til headhunterne, og hvad de normalt kan kræve hvis der ikke har været en præcis aftale om betalingen? Nogen der har henvisning til noget lov eller andet relevant der kan afklare om jeg bliver nødt til at betale?
Om 20.000 kr. er rimeligt tør jeg ikke sige, det kommer jo normalvis an på branche, medarbejderanciennitet osv. (Jeg har hørt om honorarer både meget større og nogle lavere)
Men konkret i forhold til din situation, så er det aftalen der danner udgangspunkt. Som jeg læser dit indlæg er det eneste i er enige om, at du har aftalt at han skulle finde en medarbejder til dig men ikke hvad det præcist skulle koste, endvidere har i heller ikke aftalt om honoraret var afhængig af medarbejderens evner eller formåen.
I de tilfælde hvor honoraret ikke er aftalt, ja så tænker jeg købelovens §§ 5-6 bestemmer (dvs. du skal betale et ikke "urimeligt" honorar)
Der er ikke særlovgivning for en Headhunter du kan støtte dig op af.
Men har du prøvet diplomatiets vej, det kan jo være i kan aftale et lavere honorar mod at han bliver lovet at finde din næste medarbejder, headhunteren er vel også interesseret i at samarbejde med dig i fremtiden.