Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tvungen opkøb af ukontaktbar partner?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 27. Feb 16
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 20:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har for få måneder siden stiftet et IVS sammen med to andre. Vi ejer alle 1/3 af anparterne. 
Den ene partner har nu meldt ud, at han vil købes ud af virksomheden, da han har fået et fuldtidsarbejde og kolde fødder. Det er sådan set fint nok, og vi er klar på at lave en aftale med ham angående køb af anparter. Da virksomheden stadig er under opstart, synes vi, at det er fair at betale ham det beløb, som han bidrog med under stiftelse.

Da vi gerne vil videre i livet, er vi ivrige efter at holde et møde, fordi han alligevel ikke bidrager med noget til virksomheden. Men på det sidste er han ikke til at komme i kontakt med og har i forvejen meldt fra til tre møder i sidste øjeblik. 
Nu overvejer vi, at indkalde til generalforsamling. Selvfølgelig skal det ske efter bogen, men kan vi på en generalforsamling tage en afgørelse over hans anparter, selvom han ikke dukker op? Kan vi f.eks. sælge hans anparter billigt til os, hvis han vælger ikke at kommunikere med os?

Det er en rigtig træls situation, da vi alle tre er gode venner og gerne vil løse det på en civil måde. Vi føler dog, at han nedprioriterer os. Et møde burde ikke være et problem, da vi bor i samme lille flække, og det trods alt, var ham, som ville ud af virksomheden.

Da vi er ret grønne iværksættere, vil vi gerne vide, om der er nogle drastiske midler, som vi kan tage i brug, og hvad almindelig praksis er, da vi gerne vil gøre det lovligt og efter bogen.

Med venlig hilsen
Mikkel Noa

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:22
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Mikkel Noa:
Selvfølgelig skal det ske efter bogen, men kan vi på en generalforsamling tage en afgørelse over hans anparter, selvom han ikke dukker op? Kan vi f.eks. sælge hans anparter billigt til os, hvis han vælger ikke at kommunikere med os?

Nej! Der kan kun i ganske særlige tilfælde ske tvangssalg via retten. De betingelser er tilsyneladende ikke tilstede her.

Hvorfor ikke bare sende ham et anbefalet brev med jeres købstilbud - således at dette blot skal underskrives og returneres.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:08

Whiskey:

Hvorfor ikke bare sende ham et anbefalet brev med jeres købstilbud - således at dette blot skal underskrives og returneres.
men vil han ikke - kan han jo bare nægte eller ignorere. Det anbefalede brev tvinger han jo ikke til noget som helst som han ikke evt har garanteret i en ejeraftale http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:29

Præcis John. Der er ikke nogen let vej for at få en anpartshaver til at sælge sine anparter hvis han ikke vil. Når vi taler om IVS i opstart næppe heller økonomi til at køre sag mod personen.

Derfor mit råd send et købstilbud som i princippet bare skal skrives under. Eller tag det selv med ud til personen. Her virker det jo netop ikke som uvilje men mere "dovenskab".

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 16. Sep 14
Indlæg ialt: 92
Fra  Nyt Skøde Skrevet kl. 01:31

Som påpeget ovenfor, så er det nok ret smart at gøre alt klart, således at der ikke kræves mere tankevirksomhed fra hans side. Grundet det faktum at i er venner, men at han endnu ikke har taget sig sammen til at gøre noget, kunne bevidne at han simpelthen ikke kan involvere sig mere end 1 sek mere på det projekt.

Han døjer helt klart med dårlig samvittighed over hans eget udeblevne bidrag/engagement til projektet. Men hvis i formår at gøre det klart, at hans frafald ligeledes påvirker jeres potentielle bidrag/engagement - både hvad angår tid og formaliteter, så burde han - såfremt han er forholdsvis normal, skynde sig at få bragt tingene i orden. Kør på samvittigheden, uanset hvor kvalmt og ubehageligt det kan være venner imellem. Det er glemt om et par år.

Fra Hillerød
Tilmeldt 20. Apr 10
Indlæg ialt: 396
Skrevet kl. 01:44

@Whiskey

Nu kan "dovenskab" jo være mange ting. Måske lider vedkommende af en depression eller har andre skeletter i skabet, som gør tilværelsen sværere end normalt. Dermed ikke sagt at der findes nogen undskyldninger for ikke at tage kontakt til sine partnere/venner og få det ud af verden, men min pointe er bare at der kan være årsager, man ikke er bekendt med her.

Jeg synes dit forslag om at sende et anbefalet brev med et købstilbud er rigtig godt. Alternativt er der jo også kommunikation via mail, Facebook, SMS og andre platforme, hvor de kan kommunikere med hinanden løbende.

Ellers kan man vel også, hvis der ikke er en masse aktiver bundet i virksomheden, trække sig og stifte et nyt selskab uden den pågældende partner? Det er vel ikke ulovligt eller?

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 11:56

Mikkel Noa:
Kan vi f.eks. sælge hans anparter billigt til os, hvis han vælger ikke at kommunikere med os?

I to kan jo i fællesskab beslutte at lukke selskabet - eller for den sags skyld at ophøre med alle aktiviteter uden at lukke det.

Herefter kan I starte et nyt selskab op uden jeres kammerat og så arbejde videre der.

I skal blot være opmærksomme på, om der ligger nogle immaterielle rettigheder i det eksisterende selskab - men det er da en måde at komme hurtigt videre, hvis han fortsat nægter at kommunikere.

God vind.

Hans

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:14

Hans Stokholm Kjer:
I to kan jo i fællesskab beslutte at lukke selskabet - eller for den sags skyld at ophøre med alle aktiviteter uden at lukke det.
Ja men det er jo ikke bare sådan ligetil at lukke et selskab. Her skal man igennem en meget langstrakt procedure - eller alternativt afmelde direktionen og få det tvangslukket (6-8 mdr)

At køre uden aktivitet vil stadigt betyde krav om lovpligtig arbejdsskade forsikring på dem alle 3 - nok 4-5000 kr om året + måske omkostning til bank og regnskab, så det er heller ikke ret smertefrit. 

Endeligt er det ikke tilladt som hovedaktionærer, at starte konkurrence med et selskab man allerede er hovedaktionær i så vidt jeg ved, så de vil kunne få ganske store vanskeligheder hvis 3. benet sætter noget i gang juridisk og kræver erstatning ud fra den indtægt de skaber i den nye selskab

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Jun 14
Indlæg ialt: 330
Fra  Weebio Skrevet kl. 12:31

Jeg synes det virker meget upersonligt at sende et anbefalet brev. Nu kender jeg ikke jeres forhold, men jeg ville tage et personligt besøg og medbringe de papirer der skulle underskrives for at få afsluttet tingene på en ordentlig måde. 

Fra Hillerød
Tilmeldt 20. Apr 10
Indlæg ialt: 396
Skrevet kl. 13:34

Men hvis personen er gået i skjul fra vennerne, så er det jo ikke sikkert det er en mulighed. De kunne evt. skrive en besked eller forsøge med et opkald, hvor de gør opmærksom på at de har sendt et anbefalet brev som blot skal underskrives og smides i postkassen. Så bliver det næsten ikke nemmere at få det afviklet i god ro og mag.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)