|
hej aminoer, jeg er helt nystartet som murer, og håber på lidt hjælp. Jeg beklager hvis der allerede er tråde om emnet, det ved jeg der er, men jeg har brug forbspecifikt svar på min egen situation. 1) jeg har oprettet min virksomhed med 50.000 i startkapitalen d 25.11.2015, det er en murervirksomhed, og pt har jeg to fakturaer ude hos kunder på knap 60.000 kr., men de er ikke betalt af kunderne endnu. Da jeg er nystartet har jeg forstået, at jeg skal afregne moms kvartårligt, dvs. allerede på mandag d. 1. marts! Spørgsmålet er nu, om jeg skal betale moms af disse to fakturaer, nu når jeg ikke har fået pengene endnu??. 2) de 50.000 i startkapitalen er allerede brugt, på firmabil med 30.000, og resten på diverse udgifter til advokat ifm oprettelse (alt er oprettet efter bogen ), køb af værktøj og materialer på de to sager jeg har lavet. det tog lang tid med bankkonti og kort osv, derfor er næsten alt betalt privat hvor jeg har gemt regningerne. Hvordan gør jeg der? Kan jeg modregne momsen nu her til d. 1. marts på alt det jeg har købt privat? Jeg har også selv købt bilen privat for 30.000 (efter at firmaet var oprettet korrekt med CVR nummer), og så har jeg overført pengene til min private konto efterfølgende fra firmaet. Jeg er meget i tvivl, hvad gør jeg med ovenstående omkring moms? Jeg har ikke en revisor lige nu. Jeg har oprettet alt i billys regnskab, men de eneste poster der fremgår derinde er pt de to udestående fakturaer. mvh og håber på et svar. Evt bør jeg tage fat i en revisor? Og vil det blive dyrt? Jeg tænker på blandt andet alle de her regninger jeg har lagt ud for privat og efterfølgende trukket ud af firmaet til mig selv |
1 - Ja moms følger faktura - både ved købt og salg, så det skal du
2 kræver du får mere gennemgang. Udgifter til advokat i forbindelse med stiftelse - skal f.eks bogføres separat - da der ikke er fradrag i overskud for den ugift
Alt du har regning på til dit firma = dit CVR kan du tage ind i regnskabet som udgift med moms - alt du IKKE har firmanavn/cvr på - kan du ikke tage inde i firmaets regnskab - Har du ikke købt det, og har regning i firmanavn, er der ikke momsfradrag - DU kan godt have lagt ud privat, men regningen skal være til dit CVR/firma
Pas på at ha orden i om det er hvidpladebil (skat af fri bil) eller hvad det er)
JA DU bør helt klart få en økonimiperson på - det andet kan gå rigtigt galt, hvor din fine virksomhed går ned, fordi du får tænkt forkert. Betal en økonomiperson - revisor eller hvad du vil, men JA tag hjælp - Søg f.eks tilbud fra aminos søster www.agera.dk
vh John H
Bliv gratis medlem