Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skattefri befordringsgodtgørelse for kørsel i privat bil

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 30. Jun 08
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 20:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Der er masser af indlæg herinde, som berører spørgsmålet om fradrag for kørsel i egen bil, jeg jeg har ikke fundet det specifikke svar på min spørgsmål:

Jeg har privat bil på hvide plader. Jeg har hidtil benyttet bilen privat og har også kørt i den ifm. med mit arbejde (lønmodtager), hvor jeg har fået skattefri befordringsgodtgørelse. 

Jeg starter nu som ekstern konsulent på mit arbejde og etablerer i den forbindelse et Aps. Spørgsmålet er nu, hvad jeg fremadrettet kan fakturere for og om, hvorvidt befordringsgodtgørelsen kan udbetales skattefrit, nu hvor jeg ikke længere er lønmodtager?

Mvh.

Anders 

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 20:42

Du kan stadig få skattefri godtgørelse i dit eget ApS. Husk at du skal indberette det i forbindelse med din øvrige lønindberetning.

Overvej i øvrigt om det ville være mere fordelagtigt for dig at tage beskatningen af fri bil kontra udbetaling af godtgørelsen. Er det en dyr bil eller kører du virkelig meget privat kontra erhverv kunne det være beskatningen af fri bil var en fordel for dig.

Tilmeldt 30. Jun 08
Skrevet kl. 21:01

Hej Revisorelev :-)

Tak for det hurtige svar.

Skal lige forstå dig rigtigt:

Jeg fakturerer min kunde 3,69 kr pr. km (mener det er satsen!?) og kan herefter udbetale beløbet skattefrit til mig selv?

Ift. bilen, så er det en bil til 670.000 kr og jeg kører højest 5-8000 private km om året. Jeg kører ca. 20.000 erhvervs km. om året. (=3,69 * 20.000 = 73.800 skattefri kørselsgodtgørelse)

Kan du forklare mig hvad fordelen er ved det du foreslår?

Mvh.

Anders

Fra København
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 624
Fra  Teambuilding Skrevet kl. 21:21

Du kan fakturere din kunde hvad du vil hvis du vil fakturere for din kørsel. Derefter kan du så udbetale 3,63 for de første 20.000 km, derefter 1,99 kr/km (2016 satser for erhvervskørsel). Du kan se dokumentationskravene her:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2064187&vId=0

Brug f.eks. en løsning som Driversnotes kørebog til at holde styr på tingene, eller ty til en god gammeldags papir og blyant hvis du er til den slags :)

Nyt projekt: polterabend .  Eller prøv teambuilding.dk

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 21:55

Ja det er korrekt

I og med du ikke kører mere privat er det nok tvivlsomt hvorvidt det er en fordel, men ændrer dit kørselsmønster sig kunne det blive en fordel at blive beskattet af fri bil og dermed få fradrag for driftsudgifter og afskrivninger på bilen. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47149
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:05

anders78:

Jeg har privat bil på hvide plader. Jeg har hidtil benyttet bilen privat og har også kørt i den ifm. med mit arbejde (lønmodtager), hvor jeg har fået skattefri befordringsgodtgørelse. 

Jeg starter nu som ekstern konsulent på mit arbejde og etablerer i den forbindelse et Aps. Spørgsmålet er nu, hvad jeg fremadrettet kan fakturere for og om, hvorvidt befordringsgodtgørelsen kan udbetales skattefrit, nu hvor jeg ikke længere er lønmodtager?

1  -er du nu overbevist om at du er ekstern konsullent og ikke "snyder" og ændrer lønmodtager til selvstændig. Det kan være MEGET dyrt (spørg Flemming Østergård) at fakturere noget der kan være lønmodtager arbejde i et ApS -. Læs    http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html  DU kan får tripple beskatning som vist i linket af Bent S lidt nede. Det at du overgår fra ansát -. til at fakturere fra ApS får det til at løbe koldt ned af ryggen på mig faktisk - men læs linket

2 Ja du kan i et Aps  få udbetalt kørepenge efter statens takst - ikke få fradrag - men få udbetalt mod indberetning til skat OG du skal så have en løn der er helt reel og ikke kan ses som erstattet af kørepengene = skal ligne fuld alm løn. Ellers må du ikke få kørepenge

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Jun 08
Skrevet kl. 08:54

Tak for info Tobias!

