Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lejekontrakt - voldsom vedligeholdelses-paragraf eller hvad?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Mar 14
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er i forhandling om leje af et erhvervslokale. I udkast til kontrakt er indsat nedenstående paragraffer vedrørende vedligehold:

Umiddelbart synes jeg det lyder voldsomt, at der snakkes om, at man har ansvar for at forny vinduer, ruder og døre. Umiddelbart opfatter jeg alle de ting, som en del af selve ejendommen. Og et vindue kunne f.eks. punktere dagen efter uden at jeg har ansvaret for det.

Det samme vil jeg sige om ting der nævnes som vandhaner og alt saniteten og elektriske installationer. Lige som jeg ikke kan forstå, hvorfor jeg skulle stå for at skulle udskifte de hårde hvidevarer, som stilles til rådighed i lejemålet? De kunne jo potentielt bryde sammen dagen efter overtagelse, og så ville jeg stå med regning på flere tusinde.

Eller hvad siger I? Er det standard eller burde jeg kunne få modereret bestemmelserne en del?

1. Den udvendige vedligeholdelse og fornyelse påhviler udlejer. Dette gælder dog ikke lejemålets vinduer, ruder og døre.

2. Al indvendig vedligeholdelse og fornyelse af det lejede – d.v.s. alt inden for lejemålets fysiske rammer – påhviler lejer, i det omfang dette er nødvendigt, for at det lejede kan holdes i god vedligeholdelsesmæssig stand svarende til den standard, hvori det lejede blev overtaget på ikrafttrædelsestidspunktet. Lejer er desuden forpligtet til at vedligeholde og om fornødent forny lejemålets vinduer, ruder og døre såvel indvendigt som udvendigt.

3. Lejer er herunder forpligtet til at foretage maling, hvidtning og tapetsering og vedligeholdelse og om fornødent forny gulvbelægninger, vand- og gashaner, elafbrydere, wc-kummer, cisterner, vaskekummer, badekar, hårde hvidevarer og eventuelle andre installationer af enhver art samt låse og nøgler. Opregningen af førnævnte dele, lejer skal vedligeholde, er ikke udtømmende men blot eksempler.
Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1318
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 14:52

Det lyder godt nok voldsomt - jeg ville ikke skrive under på det. Det første punktum i pkt. 2 er nok fornuftigt, men resten ser underligt ud. Men mon ikke, der kommer en af de kloge advokater, der ved noget om erhvervslejemål, på banen.

MVH
Kirsten

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Tilmeldt 13. Mar 14
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 09:02

Ingen med indsigt i emnet? :-)

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:40

Maton:

Ingen med indsigt i emnet? :-)

Jeg tror der er mange med indsigt, men...

Problemet med erhvervslejekontrakt er at alt indholdet i princippet er til forhandling, så ja det kan godt være vedligeholdelses-paragrafen er meget omfattende men måske er huslejen tilsvarende lavere. Der er jo en del faktorer som spiller ind, ex. hvor ligger dit lejemål? hvor mange ledige lejemål er der i området?, hvad giver andre i husleje i området? osv.

Hvis jeg var i dine sko, ville jeg starte med at kigge på de samlede omkostninger. Hvad tænker du vedligehold, forbrug og selve huslejen kommer til at koste dig? og derefter sammenlign det med omgivelserne, kan du for samme beløb få tilsvarende eller bedre?

Denne undersøgelse (som ikke behøver tage lang tid at gennemføre) giver dig en indikation som du skal bruge til at forhandle kontrakten endelig på plads. Først og fremmest er du jo nød til at tilpasse dig udbud og efterspørgsel i det område hvor du gerne vil leje! Jo større efterspørgslen er for det lokale du gerne vil leje, jo hårdere betingelser (ex. vedligehold) kan man være nød til at acceptere.

Derudover skal du jo også gøre op med dig selv og din forretningsplan om du har råd til at leje dette lokale, eller om du er nød til at genoverveje din idé eksempelvis i forhold til placering. Jeg vil ikke tage modet fra dig, men det vil være træls at bruge hele overskuddet fra din forretning til lokaleomkostninger, der skulle jo gerne være noget overs til dig selv :)

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)