Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

moms på en nyere brugt vare

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Feb 16
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har set en nyere brugt Piaggio Ape 50 til 40.000-, hos en bilforhandler. Scooteren har kørt ca. 300 km.

Jeg har en forening, hvordan gør jeg for at kunne trække momsen fra købet på denne til foreningen?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46695
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:14

Det forudsætter jo bare at forhandleren er momsregistreret og der er moms på regningen - og at I er momsregistrerede (og så skal du sikkert være opmærksom på evt problemer med hvidpladebiler - ikke moms fradrag -. og jeg aner ikke hvordan scootere er - men er de ikke også på hvide plader - og du skal jo også være klar på om du får skat af fri scooter - Måske var det smart at gå til en revisor og få alt gennemgået

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Feb 16
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 03:49

er rimelig sikker på at bilforhandleren er momsregistreret. foreningen er vel momsregistreret når den har et cvr nummer?

De det er en handicapscooter og dermed en 25'er så vil der ikke være plader på denne da man ikke skal ha kørekort til den.

Hvorledes mener du med "fri skat"? Hvad er det?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:01

Cookie - John Hannover:

og så skal du sikkert være opmærksom på evt problemer med hvidpladebiler - ikke moms fradrag -. og jeg aner ikke hvordan scootere er - men er de ikke også på hvide plader

Skat i Danmark ligger sig op af færdselslovens § 2 i forhold til hvad der er i momsloven er et personmotorkøretøj. Og scootere, EU-knallerter, cykler m.fl. skal ikke betragtes og behandles som en bil på hvide plader, i stedet skal de almindelige fradragsregler følges.

Fremgår af juridisk vejledning D.A.11.6.2 http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2085714&chk=211712

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:06

Et CVR er ikke automatisk det samme som en momsregistrering. Mange foreninger har CVR for eksempelvis at kunne modtage tilskud fra det offentlige.

Hvis foreningen så er momsregistreret så skal aktivet også bruges i forbindelse med foreningens momspligtige aktiviteter.

Tilmeldt 19. Jan 15
Skrevet kl. 08:12

RHM:

er rimelig sikker på at bilforhandleren er momsregistreret. foreningen er vel momsregistreret når den har et cvr nummer?

Bilforhandleren er helt sikker momsregistreret, men du kan jo for en sikkerheds skyld tjekke via Skat's tastselv (der er løsning under momsfanen som hedder "tjek danske momsnumre")

Om foreningen er momsregistreret må du jo selv vide, hvis det er "din" forening?

RHM:

Jeg har en forening, hvordan gør jeg for at kunne trække momsen fra købet på denne til foreningen?

Først og fremmest skal du lige have sikkerhed for begge parter er momsregistrerede, hvis ikke så er der under ingen omstændigheder fradrag for købsmoms.

Dernæst er det næste krav at fakturaen fra bilforhandleren er udstedt direkte til "din" forening, jeg forstår på dit oprindelige indlæg at det er dig personligt som har købt den? Du må som udgangspunkt ikke eje scooteren, da du som privatperson ikke har fradrag for købsmomsen og ej heller kan fakturere med salgsmoms til foreningen.

Til sidst (hvis ellers de 2 ovenstående punkter er på plads) skal du finde ud af om foreningen overhovedet har fradrag i købsmomsen. Det kræver at scooteren er indkøbt og anvendes til et momspligtig formål. Så du skal stille dig selv (foreningen) spørgsmålet hvorfor den har købt scooteren, hvis det er til brug for foreningens momspligtige leverancer ja så burde du også kunne få fradrag for købsmomsen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:31

Er der slet ikke værdi af fri scooter Jesper? Hvis den stilles til rådighed af arbejdsgiver -forening eller selskab eller andet-  er betalt af dem og så stilles til rådighed for privat?

Forstået at momsfradrag er fuldt (hvis der er er moms og man selv momsreg) på scooter modsat hvidpladebil tak

vh John H

Tilmeldt 19. Jan 15
Skrevet kl. 10:47

Cookie - John Hannover:

Er der slet ikke værdi af fri scooter Jesper? Hvis den stilles til rådighed af arbejdsgiver -forening eller selskab eller andet-  er betalt af dem og så stilles til rådighed for privat?

Jo, helt sikkert.

Hvis en foreningen stiller et aktiv (bil, scooter eller noget helt tredje) til rådighed for en privatperson så skal der i princippet ske rådighedsbeskatning heraf. Ligningsloven § 16 er ret klar heromkring, der skal ske beskatning af den værdi en sådan rådighed sparer privatpersonen for, men lige præcis hvilken værdi der skal beskattes af tør jeg ikke svare på.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:56

Jesper_nl:

Cookie - John Hannover:

Jo, helt sikkert.

Hvis en foreningen stiller et aktiv (bil, scooter eller noget helt tredje) til rådighed for en privatperson så skal der i princippet ske rådighedsbeskatning heraf. Ligningsloven § 16 er ret klar heromkring, der skal ske beskatning af den værdi en sådan rådighed sparer privatpersonen for, men lige præcis hvilken værdi der skal beskattes af tør jeg ikke svare på.

jep fremgår et par steder for motorcykel, at hvis den er med hjem (som for bil) er beskatning for for bil og grundlaget er markedsværdien (også et par sure eksempler med meget høj beskatning af chefens Harley D kan findes Big Smile)

vh John H

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)