Jeg går i 9.klasse, og skal efter sommerferien i gymnasiet. Jeg vil meget gerne være revisor, så jeg har tænkt mig at vælge HHX, men er denne linje den rigtige at vælge.
Følgende linje: Økonomisk orienterede studieretninger: International økonomi A - Virk. økonomi A
Der er også andre linjer i HHX, som er:
Internationalt orienterede studieretninger: International økonomi A - Afsætning A Internationalt orienterede studieretninger: Spansk A - Afsætning A Markedsorienterede studieretninger: Afsætning A - Virk. økonomi A Økonomisk orienterede studieretninger: International økonomi A - Virk. økonomi A
Hvilken linje synes i er bedst???
Der er selvfølgelig også STX med linjerne:
Kunstneriske studieretninger: Musik A - Engelsk A
Naturvidenskabelige studieretninger: Matematik A - Biologi B
Naturvidenskabelige studieretninger: Matematik A - Bioteknologi A
Naturvidenskabelige studieretninger: Matematik A - Fysik B - Kemi B
Samfundsvidenskabelige studieretninger: Engelsk A - Samfundsfag B
Samfundsvidenskabelige studieretninger: Matematik A - Samfundsfag B
Samfundsvidenskabelige studieretninger: Samfundsfag A - Engelsk A
Sproglige studieretninger: Engelsk A - Samfundsfag B
Personligt går jeg på Marketing og Innovation, med Virksomheds økonomi på A. For at få basal regnskabsforståelse (og fremtidig revisionkandidat) skal du have Virksomhedsøkonomi på A. Så længe dette er valgt så må du selv bestemme om det skal være International Økonomi, som er samfundsfag bare med et mere økonomisk perspektiv. Eller afsætning som handler mere om salg, marketing og værdikæde.
Jeg har hørt at adgangskravene til at at blive revisor er:
Dansk A
Engelsk B
Historie B, Idehistorie B, Samfundsfag B, International økonomi B eller Samtidshistorie B
Matematik B
Men i HHX er både matematik og samfundsfag Obligatorisk på C niveau. Er det ligemeget eftersom jeg har international økonomi og virksomhed økonomi på A???
Det er ikke ligemeget. International økonomi er som regel også B-fag medmindre du har det som studieretningsfag. Matematik kan du også trække op fra C til B på de fleste handelsgymnasier. Men undersøg det på din nærmeste handelsskoles hjemmeside.
Find ud af om du vil studievejen (HA -> cma -> arbejde), eller arbejdsvejen (arbejde som trainee + HD ved siden af).
Jeg var selv stx og tog HD vejen. Det er klart, at du hjælper dig selv i starten ved at komme fra hhx og have indsigt i de områder som du skal fortsætte med på HD/HA, men mindre kan også gøre det (stx).