Hej Jeg er i gang med at starte en webshop hvor jeg er i tvivl omkring fastsættelse af pris, moms og fortjeneeste. Varen koster 11 dollar Omregnet til danske (Kurs 7) = 77kr Ved godt at jeg tillægge alle omkostninger såsom fragt, told etc. pr.enhed inden jeg lægger min fortjeneste oveni. Men mit spørgsmål lyder på hvornår jeg skal lægge moms til? Er det efter min fortjeneste eller efter fragten er lagt oveni? Kunden kan jo via shoppen vælge fragt med eller uden omdeling. Når jeg regner lidt på det går det bliver jeg i tvivl. 1. beregning: 77kr i indkøb + 30kr i fortjeneste + 25% moms = 133,75 kr ( Her har jeg ikke lagt omkostninger med i beregningen ) Denne beregning er baseret på at jeg sælger direkte til kunden. Men når man skal lægge fragt til bliver moms jeg skal afregne til SKAT højere og min fortjeneste lavere. Eksempel: 133,75 + 59kr(fragt PostDK) = 192,75kr Salgsmoms bliver 38,55kr Fragt: 59kr ( Afregnes til postDK ) 192,75kr - 59 - 38,55kr = 95,2kr 95,2 - 77 = 18,20kr i fortjeneste når alt er betalt Hvordan gør jeg lige???? |
Først og fremmest skal du ikke betale moms ved importen - du skal angive import moms men det er ikke udgift når du er momsregistreret
Dernæst skal du have 25% på hele din pris til kunden som udgangspunkt men MOMS er aldrig en del af din fortjeneste overhovedet - så når du regner fortjeneste skal du regne salg mimus køb uden moms
se http://johnhannover.blogspot.dk/2016/02/fortjeneste-regnes-altid-uden-moms.html Moms er noget som kunden betaler og du bare opbevare -. det er ikke del af indtægten for dig
vh John Hannover