Det kan jo være, at kunden har adresse i DK, men er momsfri? Derfor sparkede jeg denne info ind.
det er jo ikke grund til at man ikke skal lægge moms til - En tandlæge er momsfri - men de som leverer til tandlægen og er momspligtige skal jo fakturere med moms. Momsfri er jo at KUNDEN ikke fakturerer moms, ikke at han ikke skal betale moms
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Ja - fakturerer du som momsregistreret uden moms til alm DK kunde vil du som udgangspunkt skulle af med 20% af beløbet + samme i bod ved kontrol så det må vist være en god ide. Det er der folk der konkurs på at misse faktisk. Det er meget sjældet du kan have vareleverancer inden for DK uden moms når du der momsreg - og ansvaret for at de forlader landet og for at checke at kunden så også har momsnummer hvis det er ud af Dk til EU- er dit alene helt enkelt
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Det er meget sjældet du kan have vareleverancer inden for DK uden moms når du der momsreg - og ansvaret for at de forlader landet og for at checke at kunden så også har momsnummer hvis det er ud af Dk til EU- er dit alene helt enkelt
Men vi har jo med en ydelse at gøre, så der er der jo ikke helt den samme risiko (som når en vare rent fysisk skal krydse en grænse)
I forhold til ydelser er det ikke unormalt (specielt som underleverandører til større virksomheder) at der faktureres til en udenlandsk adresse, og dermed kan momsen i nogen henseende afregnes til en nedsat sats eller helt uden. Selvfølgelig fortrinsvis relevant for de virksomheder der leverer momsfrie ydelser.
enig I at ydelser - som ikke krydser told - har det lettere - jeg skriver derfor netop varer - Men kravet for ydelser ser som samme - bare langt løsere bevis som jeg ser det
vh John H
Men kravet for ydelser ser som samme - bare langt løsere bevis som jeg ser det
Jeg mener helt grundlæggende der er forskel på varer og ydelser, for ved varer er det netop selve varens fysiske rejse der er udgangspunktet hvorimod ydelser som udgangspunkt tager afsæt i kundens hjemsted (hvor en ydelse udnyttes er ofte sekundært)
Jeg mener helt grundlæggende der er forskel på varer og ydelser, for ved varer er det netop selve varens fysiske rejse der er udgangspunktet hvorimod ydelser som udgangspunkt tager afsæt i kundens hjemsted (hvor en ydelse udnyttes er ofte sekundært)
ikke uening - jeg taler først og fremmest varer hvor leveringssted jo er helt klart - men leverer du ydelse til dansk kunde OG fakturerer den danske kunde som er vi vel enige om, at det er med dansk moms når du er dansk momsregistreret (og vi ikke taler undervisning og momsfrie ydelser). Det ville bestemt ikke være tilrådeligt at fakturere en dansk kunde uden moms i de fald.
Fakturerer du en EU kunde er vi ude i reverse charge - med mindre kunder ikke har moms nummer - hvorved vi er i moms eller onsestop shop - og ikke bare - 0 moms
vh John H
ikke uening - jeg taler først og fremmest varer hvor leveringssted jo er helt klart - men leverer du ydelse til dansk kunde OG fakturerer den danske kunde som er vi vel enige om, at det er med dansk moms når du er dansk momsregistreret (og vi ikke taler undervisning og momsfrie ydelser). Det ville bestemt ikke være tilrådeligt at fakturere en dansk kunde uden moms i de fald
Vi er helt enige! Hvis der faktureres til dansk momsnummer er det med dansk moms (self. forudsat det ikke er en § 13 undtagelse)!
Det er også typisk større virksomheder med råd til et andet setup, der sørger for at have hjemsted udenfor EU eller et af lav-sats landende hvormed de pålægger deres leverandører at fakturere til hjemstedet udenfor EU og uden moms. En ganske lovlig (nok ikke helt etisk) model og som benyttes i et ikke uvæsentlig omfang, i øvrigt ganske overbevist om det er en sådan model "pythonrap" refererer til i sit tidligere indlæg.
Det er også typisk større virksomheder med råd til et andet setup, der sørger for at have hjemsted udenfor EU eller et af lav-sats landende hvormed de pålægger deres leverandører at fakturere til hjemstedet udenfor EU og uden moms. En ganske lovlig (nok ikke helt etisk) model og som benyttes i et ikke uvæsentlig omfang, i øvrigt ganske overbevist om det er en sådan model "pythonrap" refererer til i sit tidligere indlæg.
ja det kan det jo sagtens være - jeg troede Phytonrap var varer faktisk - men ja det andet forekommer givet - men så skal det vel ikke være som Phytonrap skriver - at det er fordi de ikke har et CVR/VAT nummer - hvis det er EU - for så skal der jo moms på
vh John H