Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Min trykker truer med retsat og inkasso - på trods af reklamation!

Side 1 ud af 4 (38 indlæg)
Tilmeldt 23. May 14
Indlæg ialt: 10
Fra  Flachs media Skrevet kl. 20:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære alle.

Jeg bestilte nogle brochurer hos en trykker. Da jeg modtog folderne kunne jeg se at de ikke var i orden. Alle billederne var matte og farveløse. Jeg ringede straks til trykkeriet for at reklamere over dette. Folderne var ubrugelige.

Trykkeren bliver gal og påstår at resultatet ikke kan blive bedre, han siger at det trykteknisk ikke kan lade sig gøre at levere et bedre stykke arbejde.

Jeg sendte derefter filerne til tryk igen et andet sted, da jeg skulle bruge brochurerne. Jeg sendte de samme filer, som jeg får af vide er helt ok til tryk. De brochurer jeg får derfra, er helt som de skal være, rigtig fine i farverne.

Jeg sendte derefter brochurerne retur til den første trykker, da jeg ikke vil betale for en vare der ikke er i orden. Han påstod dog stadig hårdnakket at jeg har fået det jeg havde bestilt, selvom jeg har bevist det modsatte. Han nægter at modtage folderne retur, og bliver ved med at sende mig rykkere, og nu har han truet mig med en retsag samt givet mig en 10 dages inkasso varsel.

Jeg er lidt på bar bund, jeg mener jo ikke man skal betale for noget der ikke er i orden. Jeg har beviser på at arbejdet kan gøres bedre, samt at der ikke er noget i vejen med mine trykfiler. Trykkeren er totalt umulig og ikke til at tale til fornuft, han er ligeglad med mig som kunde, og vil bare have sine penge. Som i dette tilfælde ikke er ret mange. Det er mere en principsag.

Kan han sende mig til inkasse på trods af min reklamation? Er det virkelig værd at gå hele vejen i retten med dette, og risikerer jeg at skulle betale for hele gildet, hvis jeg (mod al forventning) skulle tabe?

På forhånd tak:-)

Sofie

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47149
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:03
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Inkasso vil blive afvist når du har protesteret. Om du så kan tabe i retten - ja det kan du vel godt - det afhænger af om du kan bevise at du ikke har fået det som I har aftalt - og har I aftalt blank og farve og og eller kan trykker 1 sige han har leveret helt du har bestilt

Har han det, så hjælper det nok ikke, at du kan komme og vise du kan få noget bedre - så kunne man jo altid bare gå videre og se om ting kan blive bedre og bedre. Det at du bare har bestilt noget fra en anden uden videre - når trykker 1 siger han ikke kan trykteknisk ikke kan gøre det bedre, er ikke nødvendigvis en fordel,

Det hele afhænger af aftalen - om trykker 1 får ret i det han har leveret er som bestilt ud fra de forudsætninger han kan hævde han mente galt og som ikke modbevises af aftalen. Teoretisk set kan det sagtens ende med at du står med omkostninger til ham, og en retssag, men det kan vi ikke afgøre her vil jeg mene. 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Los Angeles
Tilmeldt 27. Sep 10
Indlæg ialt: 428
Fra  Lavenwebshop.dk Skrevet kl. 21:04

Der er sikkert nogen herinde, der kan give dig et bedre svar, end jeg kan. Men jeg ville nægte at betale. 

denne side skriver de om inkasso: "For at kunne indlede en sag om inkasso, må der ikke være opstået tvivl, om kunden skal betale beløbet. Hvis kunden f.eks. har klaget over en vare, er der tale om en tvist, som skal behandles som en almindelig retssag."

Der er tvivl i dette tilfælde. Sørg for at skriv på e-mail til trykkeren, så der ikke kan være nogen tvivl om, at I har været i kontakt.

Jeg ved ikke, om du kan ende med at betale, hvis du skulle tabe. Mit gæt er, at det kan du. Sådan foregår den slags. Derfor flere store virksomheder bruger den salgs bølletaktiker, da de godt ved, at de fleste betaler.

I sidste ende er det op til dig. Hvis sagen er, som du siger, så virker det til, at du har en stærk sag.

