Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af brugte spil og forsegling på æsken

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 20:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Man kan ikke forsegle en vare og dermed forhindre forbrugeren i at prøve varen.

I forbrugeraftaleloven er der dog en række undtagelser og her er ordlyden på de undtagelser, som omtales her:

"Levering af forseglede varer, som af sundhedsbeskyttelses- eller hygiejnemæssige årsager ikke er egnet til at blive returneret, og hvor forseglingen er blevet brudt efter leveringen,"

"levering af plomberede lyd- eller billedoptagelser eller computersoftware, som forbrugeren har brudt plomberingen på,"

Håber det svare på spm.

Fra Randers
Tilmeldt 8. Jan 07
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 21:33

Mange tak for svart Rikke Yes

fandt også denne på : http://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og-raad/Ehandel/Nye-Regler/Ikke-altid-fortrydelsesret-paa-nettet?tc=BE34F09B33EF496E92D39900771E90AD

Forseglede varer

Du har ikke fortrydelsesret på visse former for forseglede varer, hvis du har brudt forseglingen.

Det gælder for lyd- og billedoptagelser, computersoftware og varer, der af hygiejniske grunde er forseglede.

Men det er jo så for nye vare! hmm

Fra København
Tilmeldt 9. Dec 08
Indlæg ialt: 265
Skrevet kl. 21:50

Altså hvis du skilter klart og tydeligt med at der INGEN returret er ift dine forseglede produkter, så er den ged barberet i mine øjne. Jeg ville ikke bekymre mig særligt meget over nogle få der måtte brokke sig. 

Som sagt alle butikker gør det med nye skiver, nemlig yder ikke returret på brudte emballager. Så hvor mange kan lige få ondt i røven over at du gøre det samme. Jeg ville så aldrig selv købe en brugt skive uden at have tjekket den for ridser. Du kan evt tage billeder af skiven foran og bagfra for at vise skivens tilstand så tydeligt som muligt. 

Lad være med at lade dig hæmme af at nogle mener det er forkert og amoralsk osv. Bare sørg for at give folk så god mulighed som muligt for at se skiverne på billeder, så kan de også så godt som muligt tage stilling til skivens tilstand uden at åbne den. 

Fra Randers
Tilmeldt 8. Jan 07
Skrevet kl. 12:57

Mange tak for det rigtig gode svar Isaac

Du har fuldstændig ret! og det er også sådan jeg har det, men bliver nogle gange i tvivl og derfor jeg skriver her inde! men jeg vil prøve at starte uden og hvis jeg begynder at se nogle rådene kar prøver at snyde kan jeg indføre det.

Det vigtigste er at jeg ikke bryder nogle love! og det ser det ikke ud til jeg vil gøre!

Men jeg vil prøve at vende dette et par gange mere i hovedet før jeg gør noget.

Fra København
Tilmeldt 9. Dec 08
Skrevet kl. 16:36

Martin:

Mange tak for det rigtig gode svar Isaac

Du har fuldstændig ret! og det er også sådan jeg har det, men bliver nogle gange i tvivl og derfor jeg skriver her inde! men jeg vil prøve at starte uden og hvis jeg begynder at se nogle rådene kar prøver at snyde kan jeg indføre det.

Det vigtigste er at jeg ikke bryder nogle love! og det ser det ikke ud til jeg vil gøre!

Men jeg vil prøve at vende dette et par gange mere i hovedet før jeg gør noget.

Kan du ikke kontakte er det coolshop der også sælger brugte spil? Der er også en dansk retro-nintendo side der sælger gamle bruge nintendospil. De må kende noget til hvad der lovligt eller ej. Ellers kan du jo kontakte en advokat i sidste ende, og betale kassen og få et præcist svar. Nå men jeg ville gøre som jeg skrev før, hvorfor skulle folk brokke sig hvis de selv åbner velvidende at den ikke kan returneres men er købt som beset? Bekymrer du dig ikke lidt for meget om det? 

