Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms på nystartet ApS med ubetalte regning?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Feb 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:32
Hvor mange stjerner giver du? :

hej aminoer, 

jeg er helt nystartet som murer, og håber på lidt hjælp. Jeg beklager hvis der allerede er tråde om emnet, det ved jeg der er, men jeg har brug forbspecifikt svar på min egen situation.

1) jeg har oprettet min virksomhed med 50.000 i startkapitalen d 25.11.2015, det er en murervirksomhed, og pt har jeg to fakturaer ude hos kunder på knap 60.000 kr., men de er ikke betalt af kunderne endnu. Da jeg er nystartet har jeg forstået, at jeg skal afregne moms kvartårligt, dvs. allerede på mandag d. 1. marts! 

Spørgsmålet er nu, om jeg skal betale moms af disse to fakturaer, nu når jeg ikke har fået pengene endnu??.

2) de 50.000 i startkapitalen er allerede brugt, på firmabil med 30.000, og resten på diverse udgifter til advokat ifm oprettelse (alt er oprettet efter bogen ), køb af værktøj og materialer på de to sager jeg har lavet. det tog lang tid med bankkonti og kort osv, derfor er næsten alt betalt privat hvor jeg har gemt regningerne. Hvordan gør jeg der? Kan jeg modregne momsen nu her til d. 1. marts på alt det jeg har købt privat? Jeg har også selv købt bilen privat for 30.000 (efter at firmaet var oprettet korrekt med CVR nummer), og så har jeg overført pengene til min private konto efterfølgende fra firmaet. 

Jeg er meget i tvivl, hvad gør jeg med ovenstående omkring moms? Jeg har ikke en revisor lige nu. Jeg har oprettet alt i billys regnskab, men de eneste poster der fremgår derinde er pt de to udestående fakturaer.

mvh og håber på et svar. 

Evt bør jeg tage fat i en revisor? Og vil det blive dyrt? Jeg tænker på blandt andet alle de her regninger jeg har lagt ud for privat og efterfølgende trukket ud af firmaet til mig selv 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46709
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:25

1 - Ja moms følger faktura - både ved købt og salg, så det skal du

2 kræver du får mere gennemgang. Udgifter til advokat i forbindelse med stiftelse - skal f.eks bogføres separat - da der ikke er fradrag i overskud for den ugift
Alt du har regning på til dit firma = dit CVR kan du tage ind i regnskabet som udgift med moms - alt du IKKE har firmanavn/cvr på - kan du ikke tage inde i firmaets regnskab - Har du ikke købt det, og har regning i firmanavn, er der ikke momsfradrag - DU kan godt have lagt ud privat, men regningen skal være til dit CVR/firma

Pas på at ha orden i om det er hvidpladebil (skat af fri bil) eller hvad det er)

JA DU bør helt klart få en økonimiperson på  - det andet kan gå rigtigt galt, hvor din fine virksomhed går ned, fordi du får tænkt forkert. Betal en økonomiperson - revisor eller hvad du vil, men JA tag hjælp - Søg f.eks tilbud fra aminos søster www.agera.dk

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Feb 16
Skrevet kl. 23:40

Hej John, mange tak for din hjælp! Jeg tænkte det nok med momsen desværre... Kan man trække den ene regning retur i billys regnskab, og sende den til kunden igen på tirsdag evt?
Og det med advokat, der mener du at momsen ikke kan trækkes fra der, eller hvordan?
Det er mandag jeg skal have betalt momsen senest ikke?
Mht til bilen har jeg faktura på at det er til virksomheden, men det har jeg jo ikke på alle de andre ting jeg har købt. Jeg har fået af vide at man godt kunne lægge ud privat, men er det med den regel at virksomheden skal stå på fakturaen? Det vidste jeg desværre ikke, der har jeg da også for minimum 15.000 kr

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:00

murer frederiksberg:
Kan man trække den ene regning retur i billys regnskab, og sende den til kunden igen på tirsdag evt?
ikke lovligt i alle fald

murer frederiksberg:
Og det med advokat, der mener du at momsen ikk kan trækkes fra der, eller hvordan?
nej momsen kan trækkes fra hvis der er moms på regningen - men selve udgiften til stiftelse kan ikke trækkes fra - den skal lægges til i resultatet

murer frederiksberg:
Mht til bilen har jeg faktura på at det er til virksomheden, men det har jeg jo ikke på alle de andre ting jeg har købt. Jeg har fået af vide at man godt kunne lægge ud privat, men er det med den regel at virksomheden skal stå på fakturaen? Det vidste jeg desværre ikke, der har jeg da også for minimum 15.000 kr

Jo moms er inden 1/3

I et selskab - modsat personlig virksomhed - skal regningen være udstedt til selskabet hvis momsen skal trækkes fra - uden undtagelse

DU kan godt fakturerer beløbet selv - som betalt af dig - men du kan ikke trække momsen fra - hvis ikke selskabet klart fremgår af fakturaen (og momsen ligeså)

Bilen er fin nok hvis den er faktureret til virksomheden. Er det gulplade og ren firmabil er alt godt. Er det hvidpladebil er der ikke momsfradrag og du vil hvis den bare en gang er med hjem, skulle betale skat af fri bil - men ren gulplade - murebil  er fin nok når regningen er udstedt til dit nye CVR

vh John H

Tilmeldt 26. Feb 16
Skrevet kl. 00:52

Ok tak for forklaringerne... Jeg får noget hjælp og styr på det her i weekenden, og der er faktisk en revisor der har skrevet til mig i privat besked så ham tager jeg. Super godt forum, og dejligt med hjælp

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:20

murer frederiksberg:

Ok tak for forklaringerne... Jeg får noget hjælp og styr på det her i weekenden, og der er faktisk en revisor der har skrevet til mig i privat besked så ham tager jeg. Super godt forum, og dejligt med hjælp

super så er du på god vej - få en pris indikation up-front - og vid at reviser må alle (inkl min hund som gør det trods jeg har forbudt den det) kalde sig. De kan alle være super (dog ikke min hund) - men forskellen ses ofte jo både i kvalitet og pris - godkendt/autoriseret/registreret revisor med stor baggrund koster noget andet - og kan andet - end økonomi folk der bruger navnet- men de kan ofte være fuldt tilstrækkelige - bare man er klar over, at der er en forskel

ha en herlig weekend - og god vind med firmaet

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)