Tilmeldt 30. Jun 08
Skrevet kl. 09:05

Tak for info John.

Jeg har læst linket på din blog, som giver rigtig god mening. Det løber mig heldigvis ikke koldt ned af ryggen, idet jeg netop starter et Aps med henblik på at udvide min forretning med andre aktiviteter og hensigten er selvfølgelig over tid at gøre virksomheden profitabel. Iøvrigt benytter den virksomhed, hvor jeg hidtil har været ansat sig i stor grad af eksterne konsulenter og freelancere. Virksomheden er en stor international virksomhed, som jeg ikke i min vildeste fantasi kan forestille mig går over stregen på den front. 

John, løber det fortsat koldt ned af ryggen set i lyset af ovenstående? 

Mvh.

Anders

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47149
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:10

anders78:
jeg netop starter et Aps med henblik på at udvide min forretning med andre aktiviteter og hensigten er selvfølgelig over tid at gøre virksomheden profitabel. Iøvrigt benytter den virksomhed, hvor jeg hidtil har været ansat sig i stor grad af eksterne konsulenter og freelancere. Virksomheden er en stor international virksomhed, som jeg ikke i min vildeste fantasi kan forestille mig går over stregen på den front. 

Det positive er at du vil udvide med andre kunder - at du annoncerer eller på andet vis søger dem - det klart negative er, at du overgår fra at have været ansat samme sted til at være selvstændig hos dem via ApS

At virksomheden i øvrigt i stor grad bruger konsulenter og freelancere og er stor - siger intet om at de ikke gør noget galt i forhold til konsulent contra ansat. Tag FCK og Flemming Østergård. Firmaet kan altid sige, de ikke ved hvad du i øvrigt foretager dig, og deres max risiko er hvis du ikke får betalt skat som personlig virksomhed. De har formentlig ikke risiko af betydning i forhold til ApS -

Det er ikke størrelse og hvor mange andre konsulenter de har som afgør sagen, men om DU er ansat eller faktuelt selvstændig når du fakturerer fra et selskab. Der er ikke en facitliste - og hvis du er selvstændig i det sammenhæng så er alt godt - ellers er det en klar skatterisiko for dig

Se mit link http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html  og læg mærke til de mange links til skatteeksperter og måske specielt Bent Zimmermann som - citeret fra linket til ham skriver: 

Hvis Skat efterfølgende kommer og siger at man ikke er selvstændig erhvervsdrivende er det "deep shit". Som personligt erhvervsdrivende betyder det "bare" at man bliver beskattet som løn. Har man lagt indtægterne ind i et selskab bliver man også beskattet personligt men det er endnu værre for selskabet bliver tilskudsbeskattet og lønbeskatningen ændrer ikke ved at midlerne stadig ligger i selskabet. Det kaldes trible beskatning og ikke er lige til at lave om.

Ingen facitliste - og har du flere kunder og er faktisk selvstændig efter de mange kriterier du kan se i linket, så er alt godt - ellers er det klar risiko - specielt når du overgår fra at have været ansat samme sted til at være selvstændig hos dem

Hvad kørepenge angår, er det - ud over at du kun må udbetale dem i dit ApS hvis du har reel løn, lidt samme sag, for du vil som selvstændig givet tage kørepenge fra hjemmet og ud til arbejdet, og det er jo under alle normale ansættelsesforhold befordringsfradrag. Ved at "agere" selvstændig - hvis man ikke er det, vil man her kunne lave befordring hjem til arbejde og retur om fra befordringsfradrag til kørepenge

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Jun 08
Skrevet kl. 11:58

Tak for det meget uddybende svar. 

Min tese er, at ualmindelig mange freelancere ikke er opmærksom på, at de reelt ikke er selvstændige, men de gør det i god tro, idet virksomheden ikke vil tilbyde den kontrakt som lønmodtager. Det findes i meget stor stil i mediebranchen. Jeg har dog aldrig hørt om, at Skat har udøvet razzia mod dem, for ellers ville jeg have hørt om det.

Min pointe er: Skal har markant større udfordringer end at løbe efter selvstændige som måske kunne anses som værende lønmodtagere, hvorfor det ikke er der deres fokus er.

Hvorom alting er, så er jeg blevet oplyst og har ro i maven, da jeg fra dag ét har gang i et website og annoncerer med mine ydelser.

vh

Anders

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)