Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan en virksomhed forlange at få en faktura sendt pr. post

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 2. Nov 15
Indlæg ialt: 62
Fra  Interactiva Skrevet kl. 08:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kære netværk

En virksomhed jeg laver nogle opgaver for, vil ikke acceptere at jeg sender min faktura på mail. De forlanger den pr. post. Desværre er det flere gange gået galt, og de påstår at regningen samt rekvisitionen ikke kommer frem. Jeg har oplyst dem om at jeg kan sende pr. post, men det bliver rekommanderet, idet jeg ikke ønsker at min post går tabt. De har nu oplyst mig om at jeg ikke får mine penge, såfremt jeg ikke sender fakturaen pr. post. Mit spørgsmål er; Har de virkelig ret til ikke at betale min faktura fordi jeg ikke sender den pr. post.

Hilsen 

Ulla Kaaber Christensen, Interactiva 

Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 3316
Fra  Easypie ApS Skrevet kl. 08:58

Givetvis holder den ikke i retten, men det offentlige kræver også EAN. Jeg tror, at du kommer til at slås mere med din kunde, end at spille bold med dem.

Hvorfor ikke imødekomme kunden, og blot påpege omkostningerne vil være xx per fremsendt brev.

Personligt har jeg også kunder, som ønsker faktura sendt per brev. Kunder som ønsker længere kredit osv. - Jeg er meget imødekommende, og kunden accepterer blot den meromkostning, som er forbundet med den ønskede service.

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2117
Skrevet kl. 08:59

Det lyder underligt, vi skriver jo 2016.

Jeg har hørt om en kæde der først i 2014 afskaffede at betale med checks, på grund af lov om hvidvask.

Men stadig alle faktura'er skal tilsendes med post.

Ulla Kaaber Christensen:
Mit spørgsmål er; Har de virkelig ret til ikke at betale min faktura fordi jeg ikke sender den pr. post.

Der er jo lidt jura i, der kommer en af de dygtige Amino'er nok på banen.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Aug 15
Indlæg ialt: 91
Skrevet kl. 09:22

Det lyder meget mærkeligt - men vi har vel alle vores forskellige idéer. Jeg tror ikke de kan forlange det pr. lov, men det har jeg overhovedet ikke noget forstand på. Jeg vil dog mene at det er god service at gøre det, når nu kunden gerne vil have det. Som en anden også sagde, kan du jo kræve et gebyr fremadrettet for at sende faktura pr. post - DKHostmaster har fx. et gebyr på 37,50.

https://www.dk-hostmaster.dk/faq-pages/faktura-med-posten/

Evt. se her også:

https://fakturaservice.dk/

www.dinformue.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:22

Ulla Kaaber Christensen:
Har de virkelig ret til ikke at betale min faktura fordi jeg ikke sender den pr. post.

Nej. Siden 2010 har der ikke været forskel på elektroniske faktura og papirfaktura. Din kunde har således ingen grund til ikke at betale, hvad De skylder. Så almindelig rykker- og inkassoprocedurer er muligt.

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 09:41
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Er det den almindelige post der ikke når frem til modtageren, eller er det når du sender via email.

Er det emails der ikke kommer frem, så kan det have noget at gøre med indstillinger i dit eller deres system, som gør at posten frasorteres som spam e.a.

En email med faktura er ligeså anvendeligt som en pr post, og giver samme rettigheder, når blot den sndes til en af virksomheden oplyst mailadresse.

Er der generelt ikke problemer med dine forhold med denne kunde, og overholder vedkommende betalingsfrister m.v., så ville jeg ikke være så betænkelig med at sende faktura med almindelig post. Du holder din kunde tilfreds, og omkostningen heraf er ikke særlig stor, og vil kunne dækkes med et gebyr, såfremt du ønsker det.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12914
Skrevet kl. 09:54

Whiskey

Hvordan forstår / tolker du nedenstående?

hvis man læser følgende fra SKAT  om fakturaerhttp://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2068792 

Så står der under Elektroniske fakturaer:

Ved elektronisk fakturering forstås fakturaer, der opfylder indholdskravene til enten en fuld faktura eller forenklet faktura, og som er udstedt og modtaget i hvilket som helst elektronisk format.

Fakturamodtageren skal være indforstået med at modtage en elektronisk faktura. Denne accept anses at foreligge ved enhver form for accept, hvad enten denne er

• formel eller ej, eller
  • stiltiende,
  • hvis en elektronisk faktura indgår i modtagerens bogføring og regnskab, eller
  • hvis modtageren betaler det fakturerede beløb ifølge en elektronisk faktura.

Hilsen Ravn

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12914
Skrevet kl. 09:59
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg forstår ikke hvorfor du gider gøre din kunde sur pga. en faktura. Send dem en faktura i almindeligt brev og samtidig gør dem opmærksom på at fakturaen også sendes elektronisk.

PS: i øvrigt går post meget sjællandt tabt, sjovt nok sker det altid når der er tale om fakturaer - lidt tankevækkende. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:54

Jeg ville sende per brev og lægge et gebyr på for det. Jeg læser vel også Ravns kopi fra skat som at man godt som kunde kan nægte kun at få elektronisk faktura, selv om det da er mystisk at gøre det - men man kan vel ikke kræve af Anna i kæret helt ude på den yderste mark SKAL anskaffe computer og internet for at kunne købe en sofa med faktura - selv i 2016

Hvis kunden i øvrigt så siger at den ikke er modtaget, så overvej om det er en kunde det er værd at have, eller send med modtager kvittering helt enkelt - og læg det med i gebyret

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:19

Ravn:

Whiskey

Hvordan forstår / tolker du nedenstående?

Enig Ravn...... Det er vist i momsbekendtgørelsens § 66 (stk et eller andet) at det er bestemt at elektroniske faktura kræver  at modtageren har samtykket forinden. 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)