Bogføring af gave til kunden.
Tilmeldt 25. Apr 07
Lonni
Skrevet
30-12-2007 kl. 09:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Svar
Hej!
Jeg har kigget lidt i de gamle tråde om bogføring af gaver, og skal lige være sikker på at jeg har opfattet svarene korrekt .
1. Gaven (som er en vare fra vores varelager) kan jeg afskrive som en reklameudgift.
2. I forbindelse med indkøbet af gaven har jeg oprindelige ført på varelageret og købsmoms-kontiene.
3. I forbindelse med afskrivningen af gaven på reklameudgift-kontoen, skal jeg ikke bogføre købs- eller salgsmoms i nogen form?
Mange venlige hilsener & ønsker om et godt nytår til alle
Lonni
Svar
Tilmeldt 20. Apr 07
Slettet bruger
Skrevet
30-12-2007 kl. 11:05
Svar
Hej!
Jeg vil tro, at gaven er en repræsentationsudgift, og dermed ingen momsfradrag, og kun 25% af værdien som
fradrag i den skattepligtige indkomst.
Godt nytår!
Svar
Tilmeldt 25. Apr 07
Lonni
Skrevet
02-01-2008 kl. 13:13
Svar
Hej Peter
Også godt nytår til dig
Nu er jeg lidt forvirret (med hensyn til repræsentations- og reklamekontiene), hvilket er min egen skyld...... for jeg har måske ikke beskrevet "gave-problemet" helt korrekt. Der er tale om en lille gave fra vores varelager, som vi har vedlagt vores kunders bestillinger i november - december måned, og altså ikke gaver, som vi giver til f.eks. leverandører eller lignende.
I de øvrige tråde fik jeg fornemmelsen af at det var mest rigtig at kontere disse gaver, til ens kunder i forbindelse med bestillinger, som reklameudgifter.
Mange venlige nytårshilsener
Lonni
Svar
Tilmeldt 20. Apr 07
Slettet bruger
Skrevet
02-01-2008 kl. 15:20
Svar
Ja...hvis det er sådan, ville jeg tage det som en reklameudgift.
Svar
Tilmeldt 25. Apr 07
Lonni
Skrevet
02-01-2008 kl. 15:37
Svar
Hej Peter
Tak, så er jeg med igen......
Dog er jeg stadig er i tvivl om 2 ting:
Skal jeg - i forbindelse med bogføringen på reklameudgiftskontoen - kontere indkøbsprisen eller salgsprisen fra shoppen for den enkelte gave?
Skal jeg - i forbindelse med bogføringen på reklameudgiftskontoen - kontere salgsmoms af indkøbs-eller salgsprisen for den enkelte gave?
Mange tak for hjælpen......
Mange vnelige hilsener
Lonni
Svar
Tilmeldt 20. Apr 07
Slettet bruger
Skrevet
02-01-2008 kl. 17:30
Svar
Hej igen!
Du bogfører indkøbsprisen.....og ingen moms . Altså undertryk momsen på reklameudgiftskontoen.
Svar
Tilmeldt 25. Apr 07
Lonni
Skrevet
02-01-2008 kl. 19:04
Svar
Hej Peter
Igen: tak for hjælpen....
Og: I do that!
Mange venlige hilsener
Lonni