Hej Aminoer! i er så pisse kloge, og jeg kunne ikke finde på, at gå andre steder hen for at få råd/svar. Lad os antage, at jeg gerne vil starte en forretning der laver lamper ud af brugte 7up og Squash flasker (se bort fra, at det ville blive et lorte projekt). Hvordan er det med trademarks? Vil jeg modtage en e-mail fra 7up og Squash´ blodhunde, der vil sagsøge mig for alt hvad jeg ejer? Eller vil det kunne lade sig gøre, at lave et produkt på bekostning af et brand?
Jeg håber der er nogen herinde, der kan hjælpe mig med dette juridiske spørgsmål.
Hej cookie John! Altid en ære.
Jeg ville umiddelbart også mene, at jrg vil kunne sagsøges i hoved og røv, men så faldt jeg over denne sætning der giver mig endnu mere blod på tanden:
"Varemærkeretten består i en ret til at forbyde andre at anvende et identisk eller forveksleligt mærke erhvervsmæssigt. Retten gælder som udgangspunkt kun i forhold til de produkter og services, som mærket enten er registreret eller taget i brug for".
Det vender situationen, efter min mening, lidt på hovedet. jeg må kontakte en advokat :)
ja lad høre hvad han siger - :) jeg mener der er tale om at man godt må bruge et navn som kan være varemærke - f.eks Toms fra chokolade - på en ny bil
Derimod logo og designdel - kodak- ret kaldes det - her fra Wikipedia - hvor det kan ses som at det væremærke er med bag det- helt andet der laves:
I særlige tilfælde kan et varemærke være et Kodakmærke. Det sker når varemærket er så kendt, at man vil associere ethvert produkt med samme navn til det originale produkt. Denne bestemmelse fremgår af Varemærkelovens §4 stk. 2. For eksempel er Kodak og Coca Cola så kendte, at ethvert andet produkt med samme navn vil blive associeret til Kodak henholdsvis Coca Cola. Disse varemærker er derfor etKodakmærke. Begrebet stammer fra en engelsk cykelproducent, der ønskede at kalde sine cykler for Kodak. Men Kodak lagde sagde sag an, hvor de påstod cyklerne ville blive associeret med Kodak film, og de fik medhold i retten.
Den tænker jeg på med sevenup og sprite flasker med evt logo osv
Lidt som en mikroovn med BMB logo osv - no-go
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER