Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skattefri befordringsgodtgørelse for kørsel i privat bil

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47149
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Ved ikke hvor meget skat kontrollerer - tror ofte det sker ved at der ikke betales skat fra freelanceren - men uha det sker - tag Flemming Østergård pt
Mediebranchen - Se DFI (Dansk Film Institut) advare meget mod det til filmselskaber - selv over for instruktører osv - og ja det var meget almindeligt og det er blevet langt mindre almindeligt, da faren er reel nok

Website gør ikke forskel - annoncerer kan godt gøre det - Værst er når man har været ansat et sted og derefter fakturerer - og langt værst i selskabsform - hvor man kan rammes meget hårdt (tripple beskatning) som angivet nederst i http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html 
God vind med det

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Jun 08
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 13:54

Når jeg skriver website, så mener jeg selvfølgelig en webshop, hvor der bliver solgt varer :-) og ikke et eller andet proforma-setup. 

Det er iøvrigt interessant, at man gerne vil have flere selvstændige, men at det nærmest er forbudt at starte op som selvstændig, hvis din primære kunde er en virksomhed, hvor du tidligere har arbejdet. Ved at lovliggøre det, ville staten godt nok på den korte bane gå glip af skatteindtægter, men på den lange bane booste iværksætter-kulturen. Man kan undres.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:43

anders78:
Ved at lovliggøre det, ville staten godt nok på den korte bane gå glip af skatteindtægter, men på den lange bane booste iværksætter-kulturen. Man kan undres
ved at lovliggøre det ville man rive kildeskatteloven midt over. Masser af ansatte ville få besked af arbejdsgiveren - faktura du - slut med ansættelse - opsigelsesvarsler osv - og den ansattte vil leve efter at finde momsfradrag og jeg skal gi dig + som overskift fra start - alt det som er befordringsfradrag ville inden for 60 dages regel blive statens takst - for nu var man jo ikke ansat

Det er fuldt fornuft at der adskilles klart - og jeg siger som Bent Zimmermann i mit link - be om bindende svar fra skat - helt klart hvis du nu i selskab skal fakturere noget du før fik løn for som ansat - alt andet er superfarligt -og man kan sagtens være selvstændig med noget (en shop) og ansat med andet _  men your choice

vh John Hannover

Tilmeldt 30. Jun 08
Skrevet kl. 10:47

Nu skulle det ikke læses så sort og hvidt, som du konkluderer det, for nej, jeg ønsker selvfølgelig ikke, at lønmodtagere, der er fuldt ud tilfredse med at have en kontrakt som lønmodtager pludselig får af vide, at de ikke er ansatte længere og nu skal fakturerer. Nej, det jeg forsøgte at skildre, er den situation, jeg selv er i, hvor begge parter synes det giver god mening at droppe kontrakten som lønmodtager. Nuværende lovgivning er meget striks her, selvom det ville betyde flere selvstændige.

Havde ikke overhovedet tænkt på, at det kunne være et issue at gå selvstændig, fordi jeg tidligere har været ansat i virksomheden. Ud fra dit link har jeg svært ved at vurdere, hvad der reelt skal til ved siden af min tidligere arbejdsplads. Du skyder ned, at det faktum at jeg har indkøbt varelager, annoncerer og har en webshop fra dag ét umiddelbart ikke er nok - hvad skal der så til !?

vh

Anders

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:09

anders78:
Du skyder ned, at det faktum at jeg har indkøbt varelager, annoncerer og har en webshop fra dag ét umiddelbart ikke er nok - hvad skal der så til !?
Jeg siger, at det faktum vel gør at du er selvstændig i forhold til den shop - men det kan man jo sagtens være samtidigt med at man er ansat i et andet job

Jeg ville, ingen jeg fakturerede en tidl. arbejdsgiver som nu selvstændig frem for ansat - fra et selskab - få en revisor til at udarbejde præcist spørgsmål til bindende svar fra skat-  ganske som du kunne se revisorrådgiver Bent Z beskrive han selv gør

vh John H

Tilmeldt 30. Jun 08
Skrevet kl. 13:39

Tak for svar. Jeg er i hvert fald blevet mere nervøs efter dit indlæg :-) Så jeg vil tage fat i en revisor med det samme. Kan du anbefale nogen der er skarpe i dette emne? Bent Z ?

vh.

Anders

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:42

Bent Zimmermann har givet ekspertise og kan googles- men om han yder den type rådgivning mod private ved jeg faktisk ikke med sikkerhed . Han rådgiver som revisor andre revisorer, men jeg tror som nok han vil kunne hjælp her - Prøv det - han er skarp det område (også)

vh John H

Tilmeldt 30. Jun 08
Skrevet kl. 14:02

Tak John! Jeg er i den grad blevet oplyst om et område jeg ikke har vidst ret meget om.

Vh.

Anders

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:49
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Den enkle løsning, hvis man er i tvivl om hvor vidt der er tale er om selvstændig erhvervsvirksomhed eller ej er direkte at bede SKAT om et bindende svar. "Vil forespørger være at betragte som selvstændig erhvervsdrivende?" - og så en beskrivelse af sagens faktiske forhold.  Her særligt omkring forholdet til tidligere arbejdsgiver...

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)