Hej Amino'er. Jeg er ny her og er så småt i gang med at starte en enkeltmandsvirksomhed og har nogle spørgsmål, som jeg håber på, at I kan hjælpe mig med. Lidt baggrund: Jeg har et fuldtidsjob, så min største bekymring er, hvor megen tid jeg har til firmaet. Min anden største bekymring er, om der er nok "bang for the buck," altså om der er penge nok at tjene i forhold til, hvor megen tid man investerer. Det kan I selvfølgelig ikke svare mig på medmindre I ved mere om, hvad jeg skal lave osv. Mere om det på et senere tidspunkt. Men kort sagt skal jeg designe, bygge og sælge "specielle" møbler. Først til mine spørgsmål: 1. Når jeg køber værktøj i DK, kan jeg gemme kvitteringerne og så trække dem fra i skat (korrekt?). Hvad så, hvis jeg køber noget værktøj i et andet EU land? Hvad med USA? Hvad med forsendelse? Kan det også trækkes fra i skat? 2. Jeg har momsregistreret min virksomhed på trods af, at jeg ikke ved om jeg kommer til at have en omsætning på over 50k indenfor 12 måneder. Er det dumt, hvis nu det viser sig, at jeg ikke omsætter så meget? Hvad så, hvis firmaet vokser på sigt? 3. Det sidste spørgsmål hører nok ikke hjemme i denne kategori men jeg prøver alligevel. Kan det betale sig at søge patent? Hvad nytter det, hvis der er et eller andet kinesisk firma, der kan kopiere og producere de samme varer for en tiendedel af prisen, når mit firma bliver officielt? De er jo ret ligeglade med patent derover. Jeg glæder mig til at høre. De bedste hilsner Stephen |
1 - du skal føre regnskab - og de ting du køber som alene købes for firmaet er en udgift i regnskabet - også forsendelse og told f.eks. Du skal være importregistreret før du må importere fra uden for EU - og da du er momsregistreret skal du angive importmoms - og bogføre samme som angivet her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/moms-ved-import.html Du skal naturligvis gemme kvitteringer - men du skal altså bare føre regnskab hvor de så er bilag
2
du skal jo så lægge moms på alt du sælger som udgangspunkt og har fradrag for købs moms - om det var dumt - Næh - kun lille måske hvis alle dine kunder er private ikke momsregistrerede - men nu er du jo registreret og det binder for 2 år - og så er det jo tilmed godt med tanke på, hvis firmaet vokser
3
patent er ikke noget med design men tekniske opfindelser af nyhedsværdi og opfinderhøjde. Det respekterer vel faktisk alle. Design - ja der har du rettighed automatisk og andre må ikke kopiere, men uanset du design beskytter eller ej - så har det ikke værdi hvis ikke du har råd til at tage kampen. Har du registreret, så er kampen langt lettere. Det er nu ikke så tit Kina kopierer møbler før de er RIGTIGT kendte - men ja risiko findes
vh John Hannover