jeg netop starter et Aps med henblik på at udvide min forretning med andre aktiviteter og hensigten er selvfølgelig over tid at gøre virksomheden profitabel. Iøvrigt benytter den virksomhed, hvor jeg hidtil har været ansat sig i stor grad af eksterne konsulenter og freelancere. Virksomheden er en stor international virksomhed, som jeg ikke i min vildeste fantasi kan forestille mig går over stregen på den front.
Det positive er at du vil udvide med andre kunder - at du annoncerer eller på andet vis søger dem - det klart negative er, at du overgår fra at have været ansat samme sted til at være selvstændig hos dem via ApS
At virksomheden i øvrigt i stor grad bruger konsulenter og freelancere og er stor - siger intet om at de ikke gør noget galt i forhold til konsulent contra ansat. Tag FCK og Flemming Østergård. Firmaet kan altid sige, de ikke ved hvad du i øvrigt foretager dig, og deres max risiko er hvis du ikke får betalt skat som personlig virksomhed. De har formentlig ikke risiko af betydning i forhold til ApS -
Det er ikke størrelse og hvor mange andre konsulenter de har som afgør sagen, men om DU er ansat eller faktuelt selvstændig når du fakturerer fra et selskab. Der er ikke en facitliste - og hvis du er selvstændig i det sammenhæng så er alt godt - ellers er det en klar skatterisiko for dig
Se mit link http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html og læg mærke til de mange links til skatteeksperter og måske specielt Bent Zimmermann som - citeret fra linket til ham skriver:
Hvis Skat efterfølgende kommer og siger at man ikke er selvstændig erhvervsdrivende er det "deep shit". Som personligt erhvervsdrivende betyder det "bare" at man bliver beskattet som løn. Har man lagt indtægterne ind i et selskab bliver man også beskattet personligt men det er endnu værre for selskabet bliver tilskudsbeskattet og lønbeskatningen ændrer ikke ved at midlerne stadig ligger i selskabet. Det kaldes trible beskatning og ikke er lige til at lave om.
Ingen facitliste - og har du flere kunder og er faktisk selvstændig efter de mange kriterier du kan se i linket, så er alt godt - ellers er det klar risiko - specielt når du overgår fra at have været ansat samme sted til at være selvstændig hos dem
Hvad kørepenge angår, er det - ud over at du kun må udbetale dem i dit ApS hvis du har reel løn, lidt samme sag, for du vil som selvstændig givet tage kørepenge fra hjemmet og ud til arbejdet, og det er jo under alle normale ansættelsesforhold befordringsfradrag. Ved at "agere" selvstændig - hvis man ikke er det, vil man her kunne lave befordring hjem til arbejde og retur om fra befordringsfradrag til kørepenge
vh John H