Højt belærte læser Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, og bogfører i Dinero. Jeg har nu gjort op hvor meget jeg har kørt i min private bil i virksomhedsregi. Beløbet ønsker jeg at lade blive i firmaet, men vil selvfølgelig gerne have det bogført, så jeg ikke også skal betale skat af pengene. Mit spørgsmål er så ganske enkelt, om det er korrekt at lave et finansbilag hvor jeg bruger konto 3160 "kørsel egen bil" og konto 60160 "Indskudt kontant i virksomheden" som modkonto. Skal beløbet i givet fald være minus? Eller hvordan skal jeg ellers gøre. Hilsen Max |
Jeg mistænker Dinero for at ville lave noget "smart" som jeg så ikke mener er skattelovligt - men det kan være galt. I alle fald mener jeg (og skat) at man i enkeltmands ikke må udbetale - men JA du må gerne bogføre som udgift og så have en modkonto hvor du ikke hæver. Det kunne være 60160 eller en helt fin ny lige ved siden af som kunne hedde kørepenge ikke hævet så du kan følge beløbet.
På den måde hæver du ikke men lader pengene stå. Beløbet i udgift skal være plus (debet) og i status kontoen være kredit (minus)
Ville du hæve kunne du så hæve det via mellemregning - som privat hævet debet/plus mod bank minus/kredit
Hermed ville du har skat helt tilfredse, for din hævning ville være sket, som alle private hævninger via mellemregning hvor de kan se den ved kontrol, og ikke via bare at hæve privat - fra en udgiftskonto og udbetale uden det sker via mellemregning
Din metode er derfor helt korrekt uanset du bruger 60160 eller en ny for at holde lige det beløb helt for sig selv i status - det er ren smagssag synes jeg
vh John H