Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms af ydelser i lande uden for EU

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Holsted
Tilmeldt 15. Jan 14
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 00:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej - ganske hurtigt spørgsmål

Jeg er kommet i tvivl om noget, efter at have snakket med en af mine venner. For 1 år siden var jeg til et kursus i moms med min kollega. Efter vi var færdige, stillede vi nogle spørgsmål omkring momsbetaling, fordi vi stadig ikke rigtigt var blevet sikre på, hvordan reglerne var for vores type virksomhed

Vi er en dansk spilhostingvirksomhed, der har en enkelt dedikeret maskine i Danmark, og 10 i Frankrig, hvor vi har omvendt betalingspligt. Det fik vi at vide, at det også var sådan, det skulle gøres.

Men der, hvor de blev lidt i tvivl, var angående vores 'køb' af forskellige licenser i USA. Vi bruger pt. 2 licenser, 1 til TCAdmin og 1 til WHMCS. De mente ikke, at vi skulle betale moms, så længe det ikke var anført på fakturaen, og heller ikke når det kom fra et land uden for EU. Nu er jeg dog kommet lidt i tvivl, efter at have snakket med min ven, og efter at have læst lidt på nettet.

Skal vi betale moms, når det er køb af licens til software i et land uden for EU? Hvis ja, hvordan skal det så foregå, når det ikke er anført på fakturaen?

Venlig hilsen

Dennis

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:31
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Holsted
Tilmeldt 15. Jan 14
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 01:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Jo, vi er skam momsregistreret. Om det er køb/import af ydelse fra et land uden for EU er jeg usikker på, da jeg ikke helt ved, hvordan det forholder sig mht. en licens, som vi betaler for hver måned :)

Jeg er stadig meget grøn i faget, men jeg prøver at lære - desværre er der en masse, der virker meget overskueligt. Jeg har læst lidt på dit link. Betyder det, at vi skal ansøge om at blive importregisreret? Og når vi skal angive det, hvordan skal det så gøres? Går momsen 'op', på den måde at vi både skal tilføje den og trække den fra?

Grunden til, at jeg er så meget i tvivl er, at det jo som sådan ikke er 'rigtigt' produkt, vi betaler for. Vi betaler for at få adgang til opdateringer og support til vores software. 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Dennis Midjord:

Jeg er stadig meget grøn i faget, men jeg prøver at lære - desværre er der en masse, der virker meget overskueligt. Jeg har læst lidt på dit link. Betyder det, at vi skal ansøge om at blive importregisreret? Og når vi skal angive det, hvordan skal det så gøres? Går momsen 'op', på den måde at vi både skal tilføje den og trække den fra?

Du skal ikke importregistreres, det er kun hvis du importer varer, ikke ydelser.

 

Isoleret i forhold til selve købet skal du på din momsangivelse angive 25 % af periodens køb i feltet "moms af ydelseskøb i uydlandet med omvendt betalingspligt", samtidig (hvis ellers du har ret til fradrag) skal du angive samme beløb i feltet "købsmoms (indgående moms)"

Eksempel; du køber for 1.000 kr., der angives 250 kr. i moms af ydelseskøb samtidig med 250 kr. i købsmoms. Samlet bliver din moms heraf 0 kr.

Dennis Midjord:

Grunden til, at jeg er så meget i tvivl er, at det jo som sådan ikke er 'rigtigt' produkt, vi betaler for. Vi betaler for at få adgang til opdateringer og support til vores software. 

I momssystemet er alle køb enten varer eller ydelser. Man har bestemt at varer er defineret som materielle goder (lidt firkantet sagt noget du fysisk kan tage fat i) alle andre leverancer er ydelser!

Og opdatering af software, support heraf m.v. er uden tvivl en ydelse.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Dennis Midjord:
Om det er køb/import af ydelse fra et land uden for EU er jeg usikker på, da jeg ikke helt ved, hvordan det forholder sig mht. en licens, som vi betaler for hver måned :)
det er klart en ydelse og angives med importmoms køb af ydelse fra uden for EU som du beskriver det (koster ikke noget - men skal bogføres og angives som beskrevet før)

Meget mere om hvad der er ydelser (og varer) og importmoms osv i regnskabsskolens Moms og momsfradrag http://regnskabsskolen.dk/butik/boger/moms-og-momsfradrag/ 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Holsted
Tilmeldt 15. Jan 14
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 02:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak, d'herrer :)

Det var lidt for sent indberettet, men bedre sent end aldrig. Bare for at være sikker på, at jeg har gjort det korrekt:

1. Jeg udregnede 25% af prisen (uden moms på fakturaerne) for betalinger på de to licenser i perioden

2. Jeg indsatte dette beløb i "Moms af ydelseskøb i udlandet med omvendt betalingspligt"

3. Jeg indsatte det samme beløb i "Købsmoms (indgående moms)"

Korrekt, ikke?

For mig giver det ikke den helt store mening at indsætte tal, der alligevel går ud med hinanden, men det er måske bare mig :)

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 07:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Dennis Midjord:

1. Jeg udregnede 25% af prisen (uden moms på fakturaerne) for betalinger på de to licenser i perioden

2. Jeg indsatte dette beløb i "Moms af ydelseskøb i udlandet med omvendt betalingspligt"

3. Jeg indsatte det samme beløb i "Købsmoms (indgående moms)"

Korrekt, ikke?

Det virker umiddelbart korrekt! 

Dennis Midjord:

For mig giver det ikke den helt store mening at indsætte tal, der alligevel går ud med hinanden, men det er måske bare mig :)

Set fra et forsimplet likviditetssynspunkt kan du godt have ret. Men først og fremmest er det ikke altid tallene bliver 0, virksomheder med delvis fradrag eller slet ingen fradragsret kan ikke trække det fulde beløb i købsmoms. Derudover så ville det jo være praktisk umuligt for Skat at foretage en kontrol af virksomhedernes momsgrundlag hvis der blot skulle angives et nettobeløb og ikke i de enkelte felter.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)