Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål til Kørsel i egen bil

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Ulbjerg
Tilmeldt 25. Feb 14
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Højt belærte læser

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, og bogfører i Dinero.

Jeg har nu gjort op hvor meget jeg har kørt i min private bil i virksomhedsregi. Beløbet ønsker jeg at lade blive i firmaet, men vil selvfølgelig gerne have det bogført, så jeg ikke også skal betale skat af pengene.

Mit spørgsmål er så ganske enkelt, om det er korrekt at lave et finansbilag hvor jeg bruger konto 3160 "kørsel egen bil" og konto 60160 "Indskudt kontant i virksomheden" som modkonto.

Skal beløbet i givet fald være minus?

Eller hvordan skal jeg ellers gøre.

Hilsen Max

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46619
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:22

Jeg mistænker Dinero for at ville lave noget "smart" som jeg så ikke mener er skattelovligt - men det kan være galt. I alle fald mener jeg (og skat) at man i enkeltmands ikke må udbetale - men JA du må gerne bogføre som udgift og så have en modkonto hvor du ikke hæver. Det kunne være 60160 eller en helt fin ny lige ved siden af som kunne hedde kørepenge ikke hævet så du kan følge beløbet.
På den måde hæver du ikke men lader pengene stå. Beløbet i udgift skal være plus (debet) og i status kontoen være kredit (minus)

Ville du hæve kunne du så hæve det via mellemregning - som privat hævet debet/plus mod bank minus/kredit

Hermed ville du har skat helt tilfredse, for din hævning ville være sket, som alle private hævninger via mellemregning hvor de kan se den ved kontrol, og ikke via bare at hæve privat - fra en udgiftskonto og udbetale uden det sker via mellemregning

Din metode er derfor helt korrekt uanset du bruger 60160 eller en ny for at holde lige det beløb helt for sig selv i status - det er ren smagssag synes jeg

vh John H 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 8. Sep 14
Indlæg ialt: 93
Skrevet kl. 12:32

Hej Max. 

Jeg ville nok bogføre det på konto 60120: Mellemregning i stedet for 60160: Indskudt kontant i virksomheden - som John også snakker om.

Udfylder du med konto 3160: Kilometergodtgørelse -> Modkonto 60120: Mellemregning, så skal du skrive beløbet i plus. 

Ha' en herlig dag.

De bedste hilsner

Theis

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46619
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:36

Theis Jørgensen:

Hej Max. 

Jeg ville nok bogføre det på konto 60120: Mellemregning i stedet for 60160: Indskudt kontant i virksomheden - som John også snakker om.

Udfylder du med konto 3160: Kilometergodtgørelse -> Modkonto 60120: Mellemregning, så skal du skrive beløbet i plus. 

Ha' en herlig dag.

De bedste hilsner

Theis

Endnu bedre måske på en ny (er 60125 eller ligenende i samme gruppe  mon ikke fri) som kunne opsamle kørepenge. Jeg har foreslået Dinero en automatik hvor en konto i udgift til kørepenge i personlig virksomhed automatisk gik på sådan en konto - det ville være skattekorrekt og man ville slippe for at tænke på beløbet i skatteregulering.
Men ja vi er helt enige THEIS

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Ulbjerg
Tilmeldt 25. Feb 14
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 13:25

Mange tak for hjælpen begge to

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)