Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogholderi laver fejl - overskuddet 200.000 lavere. Konsekvenser?

Side 2 ud af 4 (32 indlæg)
Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 18:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:
Udgangspunktet i dansk erstatningsret er at der skal være et tab at kompensere. Hvis der ikke er lidt et tab så er det op af bakke.

Yes Lige præcis - Kort og godt kan du dokumenter et tab, kan du gøre vedkommende erstatningsansvarlig.

Men husk også at god og ond tro hos bogholder spiller ind, og din ansvarlighed som leder. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Gregers Christensen:

er bestemt heller ikke ude efter penge fra bogholder, det ville være grotesk. Tænkte mere om jeg kunne argumentere for at firmaet lavede mit årsregnskab UB eller noget i den stil, som kompensation for den fejl de har lavet? 

Ville det være urimeligt? 

ja det synes jeg da godt kunne være et forslag. Du har jo muligvis også mulighed for at sandsynliggøre tab - idet du måske har investeret de penge du talte om - var det 70.000 på basis af et resultat som du ventede var 200.000 bedre end det så i virkeligheden var. OM du af den vej kan vise et tab er jo ikke til at afgøre, men det er vel ikke umuligt, at det kan give tab - kunne være ting skulle sælges eller andet. De 200.000 har du jo ikke tabt som sådan, men evt effekter hvis du har foretaget noget baseret på dem KUNNE måske være tabsgivende

Jeg synes da, hvis de er enige i at de gav dig et resultat der var 200.000 kr galt, at det var rimeligt de gav nedslag på regningen eller tog årsregnskabet eller selv angivelsen eller hvad det kan være - på sig

Hvad siger selskabet med fejlen selv? Er de lidt brødbetingede åbner det vel for en fornuftig aftale.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Nov 15
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 19:32
Hvor mange stjerner giver du? :

@ Ib
Tak for svar :-)
Tror bestemt ikke der er handlet i ond tro fra bogholder - det kan jeg ikke se logikken i.. Synes også det lyder svært at bevise eventuelle tab, så tror jeg vil prøve at få en ydelse af dem som kompensation - hvad tænker du om det?

Jeg har altid drevet min forretning ud fra det princip at jeg gør det jeg er god til og udlicitere alt andet til folk der har forstand på det. Det har fungeret rigtig fint ind til denne episode. Jeg kan simpelthen ikke se mig selv hyrer en advokat (eller hvem der nu kan hjælpe) til at finde eventuelle tab på baggrund af fejlen.

Tilmeldt 18. Nov 15
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 19:40
Hvor mange stjerner giver du? :

@ John

Tak for dit svar :-)

Selvskabet gjorde mig opmærksom på fejlen via mail i dag og beklagede selvfølgelig fejlen. Jeg er pt på ferie og så derfor først mailen da firmaet havde lukket for i dag.
Revisoren (altså bogholderens "leder") vil ringe mig op i morgen. Jeg skriver derfor herinde for at høre om jeg med "rimelighed" kunne forslå en ydelse (eks årsregnskab eller ligende) som kompensation for deres fejl? Hvilket du mener er en fair forespørgsel.?
Mht bødebetenget så er jeg ikke helt sikker på hvad du mener?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:08
Hvor mange stjerner giver du? :

øh brødebetynget - ked af det - angerfuld - skyldbevidst    skulle der i alle fald stå Big Smile

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2491
Skrevet kl. 20:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

øh brødebetynget - ked af det - angerfuld - skyldbevidst    skulle der i alle fald stå Big Smile

Zip it! tablet? Iphone? Sådan går det når fingrene er for store, eller "stavekontrollen" tager magten.

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 20:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Gregers Christensen:
hvad tænker du om det?
 Yes

Wink Det gik måske ikke helt klart igennem i mit svar, men det at dokumenter et tab som selvstændig er "lidt om af bakke "

Men som erhvervsdrivende har man også et professionel ansvar, hvis man i sin "uprofessionelle" udførsel af sit hverv,  på fører andre et dokumenteret tab.

Så dialog er altid at foretrække.

Og ja erhvervsdrivende nyder ikke samme rets beskyttelse som erhvervsdrivende (herunder dig selv).

Og ja der er også advokater der er spec. i erstatningsret.

Men hvis du skal køre den igennem retssystemet skal du formodentlig først igennem revisornævnet eller andet godkendt garantiordning. Du kan formodentlig ikke anlæg sagen ved de almindelige doms stole i første omgang. Ellers vi de afvise og henvise dig eller din advokat. Og der vil formodentlig også være skærpende krav. Kan ikke køre som en "småsag" op til 50.000 kr.  Men skal "løftes op" til den almindelige proces. Hvor der er skærpende regler, herunder også muligheder for "syn og skøn".

Du kan også blive klogere her www.domstol.dk Wink

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 22:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Er det et kvartalsregnskab i stil med de andre du har fået primo januar, eller har det måske været et udkast.

Tilmeldt 18. Nov 15
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :

arguins:

Er det et kvartalsregnskab i stil med de andre du har fået primo januar, eller har det måske været et udkast.

Det har været et kvartalsregnskab i stil med dem jeg får hver kvartal og ikke et udkast eller noget i den stil. Fejlen blev opdaget i forbindelse med behandlingen af årsregnskabet

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 22:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Gregers Christensen:

arguins:

Er det et kvartalsregnskab i stil med de andre du har fået primo januar, eller har det måske været et udkast.

Det har været et kvartalsregnskab i stil med dem jeg får hver kvartal og ikke et udkast eller noget i den stil. Fejlen blev opdaget i forbindelse med behandlingen af årsregnskabet. 

Når du modtager et kvartalsregnskab eller rettere en kvartalsopgørelse følger der så en erklæring med?

Tonny

Side 2 ud af 4 (32 indlæg)