Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat, moms osv.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Midtjylland
Tilmeldt 1. Mar 16
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 19:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er.

Jeg er ny her og er så småt i gang med at starte en enkeltmandsvirksomhed og har nogle spørgsmål, som jeg håber på, at I kan hjælpe mig med. 

Lidt baggrund: Jeg har et fuldtidsjob, så min største bekymring er, hvor megen tid jeg har til firmaet. Min anden største bekymring er, om der er nok "bang for the buck," altså om der er penge nok at tjene i forhold til, hvor megen tid man investerer. Det kan I selvfølgelig ikke svare mig på medmindre I ved mere om, hvad jeg skal lave osv. Mere om det på et senere tidspunkt. Men kort sagt skal jeg designe, bygge og sælge "specielle" møbler. Først til mine spørgsmål:

1. Når jeg køber værktøj i DK, kan jeg gemme kvitteringerne og så trække dem fra i skat (korrekt?). Hvad så, hvis jeg køber noget værktøj i et andet EU land? Hvad med USA? Hvad med forsendelse? Kan det også trækkes fra i skat?

2. Jeg har momsregistreret min virksomhed på trods af, at jeg ikke ved om jeg kommer til at have en omsætning på over 50k indenfor 12 måneder. Er det dumt, hvis nu det viser sig, at jeg ikke omsætter så meget? Hvad så, hvis firmaet vokser på sigt?

3. Det sidste spørgsmål hører nok ikke hjemme i denne kategori men jeg prøver alligevel. Kan det betale sig at søge patent? Hvad nytter det, hvis der er et eller andet kinesisk firma, der kan kopiere og producere de samme varer for en tiendedel af prisen, når mit firma bliver officielt? De er jo ret ligeglade med patent derover.

Jeg glæder mig til at høre.

De bedste hilsner

Stephen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46625
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:14

1 - du skal føre regnskab - og de ting du køber som alene købes for firmaet er en udgift i regnskabet - også forsendelse og told f.eks. Du skal være importregistreret før du må importere fra uden for EU - og da du er momsregistreret skal du angive importmoms - og bogføre samme som angivet her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/moms-ved-import.html  Du skal naturligvis gemme kvitteringer - men du skal altså bare føre regnskab hvor de så er bilag

2
du skal jo så lægge moms på alt du sælger som udgangspunkt og har fradrag for købs moms - om det var dumt - Næh - kun lille måske hvis alle dine kunder er private ikke momsregistrerede - men nu er du jo registreret og det binder for 2 år - og så er det jo tilmed godt med tanke på, hvis firmaet vokser

3

patent er ikke noget med design men tekniske opfindelser af nyhedsværdi og opfinderhøjde. Det respekterer vel faktisk alle. Design - ja der har du rettighed automatisk og andre må ikke kopiere, men uanset du design beskytter eller ej - så har det ikke værdi hvis ikke du har råd til at tage kampen. Har du registreret, så er kampen langt lettere. Det er nu ikke så tit Kina kopierer møbler før de er RIGTIGT kendte - men ja  risiko findes

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Midtjylland
Tilmeldt 1. Mar 16
Skrevet kl. 19:25

Mange tak for svaret, John. Du svarede på mine spørgsmål. Jeg læser lidt videre - også i det link du skrev. Tak!

/Stephen

Fra Midtjylland
Tilmeldt 1. Mar 16
Skrevet kl. 21:00

Og så lige et par tillæg spørgsmål.

Kan det passe, at man skal oprette en bankkonto specifikt til virksomheden? Kan man ikke bare bruge sin normale konto? Hvad med kreditkort osv.? Skal man også have nogle specifikke til virksomheden? Skal jeg så lade være med at købe værktøj og andet til virksomheden indtil jeg har oprettet denne konto?

PS. Jeg skal ikke låne penge fra banken til at starte virksomheden op. Investeringen er forholdsvis lille, som kan klares uden lån.

/Stephen

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 21:11

Stephen:

Og så lige et par tillæg spørgsmål.

Kan det passe, at man skal oprette en bankkonto specifikt til virksomheden? Kan man ikke bare bruge sin normale konto? Hvad med kreditkort osv.? Skal man også have nogle specifikke til virksomheden? Skal jeg så lade være med at købe værktøj og andet til virksomheden indtil jeg har oprettet denne konto?

PS. Jeg skal ikke låne penge fra banken til at starte virksomheden op. Investeringen er forholdsvis lille, som kan klares uden lån.

/Stephen

Ja, du skal have en speciel konto til dit firma. Der skal tilknyttes en nem-konto til denne konto.

Vi løste det i sin tid ved simpelthen at oprette en ekstra, privat konto. Det var nemt dengang, men jeg har hørt, at det kan give udfordringer i dag. 

Spørg evt. dit pengeinstitut. 

Fra Midtjylland
Tilmeldt 1. Mar 16
Skrevet kl. 21:29

Tak for dit svar, Birte.

Jeg har læst lidt mere på Johns link: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/08/erhvervskonto-contra-privat.html

Der anbefaler han, at man gør det, men det er ikke noget krav, som jeg forstår det. Jeg spørger banken - men kan allerede nu gætte på, hvad deres svar bliver. De vil jo tjene penge, så selvfølgelig anbefaler de, at man opretter kontoen så der kommer nogle oprettelses- og årsgebyr på deres konto.

/Stephen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46625
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:48

I personlig virksomhed må man bruge personlig konto men man skal have CVR nummer tilknyttet den som der også står i linket. Det er der så en del banker (nok de fleste idag) som enten ikke vil, eller tager penge for - og så er det jo også en slags erhvervskonto i alle fald

I selskab skal det være en konto kun til CVR

og ja - du skal regne med en pris idag, det er hovedreglen, men forhandel så godt du kan

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)