Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms med tilbagevirkende kraft

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Feb 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 17:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg står i den situation, at jeg sidste år besluttede mig for at lave mit eget firma mhp. at åbne en fysisk butik i år. Jeg fik her i januar et CVR. nr og blev momsregistreret og skal her inden d. 1. marts aflægge momsregnskab for 4. kvartal 2015. 

Jeg har indkøbt nogle varer i 2015 inden jeg fik mit CVR nr. - der var tale om unika varer, som jeg vidste jeg måtte have til min butik, og som jeg derfor ikke turde vente med at købe til efter mit CVR. nr. var kommet. 

Mit spørgsmål er nu, om jeg kan trække indkøbsmomsen fra på disse varer? Teknisk set var jeg jo hverken registreret med CVR. eller moms, da jeg købte dem, men jeg kan dokumentere, at de er købt til virksomheden, som jo blev registreret umiddelbart efter. 

Jeg håber, at nogen kan svare mig. 

På forhånd mange tak.

Sarah

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46761
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:18

Ja du kan få momsen ind. Der er lidt krav som du lyder til at opfylde

• Du må ikke inden CVR have solgt noget som helst uden moms som person som handel?
  • Købet skal være max 6 mdr inden CVR
  • Tingene må ikke være taget i privat brug men købt til firmaet
  • Moms skal tydeligt fremgå af bilaget som skal være fra en momsregistret sælger

Jeg tror ikke jeg forstår hvis du har fået CVR i januar - hvordan du kan skulle indberette moms for 4 kvartal. Det vil du ikke kunne. Du bogfører de varer der lever op til de punkter efter din start i år og de hører så til første kvartal 2016

Her om aktiver købt før stiftelse i større detaljer http://johnhannover.blogspot.dk/2014/01/aktiverogvareridenstiftelse.html 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Feb 16
Skrevet kl. 22:03

Tak for dit svar, John! 

Vil det sige, at jeg skal indberette 0 for 2015, og de køb jeg så har foretaget i 2015  (med max 6 måneders tilbagevirkende kraft fra CVR. registrering) kan sættes på 1. kvartal 2016?

Bedset hilsner,

Sarah

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46761
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:28

We Need This Tomorrow:

Tak for dit svar, John! 

Vil det sige, at jeg skal indberette 0 for 2015, og de køb jeg så har foretaget i 2015  (med max 6 måneders tilbagevirkende kraft fra CVR. registrering) kan sættes på 1. kvartal 2016?

Bedset hilsner,

Sarah

jeg tror ikke er jeg er med - hvorfor skal du indberette noget for 2015? Som jeg forstod dig, var du ikke momsregistreret i 2015 og så skal du jo ikke kunne indberette spor der. Du kan derimod- hvis du lever op til reglerne, lægge dem ind i 2016 ja

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Feb 16
Skrevet kl. 12:42

Jeg ved ikke, om det kan skyldes, at jeg bestilte mit CVR. inden jul, og så først fik det i begyndelsen af januar...? Men det vigtigste er, at jeg nu ved jeg kan indberette det indkøbte næste kvartal. Tak for hjælpen! :)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)