Men jeg håber, at der er nogen advokater herinde, som kan give dig et bedre svar. Smile

Fra København
Tilmeldt 10. Dec 08
Indlæg ialt: 265
Skrevet kl. 21:27

Synes John Hannover siger det meget præcist. At det er vigtigt at i har aftalt præcis hvilken standard de skulle trykke efter. Hvis der er faste standarder og kvalitetsbegreber, som jeg går ud fra at der er. 

Kan du uddybe præcis hvilken aftale i indgik før du fik trykt det du skule have trykket? Har de afviget efter nogle præcise standarder, eller er det et skønsmål, som du vurderer ud fra? For så kan det være svært for dig at bevise at de ikke har leveret præcis det du har bedt om. 

Er det ikke ligesom når man bestiller web-arbejde, at man har nogle krav og specifikationer som man skal have leveret, ellers så skal man ikke betale eller kan kræve store afslag i prisen?

Tilmeldt 23. May 14
Fra  Flachs media Skrevet kl. 21:47

Hej igen:-)

Jeg bestilte en 4+4 brochure - trykket i fire farver på begge sider af papiret, på et offset papir 120g. Offset er almindelig printerpapir. Jeg har tidligere fået trykt andre ting på offset papir i forskellig tykkelse, der har farverne altid være helt fine og klare på de billeder jeg har fået trykket.

Man kan vel godt sige, at jeg har fået "noget" af det jeg bestilte. Men farverne var som sagt helt hen i vejret, som om der var spildt mælk udover det hele. Helt mat og farveløst. Så det er helt sikkert et kvalitets spørgsmål.

Den anden trykker siger, at han kan se at den første trykker ikke har indstillet sine sorte trykplader godt nok, og det er der fejlen ligger.

Mange hilsner

Sofie

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:53

Hvor mange penge står du og har en tvist om?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47149
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:06

har du fået 4x4 på 120 g papir (offset er det sikkert) så er det dårligt arbejde men ikke let sag - har du fået andet end 120 g papir og 4x4 så er det god sag

det er hvad der står i en aftale der styrer  ikke så meget at han ikke kan finde ud af at stille sine trykplader osv - for JA det er da surt, men det skal nok være slemt for at han taberdømmes

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 22:19
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Med over 13 år tæt på trykbranchen vil jeg godt udtale mig.

Hvis du bare har bestilt "tryk" på offset papir så skal der meget til for at du kan klage over det..

Lad mig fortælle lidt.. I tryk verdenen har vi i de sidste 10-15 år forsøgt at kalde print for tryk - men der er en klar forskel på gammel dags offset tryk og digtaltryk/print..

Offset tryk (forveksel det ikke med offset papir.. Google fx Heidelberg Press hvis du vil se maskinen..) der bruger man farve som siver ned i papiret. Det vil sige at farven hurtig bliver meget mørk/kedelig.

Hvis man printer/digitaltrykker så er det en pulver-sky som papiret fanger og så får det et par sekunder ved 220 grader til at brande fast. Ved denne teknologi så farven ligge oven på papiret og derved vil offset papirets egenskab ikke have en ligeså stor effekt.

Offset kan lidt sammenlignes med en serviet/køkkerulle.. Det suger alt til sig.

Havde du valg silk eller blankt papir så havde du fået et bedre resultat tættere på hvad du havde bedt om - dette er en typisk fejl i branchen på miskommunikation.

Jeg ville i dine sko prøve at slå halv skade med ham via e-mail. Referere til denne tråd og mit indlæg. Så kan han nok forstå hvor det er gået galt. Alt det retslige bliver hurtigt dyrt i både tid og penge.

Tilmeldt 23. May 14
Fra  Flachs media Skrevet kl. 23:16

Hej Jannik.

Jeg bestilte offset tryk på ubestrøget papir. Det har jeg fået lavet mange gange før - hos andre trykkere - med fine resultater:-)

Mange hilsner

Sofie

Tilmeldt 23. May 14
Fra  Flachs media Skrevet kl. 23:20

Hej John.

Er der slet ikke noget at komme efter, i forhold til kvaliteten på det arbejde man har fået lavet?

Mange hilsner

Sofie

Side 1 ud af 4 (38 indlæg)