En virksomhed jeg laver nogle opgaver for, vil ikke acceptere at jeg sender min faktura på mail. De forlanger den pr. post. Desværre er det flere gange gået galt, og de påstår at regningen samt rekvisitionen ikke kommer frem. Jeg har oplyst dem om at jeg kan sende pr. post, men det bliver rekommanderet, idet jeg ikke ønsker at min post går tabt. De har nu oplyst mig om at jeg ikke får mine penge, såfremt jeg ikke sender fakturaen pr. post. Mit spørgsmål er; Har de virkelig ret til ikke at betale min faktura fordi jeg ikke sender den pr. post.
Givetvis holder den ikke i retten, men det offentlige kræver også EAN. Jeg tror, at du kommer til at slås mere med din kunde, end at spille bold med dem.
Hvorfor ikke imødekomme kunden, og blot påpege omkostningerne vil være xx per fremsendt brev.
Personligt har jeg også kunder, som ønsker faktura sendt per brev. Kunder som ønsker længere kredit osv. - Jeg er meget imødekommende, og kunden accepterer blot den meromkostning, som er forbundet med den ønskede service.
Det lyder meget mærkeligt - men vi har vel alle vores forskellige idéer. Jeg tror ikke de kan forlange det pr. lov, men det har jeg overhovedet ikke noget forstand på. Jeg vil dog mene at det er god service at gøre det, når nu kunden gerne vil have det. Som en anden også sagde, kan du jo kræve et gebyr fremadrettet for at sende faktura pr. post - DKHostmaster har fx. et gebyr på 37,50.
Har de virkelig ret til ikke at betale min faktura fordi jeg ikke sender den pr. post.
Nej. Siden 2010 har der ikke været forskel på elektroniske faktura og papirfaktura. Din kunde har således ingen grund til ikke at betale, hvad De skylder. Så almindelig rykker- og inkassoprocedurer er muligt.
Er det den almindelige post der ikke når frem til modtageren, eller er det når du sender via email.
Er det emails der ikke kommer frem, så kan det have noget at gøre med indstillinger i dit eller deres system, som gør at posten frasorteres som spam e.a.
En email med faktura er ligeså anvendeligt som en pr post, og giver samme rettigheder, når blot den sndes til en af virksomheden oplyst mailadresse.
Er der generelt ikke problemer med dine forhold med denne kunde, og overholder vedkommende betalingsfrister m.v., så ville jeg ikke være så betænkelig med at sende faktura med almindelig post. Du holder din kunde tilfreds, og omkostningen heraf er ikke særlig stor, og vil kunne dækkes med et gebyr, såfremt du ønsker det.
Ved elektronisk fakturering forstås fakturaer, der opfylder indholdskravene til enten en fuld faktura eller forenklet faktura, og som er udstedt og modtaget i hvilket som helst elektronisk format.
Fakturamodtageren skal være indforstået med at modtage en elektronisk faktura. Denne accept anses at foreligge ved enhver form for accept, hvad enten denne er
formel eller ej, eller
stiltiende,
hvis en elektronisk faktura indgår i modtagerens bogføring og regnskab, eller
hvis modtageren betaler det fakturerede beløb ifølge en elektronisk faktura.
Jeg forstår ikke hvorfor du gider gøre din kunde sur pga. en faktura. Send dem en faktura i almindeligt brev og samtidig gør dem opmærksom på at fakturaen også sendes elektronisk.
PS: i øvrigt går post meget sjællandt tabt, sjovt nok sker det altid når der er tale om fakturaer - lidt tankevækkende.
Jeg ville sende per brev og lægge et gebyr på for det. Jeg læser vel også Ravns kopi fra skat som at man godt som kunde kan nægte kun at få elektronisk faktura, selv om det da er mystisk at gøre det - men man kan vel ikke kræve af Anna i kæret helt ude på den yderste mark SKAL anskaffe computer og internet for at kunne købe en sofa med faktura - selv i 2016
Hvis kunden i øvrigt så siger at den ikke er modtaget, så overvej om det er en kunde det er værd at have, eller send med modtager kvittering helt enkelt - og læg det med i gebyret
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Enig Ravn...... Det er vist i momsbekendtgørelsens § 66 (stk et eller andet) at det er bestemt at elektroniske faktura kræver at modtageren har samtykket forinden.