Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nyt selskab - Dk eller Sverige?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Feb 16
Indlæg ialt: 3
Fra  CB Group Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Vi er nået til enighed med et større svensk firma, om at de skal købe halvdelen af en virksomhed vi har udviklet igennem de sidste 3 år.

De kommer til at eje 50% og vi kommer til at eje 18% + 16% + 16% ( de sidste 50%) af en ny fælles virksomhed.

De mener det er en fordel for os at stifte denne nye virksomhed i Sverige, da vi vil have en række skattefordele af dette, som at de så kan varetage bogholderiet i deres eksisterende selskab.

Jeg kan ikke rigtig jeg overskue konsekvenserne af dette - er der nogle her der har erfaring med at eje anparter i et svensk selskab? Fordele/ulemper.

På forhånd tak for jeres hjælp :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47151
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:29
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Der er ikke som sådan mig bekendt nogen forskel på selve det at eje anparter i svensk eller dansk selskab. Jeg ejer svenske aktier, og har også tidl være aktionær i svensk selskab hvor jeg havde aktier, og samtdigt var ansat  og lønnet fra. De anparter har samme skattebetingelser for jer som ejere og udbytte ligeså mig bekendt + evt løn fra selskabet vil være alm personlig løn med personskat for jer

De store spørgsmål her ligger nok først og fremmest i at få en ejeraftale som dækker alle eventualiteter som kan opstå i et sådan samarbejde - ved enhver form for uenighed mellem alle 4 - udtrædelse osv

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 28. Feb 16
Indlæg ialt: 3
Fra  CB Group Skrevet kl. 12:49

Hej John

Tak for et af dine altid fyldestgørende svar - Jeg må godtnok sige at du bidrager med meget til dette forum.
Selvom jeg er nyoprettet, har jeg fulgt med på sidelinjen i mange år.

1. Så kort opsummeret - Ingen fordele ved et svensk selskab for os bosiddende i Danmark?

2. Ja, der er mange overvejelser i et sådan opkøb - Jeg kan heller ikke overskue konsekvenserne af, hvis de f.eks. køber 51% i stedet.
Vil de så være i stand til, ved flertal i bestyrelsen, at vælge at kanalisere virksomhedens indkomst (abonnementer) over i deres oprindelige moderselskab
og sørge for stille og roligt for at vi ikke får årlig udbyttebetaling?

Virksomheden har pt. et regnskab med et minimalt overskud, men via deres (svenskerne) salgskanaler, vil der formodentlig blive en voldsom vækst de kommende år,
og vi frygter self. at de vil benytte vores viden her i starten til at opbygge vækst i virksomheden, og når produktet bliver fuldt færdigudviklet bliver vi mindre interessante
for dem (da vi jo skal have 50% af udbyttet) og de "flytter" produktet over i deres egen svenske virksomhed, og vi ender med at eje 50% af et selskab der ikke er noget værd.

I så fald, vil vi næsten hellere IKKE sælge til dem, og stille og roligt opbygge vores egen lille kundekreds. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47151
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:30
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

1 næh ikke sådan som jeg lige ser det - jeg kan ikke huske om selskabskatten kunne være forskellig, men det er i småtingsafdelingen og for jer som personer - ikke fordele, snarere måske lidt mere kompliceret at eje svenske unoterede aktier end danske måske

2 det er klart de vil kunne skaffe sig visse fordele og de kan jo undlade udbytte ja  og de kan jo evt bestemme løn i alle fald og dermed tage overskud ud så det helt afgørende er ejeraftalen som I bør have en advokat på jeres side med til at udarbejde (og svenskerne jo tilsvarende)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)