Jeg er i forhandling om leje af et erhvervslokale. I udkast til kontrakt er indsat nedenstående paragraffer vedrørende vedligehold: Umiddelbart synes jeg det lyder voldsomt, at der snakkes om, at man har ansvar for at forny vinduer, ruder og døre. Umiddelbart opfatter jeg alle de ting, som en del af selve ejendommen. Og et vindue kunne f.eks. punktere dagen efter uden at jeg har ansvaret for det. Det samme vil jeg sige om ting der nævnes som vandhaner og alt saniteten og elektriske installationer. Lige som jeg ikke kan forstå, hvorfor jeg skulle stå for at skulle udskifte de hårde hvidevarer, som stilles til rådighed i lejemålet? De kunne jo potentielt bryde sammen dagen efter overtagelse, og så ville jeg stå med regning på flere tusinde. Eller hvad siger I? Er det standard eller burde jeg kunne få modereret bestemmelserne en del?
1. Den udvendige vedligeholdelse og fornyelse påhviler udlejer. Dette gælder dog ikke lejemålets vinduer, ruder og døre. 2. Al indvendig vedligeholdelse og fornyelse af det lejede – d.v.s. alt inden for lejemålets fysiske rammer – påhviler lejer, i det omfang dette er nødvendigt, for at det lejede kan holdes i god vedligeholdelsesmæssig stand svarende til den standard, hvori det lejede blev overtaget på ikrafttrædelsestidspunktet. Lejer er desuden forpligtet til at vedligeholde og om fornødent forny lejemålets vinduer, ruder og døre såvel indvendigt som udvendigt. 3. Lejer er herunder forpligtet til at foretage maling, hvidtning og tapetsering og vedligeholdelse og om fornødent forny gulvbelægninger, vand- og gashaner, elafbrydere, wc-kummer, cisterner, vaskekummer, badekar, hårde hvidevarer og eventuelle andre installationer af enhver art samt låse og nøgler. Opregningen af førnævnte dele, lejer skal vedligeholde, er ikke udtømmende men blot eksempler. |
Det lyder godt nok voldsomt - jeg ville ikke skrive under på det. Det første punktum i pkt. 2 er nok fornuftigt, men resten ser underligt ud. Men mon ikke, der kommer en af de kloge advokater, der ved noget om erhvervslejemål, på banen.
MVH
Kirsten