Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af indtægter

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Dec 15
Indlæg ialt: 39
Fra  Socialformidleren.dk Skrevet kl. 09:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Har lige et dumt spm.

Når jeg sender en regning til en kunde vedr. ex. december og kunden først betaler i januar, skal jeg så kontere den på den faktiske indbetalingsdato eller den dato jeg har sendt regningen?

Grunden til at jeg bliver i tvivl er, at hvis jeg kontere den i januar frem for december, så passer min moms ikke - og jeg kommer til at skulle betale udgående moms til skat - det er for mit lille nystartede firma mange penge at have ude - ved godt at de jo kommer med i næste opgørelse, men ville gerne have at det fulgtes ad, er det muligt?

Mvh. Tina

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:26

Bogføres på fakturadatoen i december og ikke på betalingsdagen i januar. Momsen vil vel næppe være et problem da momsen af regningen fra december  først skal afregnes den 1 . marts.

Tilmeldt 26. Dec 15
Fra  Socialformidleren.dk Skrevet kl. 09:34

Super tak for hurtigt svar :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47159
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:11

Som hovedregel altid på fakturadato - du kan HER I LINK læse mere om fakturadato/betalingsdato og om hvordan du skal forholde dig med hensyn til moms, hvis en faktura f.eks. slet ikke bliver betalt - tabes. 

I det konkrete tilfælde skal momsen jo så meget gerne ha været med i din angivelse her inden 1/3 - eller må efterangives

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Dec 15
Fra  Socialformidleren.dk Skrevet kl. 11:23

Igen Tak for svar John, du er en knag :-)

Tilmeldt 22. Apr 15
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 15:40

Hej John læser altid dine gode svar med interesse og har et spørgsmål til dette. Ved godt hvordan det bogføres,  men ved et konstateret tab, skal man så ikke overfor skat kunne dokumentere at man har prøvet at inddrive beløbet og er det nok, man har skrevet rykkere evt. brev anbefalet eller skal det via inkasso, Har selv et par fakturaer, der efter rykkere ikke bliver betalt og regner heller ikke med de bliver det. Er fakttisk så sur over det, at jeg har tænkt på at gå via retten ved selv at føre sagen, da vi har betalt vores faktura til dem (har dem som debitor og kreditor)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:26

Tilmeldt 22. Apr 15
Skrevet kl. 19:54

Hej igen

Har nu læst både din information og skats. Når grænsen er 3.000 kan det jo være svært for et lille firma økonomisk at inddrive beløbet, da udgifterne hermed kan overskride det skyldige beløb. I vores tilfælde er beløbet brutto ca. 11.000, det er derfor jeg overvejer selv at anlægge en sag, jeg mener at læst mig frem til at dette kan gøres for kr. 500, selvom pengene ikke kommer ind, har man jo først efter dette mulighed for at afskrive beløbet både skattemæssigt og momsmæssigt, ellers vil det jo hele tiden stå som skyldigt tilgodehavende. Debitor kører stadig sit firma, men reagerer ikke på nogen henvendelser, det er altså surt

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:01

Tilmeldt 22. Apr 15
Skrevet kl. 01:14