Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms på fragtydelser

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Jan 09
Indlæg ialt: 186
Skrevet kl. 23:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg faldt over denne artikel hvor det oplyses at e-butikker skal til at betale moms af fragten hos Post Danmarkhttp://politiken.dk/forbrugogliv/forbrug/ECE3076505/netshopping-bliver-dyrere-der-kommer-moms-paa-fragten/

Er jeg helt galt på den hvis jeg ikke kan se hvordan det øger fragtprisen for kunden, for købsmomsen på fragtydelsen kan vel trækkes fra salgsmomsen på fragtydelsen. Dvs. køber jeg en pakke hos Post Danmark til 30 kr. og betaler 7,50 kr. i moms så kan de 7,50 kr. også trækkes fra salgsprisen hvis jeg sælger fragten til kunden for 37,50 kr.?

Ligeledes vil det vel give virksomheden et større momsfradrag hvis de tilbyder fragten gratis da der så ikke skal afregnes salgsmoms af fragten, men der kan trækkes 7,50 kr. købsmoms fra i det store regnskab.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:24

Det har den betydning at før den nye lov (som ikke er trådt i kraft) så kunne firmaet købe porto uden moms og sælge den porto videre uden moms

¨F.eks hvis du som firma købet porto for 100 kr og solgte den til kunden for 100 kr  - så var der 0 kr moms

NU vil du stadigt IKKE betale moms ved købet af de 100 kr  og ikke have købsmoms at fratrække. Der kommer ikke moms på porto - MEN du skal fakturere moms på til din kunde og det betyder pris 125 kr

Det du tager fejl af er, du tror der vil være købsmoms inkl hidtidige priser, men det er ikke tilfældet. Det er udelukkende, at du ikke længere må undlade at lægge salgsmoms på forskellen mellem købspris af fragt og salg af samme http://johnhannover.blogspot.dk/2013/05/porto-udlgsordningen.html 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Jun 09
Indlæg ialt: 399
Fra  Butikki Skrevet kl. 07:55
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har lige læst lovforslaget igennem. Det havde været meget enklere, hvis man blot havde valgt, at Post Danmark skulle være momspligtig (som de andre omdelingsfirmaer). Men, næ nej. Post Danmark skal stadig have en konkurrencefordel.

/Kjeld

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:23
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

firma-dyr:

Jeg har lige læst lovforslaget igennem. Det havde været meget enklere, hvis man blot havde valgt, at Post Danmark skulle være momspligtig (som de andre omdelingsfirmaer). Men, næ nej. Post Danmark skal stadig have en konkurrencefordel.

Selv om du har læst det igennem, så virker det ikke som om du har forstået hvad styresignalet egentlig betyder for Postdanmark.

Det nye styresignal er jo netop en konkurrencefordel man fjerner fra postdanmark, alle de postordrefirmaer (nutid; webshops) som har gjort brug af den administrative praksis for portoudlæg har jo netop kunnet overvælte momsfritagelsen på privatforbrugeren og dermed levere give privatforbrugeren billigere porto.

Men hvis der skal være lige konkurrence, skal alle andre omdelingsfirmaer så også følge postloven? Tænker ikke der er mange som gider bringe breve ud til de mest afsidesliggende huse i DK.

I øvrigt synes jeg som privatperson i forvejen det er dyrt at sende private breve, hvis jeg skulle betale moms oveni ville det jo blive endnu mere bekosteligt (jeg har som privatperson ikke fradrag for købsmomsen)  

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:05

110% enig med Jesper - og så havde det jo heller ikke ændret spor ved konkurrencen i forhold til udligningsordning - for skulle et 10 kr frimærke koste 12,5 så ville det jo stadigt koste 10 kr for shoppen der ville trække købsmomsen fra - og fakturerer han de 10 kr videre vil det stadigt være med 2,5 kr moms - så de eneste det ville ændre noget for, var private brugere. I og med postDK er stat ville moms på frimærker ikke give den store mening andet end prisstigning for private helt basalt set

vh John Hannover 

Tilmeldt 9. Mar 15
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 08:27

Har lige oprettet et indlæg lig dit. 

Som jeg læser og forstår reglerne så skal du opkræve moms hos din kunde for salg af fragt, men når du køber fragt hos Post Danmark så kan du ikke trække moms fra din købspris. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:47

bjorn82dk:
når du køber fragt hos Post Danmark så kan du ikke trække moms fra din købspris. 
nej det er korrekt, det kan man jo kun når moms fremgår af regningen fra dansk momsregistreret leverandør - og post DK lægger ikke moms på. Udlægsordningen kan bruges lidt endnu men afskaffes 1/8. Den gør at man ikke behøves lægge moms på sin porto til kunden og ikke skal afregne salgsmoms for den del, hvis ikke man har fortjeneste på forsendelsen/porto  http://johnhannover.blogspot.dk/2013/05/porto-udlgsordningen.html 

vh John Hannover

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)