Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansættelse af svensk konsulent

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Mar 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 15:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi er i fuld gang med at søge en medarbejder i Sverige - men ønsker ikke at moms-/virksomhedsregistrere os i Sverige på nuværende tidspunkt. Derfor kan vi (ifølge den research vi har gjort indtil nu) ikke ansætte en svensker (bosiddende og arbejdende i Sverige) - idet det tilsyneladende kræver momsregistrering (kilde: Øresunddirekt.dk). Derudover vil vi gerne slippe for at betale de omfattende svenske sociale afgifter, der er forbundet med ansatte (+25%). 

Vi er i fuld gang med rekrutteringen - men er der mon nogen her, der ved, hvordan det forholder sig, hvis vi vælger kræve, at vores kommende medarbejder opretter sig som konsulent og blot hyres på konsulentbasis (fremfor fastansættelse i vores danske selskab) - i forhold til de sociale afgifter? Vil konsulenten så selv skulle afholde disse (hvilket jo naturligvis er nødt til at have indflydelse på vores honorar)?? 

Findes der mulighed for at omgå disse - personen her vil skulle arbejde hjemmefra 100% (dog med kundebesøg ofte)?

Håber der er nogen, som kan hjælpe??

/Mads

Fra Silkeborg
Tilmeldt 12. Jan 16
Indlæg ialt: 397
Skrevet kl. 16:11
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Mads

Søgefunktionen kan hjælpe rigtig meget, her er en tråd fra 2008 om lige netop det du spørger om her:

http://www.amino.dk/forums/t/47829.aspx

Head of SEO hos Kendskab. Kontakt mig!

Tilmeldt 4. Mar 16
Skrevet kl. 14:08

Tak for svar - har godt set den tråd - men er lidt forbeholden for at godtage oplysninger, der er 8 år gamle. Meget kan have ændret sig i mellemtiden. 

Desuden finder jeg heller ikke et direkte svar på mit spørgsmål - nemlig - skal en konsulent selv afholde de sociale afgifter, hvis vi vælger den løsning (fremfor at ansætte personen i vores danske A/S)? 

Håber stadig på mere feedback. 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 12. Jan 16
Indlæg ialt: 397
Skrevet kl. 14:58

"I hvilket land dine ansatte er socialt sikret afhænger af, hvor de fysisk udfører deres arbejde. Hvis din virksomhed har ansatte, der udfører deres arbejde i Sverige, er de derfor socialt sikrede efter svenske regler. Det gælder uanset hvor medarbejderne bor, og uanset hvor virksomheden er ejet eller har hovedkontor."

Hvis han ikke er din ansat (altså arbejder som konsulent i et firma, som ikke er jeres, i Sverige), så er det "ikke dit problem".

Teksten er sakset herfra, hvor jeg også tror du vil finde svar på resten af dine spørgsmål: http://www.oresunddirektbusiness.dk/indblik/social-sikring/danske-ansatte-i-sverige/sociale-arbejdsgiverafgifter-i-sverige

Head of SEO hos Kendskab. Kontakt mig!

Tilmeldt 4. Mar 16
Skrevet kl. 15:02

Tak Anders! 

Er jo godt, hvis det ikke er min "hovedpine" - men jeg forventer naturligvis, at disse afgifter vil blive lagt oveni en evt. konsulentydelse, hvis personen skal afregne dem på egen hånd. 

Jeg prøver at opveje de to løsninger mod hinanden - en fastansættelse - eller en konsulent - og den proces er dette spørgsmål opstået. 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)