Hvis nogle skulle klage alligevel, så kan du jo bare refundere hvis det er tilpas få. Hvordan vil du også finde den præcise lovtekst, uden at du har Jura som uddannelse? Så skal du jo kontakte nogle der kender til den præcise lovgiving, det gør menigmand normalt ikke. Ellers så slå op i en eller anden Karnov bog og søg efter returret og ja optiske diske eller digitale værker. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47186
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:49

Uden at vide det - tror jeg som også godt man kan forsegle og klart skrive ved bestilling, at der ikke er retur. 
At man må med alle nye digitale varer / spil og computer programmer osv - ligger jo givet til stor del i, at man ikke må kunne kopiere - eller installere og returnere disken. Samme bør med al fornuft gælde her

Jeg tror også som Isaac at du i alle fald slipper for bøvl ved i værste fald at "æde" en sådan retur  - helt specielt hvis disken er ridset og ikke kører - men først og fremmest tror jeg slet ikke det er et stort problem. Der vil altid være idioter der køber for kopiering men de vil være få - Lang langt flest vil åbne bruge og ikke returnere, så jeg tror problemet er ret lille - men al ære til trådstarter for ønsket om at gøre ting korrekt

vh John H

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 17:57

Jeg er ked af at være den kedelige jurist - men ifølge loven kan man altså ikke forsegle disse brætspil og herved forhindre forbrugeren i at bruge fortrydelsesretten. Da man har pligt til at informere om fortrydelsesretten, risikerer man altså at fortrydelsesfristen ikke begynder at løbe førend man korrekt informerer om fortrydelsesretten. Ligesom man risikerer bøde.

Sorry - hilsen den sorte kedelige jurist.

Om I tager chancen for noget andet, og at det oftest går. Det blander jeg mig ikke i:)

Fra København
Tilmeldt 9. Dec 08
Skrevet kl. 18:09

Rikke Wagenblast Sørensen:

Jeg er ked af at være den kedelige jurist - men ifølge loven kan man altså ikke forsegle disse brætspil og herved forhindre forbrugeren i at bruge fortrydelsesretten. Da man har pligt til at informere om fortrydelsesretten, risikerer man altså at fortrydelsesfristen ikke begynder at løbe førend man korrekt informerer om fortrydelsesretten. Ligesom man risikerer bøde.

Sorry - hilsen den sorte kedelige jurist.

Om I tager chancen for noget andet, og at det oftest går. Det blander jeg mig ikke i:)

Jeg tror ikke det er brætspil der er tale om, men brugte computerspil på optiske diske. Ellers har jeg i hvert fald svaret på noget helt andet Stick out tongue

Men siden du er her i tråden, burde der være forskel ift nye spil når vi taler om returretten? Den har ja alle butikker jo fraskrevet sig hvis man bryder plomberingen, på alt nyt. Gør de ikke også det hos de få der sælger brugte spil? Jeg tror gamestop har solgt brugte spil, det mindes jeg i hvert fald at de skiltede med på strøget i Kbh. 

Fra Randers
Tilmeldt 8. Jan 07
Skrevet kl. 19:06

Rikke

Det er brugte Computer spil der er problem stillingen. Og det er lige præcist en kedelige jurist råd, jeg skal bruge om det er lovligt dette med brugte pc spil. Wink

Men som Isaac skriver ved du noget når det kommer til brugte pc spil! Uden riser og skader, og jeg har taget billeder af produktet som kunden kan se at der igen skader er før køb.

Isaac

Coolshop kunne være nogle af de rigtig at skrive til ang dette spørgsmål. Og ja måske bekymrer jeg mig lidt for meget, men en god start på min lille webbutik er ret vigtig for mig. (få et positiv syn af kunderne i starten).

John H

Mange tak.

Tror også du har ret ang. at det ikke er et stort problem med folk der kopier spillet og sender det tilbage.!

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 19:31
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Martin

Undskyld den havde jeg ikke fanget.

I forbrugeraftaleloven § 18, stk. 2, nr. 9 anføres udtrykkeligt, at reglerne om fortrydelsesret ikke gælder "levering af plomberede lyd- eller billedoptagelser eller computersoftware, som forbrugeren har brudt plomberingen på"

Plomberede computerspil på en cd, dvd. eller lignende er udtrykkelig omfattet af denne bestemmelse.

Lovens ord er således med dig. En del af baggrunden for bestemmelsen er dog, at varens salgsværdi væsentlig reduceres ved brug, og eftersom du sælger brugte spil, som du genplomberer, så er det usikkert, om forbrugerembedsmanden / Retten vil finde, at du har en rimelig grund til i dette konkrete tilfælde at afvise forbrugers fortrydelsesret. Jeg kan derfor godt være bekymret for, hvis det kom til en retsafgørelse, at forbrugerne har fortrydelsesret.

Men da du umiddelbart har lovens ord med dig - og da de færreste forbrugere overhovedet vil gå hele vejen retssystemet for at opnå fortrydelsesret på et brugt computerspil, så vil jeg - hvis jeg var dig - vælge at informere i dine salgs- og leveringsbetingelser, at der ikke er fortrydelsesret, hvis plomberingen brydes.

Hilsen juristen som måske ikke alligevel er så kedelig:)

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)